پیام سپاهان
داستان کاج‌ها و گنجشک‌ها
یکشنبه 17 آذر 1398 - 10:18:41 AM
ایسنا
پیام سپاهان - مستند «یک کاج، صد گنجشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدهاشم مرتضویان، به بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت راه‌یافته است.

کارگردان این فیلم اظهار کرد: موضوع این فیلم درباره مهاجران افغانستانی در ایران است و ازآنجاکه اصفهان، به‌عنوان یکی از شهرهای مهاجرپذیر کشور طی چهار دهۀ اخیر میزبان تعداد زیادی از مهاجران بوده، قاعدتاً می‌تواند به‌عنوان پایلوت، نمایانگر کل فضای ایران در رابطه با این مقوله باشد.
سیدهاشم مرتضویان ادامه داد: جنگ و ناامنی، در دهه شصت موجب مهاجرت تعداد زیادی از مردم افغانستان به ایران شد و این افراد، حتی پس از پایان جنگ و ایجاد امنیت نسبی در سرزمین مادری، همچنان ماندن در ایران را به بازگشت به موطن خود ترجیح دادند. به همین دلیل نسلی از مهاجرزادگان افغانستانی در ایران شکل گرفت که از لحظه تولد، ساکن ایران بوده و هیچ‌وقت افغانستان را ندیده‌اند، اما همچنان در ایران به‌عنوان مهاجر و بدون تابعیت رسمی با آنان برخورد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:این مسئله باعث ایجاد هویتی دوگانه در نسل‌های دوم و سوم این مهاجران و همچنین بروز مشکلات فراوانی در زندگی روزمره آن‌ها شده است.

این مستندساز افزود: همه این مسائل تنها شکل بیرونی مسئله مهاجرت در جهان و خاصه در ایران است و درواقع مهاجرت، موضوع پیچیده‌ای است که درک آن نیاز به تعمق فراوان در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرن حاضر دارد.
مرتضویان وجه تمایز مستند خود را چنین شرح داد: «یک کاج، صد گنجشک» به دنبال شانه‌ای برای گریه کردن نیست، بلکه با روایت راوی‌ که 20 سال از زندگی خود را صرف انجام فعالیت‌های اجتماعی برای مهاجران افغانستانی کرده است، مستقیماً به دنبال یافتن پاسخ چرایی شکل‌گیری مهاجرت در جهان است.
مستند «یک کاج، صد گنجشک»، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که کار ساخت آن از اواخر سال 1394 آغاز شده و مهرماه 1397 به پایان رسیده است. عوامل این فیلم که به بخش جایزه شهیدآوینی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت راه یافته، عبارت‌اند از تصویر، علی جعفری و امیر امانزاده؛ تدوین، احسان کاظمی، آهنگساز، پوریا فتحی؛ صدابردار، مسعود ایمانی و دستیار کارگردان و تدوین، روح‌الله شاه سنایی.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/116886/داستان-کاج‌ها-و-گنجشک‌ها
بستن   چاپ