پیام سپاهان
گیسوان سپید آذر، شاهکار ِپاییز در غرب اصفهان
يکشنبه 17 آذر 1398 - 15:10:29
پیام سپاهان - اصفهان- اکنون کوچه و گذر شهرها و روستاهای غرب اصفهان به دنبال فعالیت سامانه بارشی، تا چشم کار می‌کند سرشار از چشم‌اندازها و شادمانه‌های برفی است، شاهکاری که پاییز در نیمه آذرماه به نصف جهان هدیه کرد.

پاییز، این پادشاه فصل ها در حالی از نیمه گذشت که پهنه‌ای شگفت و زیبا از یکرنگی برف را در شهرستان‌های غرب اصفهان پدید آورده است.
پس از بارش‌های پر برکت اخیر، فعالیت سامانه جدید بارشی که از هفته جاری آغاز شده است بار دیگر دستان مردمان کوهستان را به شکرانه نعمت به سوی آسمان روانه کرد.
اکنون، آذر، این ته تغاری پاییز گیسوان سپید خود را بر روی شانه پریشان کرده است، گویی موسم سفر به خاطرات کهنه و زمستان‌های دوران کودکی است، خاطراتی که سال‌ها به دنبال خشکسالی و کاهش بارش‌ها در پستوی خیال، غبار فراموشی گرفته بود.
این وسعت بی‌انتهای سپید که از کوهستان های سر به فلک کشیده تا دشت‌های پهناور غرب استان را فرا گرفته، بار دیگر لبخند را بر لبان مردمان این دیار حک کرد. بارش برف که از شامگاه جمعه آغاز شد و تا اکنون به طور متناوب در غرب استان ادامه دارد مسرت مردم و کشاورزان را به دنبال داشت.
کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاهای غرب اصفهان، تا چشم کار می‌کند سرشار از چشم‌اندازهای برفی است، از شاخه‌هایی که با مهربانی این وزن زیبای شاعرانه را تاب می‌آورند تا ناودان‌هایی که قندیل بلورین بسته‌اند، از سبزینه‌هایی که لا به لای برف‌ها همچنان بهار را به رخ پاییز می‌کشد تا رهگذرانی که نگران از سُرخوردن‌های اتفاقی آهنگ قدم زدنشان ملایم شده، از پنجره‌های بخار گرفته تا صدای دلخراش زنجیر چرخ خودروها، از چلپ چلپ برف های آب شده در چکمه های خاطره تا رد پاهایی که گاه کنار هم، گاه پیچ در پیچ، گاه کوچک و گاه بزرگ بر روی برف های دست نخورده حک می‌شود، همه چیز سرشار از حظ بصری است، گویی زمستان به پاییز رسالت داده که آمدنش را جار بزند.
این شاهکار پاییز که در هر کوی و برزن غرب اصفهان چشم‌ها را میخکوب کرده، تعطیلی مدارس فریدن و بویین میاندشت را به دنبال داشت. روز گذشته نیز همه مدارس چهار شهرستان غرب استان به دلیل بارش برف سنگین و برودت هوا تعطیل شد.
از برخی شهرستان های غرب استان خبر می‌رسد بارش سنگین برف بسیاری از مسافران را غافلگیر کرده و تردد در محورها تنها با زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانه امکان پذیر است.
با وجود ارتفاع زیاد برف در فریدونشهر، اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی مدارس این شهرستان منتشر نشد که نارضایتی اهالی این خطه را به دنبال داشت.
ارتفاع برف در پیست اسکی فریدونشهر به بیش از یک متر رسیده که نوید بازگشایی این جاذبه برفی استان در آینده ای نزدیک است.
گردنه کلوسه در فریدونشهر به دنبال بارش برف روز گذشته مسدود است.این را رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فریدونشهر به ایرنا گفت و افزود: با مسدود شدن این نقطه از جاده پشتکوه دوم، امکان تردد به هفت روستای کلوسه، وستگان، کاهگان علیا، کاهگان سفلی، دورک، کاهگانک و وزوه در زمان حاضر میسر نیست.
علی اکبر آقایی اضافه کرد: محور میدانک دوم-پشندگان نیز که جاده ارتباطی سه روستای کَمَران، ویهه و گوکان است، از روز جمعه مسدود شده و به دلیل وجود گردنه‌های صعب‌العبور در این محور و به علت کمبود امکانات و اعتبار، تا پایان فصل برف و یخبندان امکان بازگشایی آن وجود ندارد.
به گفته وی با مساعد شدن شرایط جوی عملیات راهداران برای بازگشایی گردنه کلوسه و دیگر محورها آغاز خواهد شد.
نوروز ملکی، رییس اداره هواشناسی فریدن نیز در گفت و گو با ایرنا، نسبت به لغزندگی محورهای منتهی به غرب استان هشدار داد.
وی افزود: خودداری از تردد غیر ضروری در جاده ها به ویژه در بخش های کوهستانی، انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمنی، به همراه داشتن وسایل گرمایشی و زنجیر چرخ برای رانندگان ضروری است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان اصفهان میزان بارش‌های 24 ساعت گذشته تا ساعت 11:30 امروز برای شهر اصفهان به میزان 4.4 میلی‌متر بارش باران و برای شهرستان‌های چادگان 18.4 میلی‌متر باران و 5 سانتی‌متر برف، داران 14.6 میلی‌متر باران و 10 سانتی‌متر برف، دهق 6.7 میلی‌متر باران، دهاقان 3.7 میلی‌متر باران، زرین‌شهر 10.1 میلی‌متر باران، علویجه 7.4 میلی‌متر باران، فرودگاه 3.4 میلی‌متر باران، فریدون‌شهر 17.1 میلی‌متر باران و 17 سانتی‌متر برف، کبوترآباد 3.2 میلی‌متر باران، گلپایگان 0.7 میلی‌متر باران، مبارکه 11 میلی‌متر، مورچه‌خورت 3 میلی‌متر، بویین میاندشت 6.4 میلی‌متر، میمه 3.7 میلی‌متر، نجف‌آباد 4.2 میلی‌متر و نطنز 0.9 میلی‌متر باران گزارش شده است.
با اینکه بارش های سال زراعی جاری برای مردم و کشاورزان مسرت بخش بوده است، اما خبرها حاکی از آن است که اصفهان و شهرستان های آن همچنان با کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، به طوری که میانگین بارش ها در بیشتر شهرهای استان نسبت به میانگین سال قبل با کاهش رو به رو بوده است:
به گفته حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان از ابتدای سال آبی(مهر) تا به امروز در ایستگاه چلگرد 263 میلیمتر بارندگی وجود داشته درحالی‌که سال گذشته در چنین روزی 401 میلیمتر بارندگی و متوسط بلند مدت 294 میلیمتر بود که به معنی 34 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته است. در زمان حاضر حجم سد زاینده رود 305 میلیون مترمکعب و خروجی از آن 15 مترمکعب بر ثانیه است.میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان نیز 43.9 میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23.6 میلی متر کاهش داشته است.
یک کارشناس کشاورزی در این خصوص به ایرنا گفت: باتوجه به اینکه بارش‌ ها در مناطق غربی و سرچشمه های آبی زاینده‌رود، بیشتر به‌صورت جامد و پوشش برف بوده همچنین به‌دلیل میانگین دمای کمتر از نرمال، روانابی برای ورودی به منابع آبی شکل نگرفته است.
به گفته وی شرایط آبگیری سدها و منابع آبی استان از اواخر اسفندماه مهیا می شود.
سعید مهدوی با بیان اینکه بارش برف موجب غنی شدن سفره های زیر زمینی از ذخائر موجود می شود، افزود: تاثیر بارش برف در مناطق کوهستانی و ارتفاعات، بر بخش کشاورزی بیشتر است چرا این برف به دلیل وجود هوای سرد، به طور معمول با تاخیر ذوب می شود و برای استفاده در فصول گرم تر ذخیره خواهد شد.
بنا به گزارش هواشناسی، بیشینه دما طی 24 ساعت آینده در اکثر مناطق استان بین 3 تا 6 درجه کاهش خواهد داشت. مه آلودگی و اختلال در تردد و لغزندگی جاده‌ها به ویژه در نیمه غربی و جنوبی استان دور از انتظار نیست.چوپانان با 16 درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین و خوانسار با کمینه دمای 4 درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین نقطه استان پیش‌بینی می‌شود.
براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، محورهای فریدونشهر_پشتکوه ، خوانسار_دامنه، داران_بویین‌میاندشت_الیگودرز، چادگان_داران، چاگان_سه راهی سد و سمیرم_ یاسوج به دلیل بارش برف، همچنین محورهای گلپایگان_خمین، گلپایگان_موته و میمه_ دلیجان براثر بارش باران لغزنده است.
بارش های پربرکت هفته جاری از شدت آلودگی هوای کلانشهر اصفهان نیز کاست. کیفیت هوای کلانشهر اصفهان روز یکشنبه با میانگین 87 در وضعیت قابل قبول "سالم" ثبت شده است.کیفیت هوا در دیگر شهرهای استان از جمله مبارکه و نجف آباد با میانگین 87، سجزی با میانگین 57، شاهین شهر با میانگین 97 و کاشان با میانگین 95 در وضعیت قابل قبول "سالم" قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در 2 سال اخیر مردم شهرستان های استان اصفهان به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی با افت شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می کنند که این مساله کشاورزی این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. مردم این شهرستان ها امیدوارند با استمرار بارش ها و بهبود وضعیت سفره های زیر زمینی بخشی از مشکلات مربوط به آب آشامیدنی و کشاورزی این مناطق حل شود.
کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
برچسب‌ها
فریدونشهر تعطیلی مدارس بویین ومیاندشت فریدن بارش برف چادگان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/116911/گیسوان-سپید-آذر،-شاهکار-ِپاییز-در-غرب-اصفهان
بستن   چاپ