پیام سپاهان
فرش دستباف نیازمند تبلیغات و صادرات است
دوشنبه 11 آذر 1398 - 15:55:20
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس اداره فرش دستباف استان اصفهان گفت: فرش دستباف به عنوان شناسنامه و پرچم دوم ما ایرانیان در جهان محسوب می‌شود که وظیفه داریم نسبت به این کالا به سمت تبلیغات و صادرات هرچه بیشتر حرکت کنیم.

بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از 14 تا 20 آذرماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار می‌شود.
لطف الله حسین هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف اصفهان در سالن برگزاری جلسات شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان افزود: استان اصفهان یکی از استان‌های مهم تولید فرش دستباف در کشور و جهان است و نمایشگاه آن از با قدمت‌ترین نمایشگاه‌های فرش دستباف کشور محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیات دولت متولی فرش دستباف در کشور مرکز ملی فرش ایران بود که این مرکز زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
رئیس اداره فرش دستباف استان اصفهان ادامه داد: در استان‌ها کمیته فرش دستباف تشکیل شده و ریاست این کمیته برعهده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت است که به زودی با بخش نامه وزارت کشور به کارگروه فرش دستباف به ریاست استانداران تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فرش دستباف کالایی استراتژیک و چند وجهی بوده که جنبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد، اظهار داشت: فرش دستباف ایران با توجه به اشتغالی که ایجاد کرده اولین تحریم‌های ظالمانه را شامل می‌شود.
حسین هاشمی بیان کرد: در استان اصفهان بیش از 270 هزار هنرمند بافنده در استان و حدود هشت تشکل و اتحادیه صنفی داریم که امر تولید، فروش و صادرات را برعهده داشته و کمک به اعتلای فرش دستباف می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: سه برند جهانی فرش اصفهان، کاشان و نائین ثبت جهانی و 2 برند ملی فرش جوشقان و یلمه علی آباد دهاقان ثبت ملی شدند که ثبت جهانی آن‌ها در دست اقدام است.
رئیس اداره فرش دستباف استان اصفهان گفت: در سال‌های 96 و 97 با حمایت دولت بیش از 33 میلیارد تومان تسهیلات به تولید کنندگان کارگاهی فرش دستباف استان اصفهان پرداخت شد.
وی اضافه کرد: فرشی که در کارگاه‌ها تولید می‌شود از کیفیت بیشتری برخوردار است زیرا بافندگان آموزش دیده و نظارت بر فرآیند بافت صورت می‌گیرد از این رو تمرکز ما بر کارگاه‌های تولیدی است.
حسین هاشمی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش فرش دستباف کلان است که امیدواریم دولت در این زمینه کمک‌ و حمایت‌های ویژه به این بخش داشته باشد این در حالیست که با توجه به شرایط اقتصادی در سال جاری امکان اعطای تسهیلات برای دولت وجود ندارد.
وی بیان کرد: رقبای ما در حوزه فرش دستباف کشورهای هند و پاکستان هستند که با توجه به تحریم‌های ظالمانه که دامن گیر کشور شده و محدودیت‌هایی ایجاد شده باعث شده این کشورها از نقشه‌های فرش ایرانی الگوبرداری کنند ولی کیفیت و اصالت ایرانی را ندارد.
نمایشگاه فرش دستباف از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های اصفهان است
مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اظهار داشت: این نمایشگاه از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های استان اصفهان است که از ابتدا منطبق با سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کار خود را پیش برده است.
مجید نایب زاده گفت: با توجه به تغییر مکان برگزاری نمایشگاه‌ها به محل جدید و هم سو شدن با استان‌های بزرگ کشور برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته از حضور سازمان‌های تاثیر گذار و سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان محور در نمایشگاه‌ها بهره‌مند شدیم.
مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان اضافه کرد: امسال برای اولین بار از مجموعه گمرک استان برای شرکت در بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف دعوت کردیم تا به صورت ویژه برای رویکرد تسهیل امور صادراتی حضور داشته باشند.
وی، سهم صنعت فرش از رسانه ملی و تبلیغات عمومی و شهری را ناچیز دانست و اضافه کرد: باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود تا رسالت فرهنگی اجتماعی این نمایشگاه بیشتر نمود پیدا کند.
نایب زاده اظهار کرد: بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از 14 تا 20 آذرماه با شعار نمایشگاهی با شکوه هنر ایران و میراث ماندگار این سرزمین در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه 137 غرفه در مساحت 4 هزار متر مربعی نمایشگاه دستاوردها و محصولات خپد را به نمایش عموم می‌گذارند، گفت: این نمایشگاه به همت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان و مرکز آموزش بازرگانی استان و با هدف حفظ و اعتلای جایگاه فرش دستباف ایران، عرضه آخرین دستاوردها و محصولات بازار فرش دستباف به علاقمندان و هم افزایی بین فعالان حوزه فرش دستباف در حفظ و توسعه بازار برگزار می‌شود.
حمایتی از تولیدکنندگان فرش دستباف صورت نمی‌گیرد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان فرش دستباف نشده است که این موضوع یکی از مشکلات حوزه فرش دستباف است.
باقر صیرفیان ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف از مالیات معاف بودند که اکنون قصد حذف معافیت را دارند، از این رو در سال‌های آینده فرش دستباف به سمت نابودی حرکت خواهد کرد.
وی بیان کرد: در اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان 13 رسته از جمله تولیدکنندگان، قالی شویان، تولید ابریشم، نقاش و چله کشان را داریم که متصل به تولید هستند و اگر حذف معافیت مالیات تولیدکنندگان اجرایی شود شاهد نزول سریع تولید فرش خواهیم بود.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان، دولت سازندگی معافیت از مالیات را برای تولیدکنندگان فرش دستباف عملیاتی کرد.
کارشناسان و مسئولان حوزه فرش دستباف بر این عقیده‌اند، مشکلات و موانع فرش دستباف فراوان است و در صورتی که حذف ماده 142 قانون مالیاتی رخ دهد تولیدکنندگان کنار می‌کشند و شاهد نابودی هنر صنعت فرش دستباف خواهیم بود زیرا تنها نقطه مثبت فرش دستباف معافیت از مالیات بود.
آن‌ها افزایش تعرفه مواد اولیه ابریشم و واردات آن را از دیگر مشکلات فرش دستباف عنوان و بیان کردند: تعرفه ورود ابریشم 15 درصد بوده که اکنون به 26 درصد رسیده است و این در حالیست که نیاز به واردات ابریشم داریم که برخلاف فعالیت تشکل‌ها این تعرفه کاهش پیدا نکرده است.
به گفته کارشناسان صنعت فرش دستباف، در ایران ابریشم تولید می‌شود اما مقدار آن کمتر از نیاز تولید بوده و کیفیت آن نامرغوب است.
نگاه مسئولان به صنعت فرش تغییر کند
علی شهبازی رئیس اتحادیه فرش دستباف روستایی اصفهان نیز افزود: عوامل زیادی فرش دستباف را به این وضعیت رسانده است که ابتدا نگاه‌های مسئولان به فرش باید تغییر کند.
وی بخشی از مشکلات فرش دستباف را تبلیغات نامناسب در این حوزه دانست و بیان کرد: در داخل و خارج از کشور حق فرش دستباف ادا نمی‌شود.
به گفته شهبازی، فرش ماشینی بدترین رقیب فرش دستباف است زیرا فضای دکوراسیون زندگی تغییر کرده است و بیشتر به سمت فرش ماشینی سوق پیدا کردند.
وی تصریح کرد: امسال سال رونق تولید است و فرش دستباف در زنینه رونق تولید بخش مهمی داشته که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا اشتغال و رونق تولید فراوانی می‌تواند ایجاد کند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: آینده صادرات فرش دستباف بسیار نامطلوب بوده که دلیل آن مصرف ابریشم‌ نامرغوب است.
دردشتی گفت: تعویض قوانین در راستای حوزه فرش دستباف بر صادرات این فرش تاثیر منفی دارد از این رو باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به بازارهای هدف فرش دستباف ایران گفت: بیشتر به کشورهای عربی، ژاپن، اروپا و آلمان صورت می‌گیرد.
حدود 280 هزار نفر بافنده و 150 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف هم اینکه در استان اصفهان وجود دارد. در سال‌های اخیر استان اصفهان توانسته چند برند فرش از جمله فرش اصفهان، نایین و کاشان را در جهان و همچنین فرش یلمه علی آباد، فرش دهاقان و فرش جوشقان را نیز به ثبت ملی برساند.
یافتن جایگاه واقعی فرش اصیل اصفهانی با توجه به نعمت‌ها و برکات اقتصادی که این هنر صنعت دارد همت همه مسئولان این استان را می‌طلبد که دست به دست یکدیگر داده و چاره‌ای برای مشکلات و موانع آن بیاندیشند.
در جهان امروز توجه صرف به اقتصاد نفت و محصولات جانبی آن، صنعت و کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی بوجود آمده دیگر رنگ باخته و کانون توجه جهانیان در حوزه اقتصاد به گردشگری و هنر متمرکز شده است.
برچسب‌ها
فرش صادرات مالیات سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114929/فرش-دستباف-نیازمند-تبلیغات-و-صادرات-است
بستن   چاپ