پیام سپاهان
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان:
قرض الحسنه های خانوادگی مدلی موفق در توسعه اکوسیستم کارآفرینی است
شنبه 16 آذر 1398 - 14:25:54
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرض الحسنه های خانوادگی مدلی موفق در توسعه اکوسیستم کارآفرینی است و توسعه آنها ضروری به نظر می رسد.

کوروش خسروی در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با اشاره به تشکیل قرض الحسنه ها در ایران به عنوان اکوسیستم موفق کارآفرینی اظهار داشت: در مدیریت اکوسیستم های شهری نظریه «هایزنبرگ» مبنای مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر واقع شده که نظریات این نظریه پرداز شناخته شده کارآفرینی، بر «بازگشت به ریشه ها» استوار است.
وی با اشاره به قدمت چندهزار ساله کارآفرینی در ایران ادامه داد: اگرچه در گذشته سرعت ایجاد کسب و کار شتاب امروزی را نداشته اما کشور ما آبستن هزاران کسب و کار بوده است.
ضرورت شناسایی ریشه های کارآفرینی در جامعه
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با درخواست از پژوهشگران تاریخی در شناسایی ریشه های کارآفرینی در جامعه تصریح کرد: در طول تاریخ «کاروانسراها» محمل و مرکز رشد کسب و کارهای جدید بوده است؛ نظام «شاگرد؛ استادی» در تاریخ کسب و کار این دیار شباهت زیادی به شیوه جدیدی در کارآفرینی است که زیردست با نظارت بالادست آموزش می بیند.
وی با استناد به تاریخ و اشاره به تعامل شاه عباس اول با صنعتگران که در دنیای امروز از آن به عنوان «چرخش مغزها» یاد می شود گفت: شاه عباس اول با شناسایی نخبگان و استقرار ایشان در اصفهان به نوعی دنباله رو همان مدلی است که امروزه کشورهای پیشرفته افراد نخبه در هر جامعه ای را جذب می کنند.
قرض الحسنه به عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم بانکی توسط مرحوم فلسفی دایر شد
خسروی با مرور مدل قرض الحسنه به عنوان مدلی موفق در اکوسیستم کارآفرینی گفت: گسترش فعالیت قرض الحسنه ها به پیش از انقلاب برمی گردد. گفته شده است که اولین قرض الحسنه به عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم بانکی در سال 1346 توسط امام جماعت، مرحوم علی فلسفی، دایر شده است.
وی افزود: در سال 1359 با تحقیق انجام شده توسط مرکز پژوهش های مجلس 640 صندوق قرض الحسنه در ایران فعال بود که پایتخت 141 و اصفهان 136 صندوق قرض الحسنه داشتند.
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر با اشاره به آشنایی و تجربه افراد با صندوق های خانوادگی اظهار داشت: در این صندوق های قرض الحسنه به مرور زمان با تجمیع پولهای خرد مبلغ چشمگیری جمع آوری می شود و پشتوانه مالی قابل توجهی برای خانواده ها و سازمان ها خواهد شد که یکی از شش عنصر مهم در اکوسیستم کارآفرینی شناخته می شود.
3 کارکرد اجرایی صندوق های قرض الحسنه موسوم به خانوادگی
وی با تاکید بر سه کارکرد اجرایی صندوق های قرض الحسنه موسوم به خانوادگی بیان داشت: با تجمیع سرمایه های بسیار خرد و ارائه تسهیلات در این قرض الحسنه ها بر حسب نوبت یا بنا به ضرورت و در کنار تسهیلات همفکری بین اعضا مدیریت سرمایه و ایجاد کسب و کار فراهم می شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/116846/قرض-الحسنه-های-خانوادگی-مدلی-موفق-در-توسعه-اکوسیستم-کارآفرینی-است
بستن   چاپ