پیام سپاهان
در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛
نقش سقف شیشه‌ای بر توانمندی شغلی زنان
دوشنبه 11 آذر 1398 - 1:19:50 PM
ایسنا
پیام سپاهان -  نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که درک وجود سقف شیشه‌ای نقش موثری بر بهبود توانمندی و اثربخشی سازمانی دارد.

لعبت منشئی- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جهان امروز که کشورها با حداکثر توان خود برای رشد و توسعه به رقابت می‌پردازند، استفاده از تمام ظرفیت منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، ازاین‌رو زنان یکی از سرمایه‌های باارزش هر کشور به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه هستند.
وی با بیان اینکه مشارکت جدی زنان کلید رشد و ترقی‌ کشورها محسوب می‌شود، افزود: منظور از حضور، حضور واقعی و مؤثر است و نه حضور صوری و سمبولیک. تا زمانی که زنان توانایی پیشرفت، از طریق ارتقای توانمندی‌های خود را به دست نیاورند، حقوق آن‌ها در معرض تعرض بوده و همواره موقعیت اجتماعی آنان درخطر خواهد بود.
این دانش آموخته رشته مدیریت ورزش با اشاره به تحول نقش زنان افزایش مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را یکی از شاخص‌های توسعه کشورها دانست و گفت: کشورهای توسعه‌یافته به توسعه منابع انسانی به‌ویژه زنان توجه بیشتری نشان می‌دهند.
منشئی تصریح کرد: در این پژوهش هدف کلی آن است که تاثیر سقف شیشه ای بر توانمندی زنان و اثربخشی سازمانی، ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان مورد بررسی قرار گیرد و به طور کلی این سوال مطرح می شود که آیا وجود سقف شیشه ای در سازمان توانمندی زنان و اثربخشی سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
وی ادامه داد: این پژوهش باهدف بررسی ارتباط بین سقف شیشه‌ای با توانمندی زنان و اثربخشی ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان انجام شد. این تحقیق با روش‌شناسی، توصیفی- همبستگی بررسی شد و به‌منظور آن 442 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان انتخاب شدند که با استفاده از جدول کرجرسی و مورگان 205 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد.
این دانش آموخته مدیریت ورزشی اضافه داد: در این تحقیق، 74.3 درصد حجم نمونه را مردان و 26.7 درصد را زنان تشکیل می دهند. 22.7 درصد حجم نمونه افراد با رده سنی 30 سال و کمتر، 38.9 درصد بین 31 تا 40، 29 درصد بین 41 تا 50 و 9.4 درصد افراد بالای 50 سال تشکیل داده بودند. مدرک تحصیلی افراد مورد آزمانس نیز شامل 15.3 درصد دیپلم، 20.2 درصد فوق دیپلم، 33.5 درصد لیسانس و28.5 درصد فوق لیسانس و 5.2 درصد دارای مدرک دکتری بودند.
منشئی در توضیح روشهای جمع‌آوری اطلاعات برای این پژوهش گفت: از پرسشنامه‌های سقف شیشه‌ای کبیریان دهکردی (1393)، اثربخشی سازمانی هسو (2002) و توانمندی اسپیریتز (1995) استفاده و تجزیه‌وتحلیل داده‏ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
وی تصریح کرد: یافته‌های این تحقیق نشان داد که بین سقف شیشه‌ای با توانمندی زنان و اثربخشی سازمانی کارکنان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به تحلیل ‏های رگرسیونی24.5 درصد از توانمندی و 17.4 درصد از اثربخشی سازمانی می‏تواند به‌وسیله سقف شیشه‌ای پیش‌بینی شود.
این دانش آموخته رشته مدیریت ورزش ادامه داد: نتایج نشان داد که درک وجود سقف شیشه‌ای در سازمان می‌تواند گام مؤثری برای بهبود وضعیت سقف شیشه‌ای شده و ثانیا نقش مؤثری بر بهبود توانمندی و اثربخشی سازمانی داشته باشد.
منشئی توضیح داد: البته همبستگی بین دو متغیر سقف شیشه ای با توانمندی زنان قوی تر از سقف شیشه ای با اثربخشی است. در این مطالعه نتایج نشان داده شد که درک افراد از سقف شیشه ای موجود در سازمان می تواند بر توانمندی و اثربخشی افراد در سازمان موثر باشد. شناخت کارکنان یک سازمان و ادراک آنان نسبت به شاخص هایی همچون تبعیض جنسیت، تضاد بین کار و خانواده و روابط در کار می تواند در بهبود و افزایش سطح توانمندی و نیز ارتقاء اثربخشی سازمان نقش داشته باشد.
وی افزود: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان درک نسبتا بالایی از حضور سقف شیشه ای در سازمان وجود دارد. این موضوع نشان می دهد که می‏‌توان امیدوار بود در آینده زنان حضور چشمگیری در عرصه مدیریت این سازمان مهم و تاثیر گذار در امر ورزش، داشته باشند. چرا که ادارات ورزش و جوانان با در اختیار داشتن بخش عظیمی از امکانات و فضاهای ورزشی، می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه ورزش (همگانی و قهرمانی) شهر و کشور داشته باشد.
این پایان‌نامه با عنوان "نقش سقف شیشه‌ای بر توانمندی شغلی زنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان"، باراهنمایی زهرا سرجوئی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114911/نقش-سقف-شیشه‌ای-بر-توانمندی-شغلی-زنان
بستن   چاپ