پیام سپاهان
احزاب اصفهان در آستانه انتخابات ، پویا یا منفعل
دوشنبه 11 آذر 1398 - 10:21:54 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی از روز یکشنبه آغاز شد که برخی احزاب و تشکل‌های سیاسی استان اصفهان از ماه‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و برخی نیز فعالیت پویایی نداشته و برنامه‌ریزی در این پیوند را به پس از مشخص شدن صلاحیت داوطلبان موکول کرده‌اند.

انتخابات پیش رو اولین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار«انتخابات 98، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی» دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.
از استان اصفهان همراه با نماینده ارامنه، 19 نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند و برای انتخاب این افراد، مردم این استان باید در 15 حوزه انتخابیه پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان یک نفر انتخاب خواهد شد.
" اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار " به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و سمیرم سُفلا " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین "به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد، تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.
بر اساس اعلام معاون، سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، انتخابات مجلس در این استان با حضور60 هزار نفر دست‌اندرکار در سه هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود.
حیدر قاسمی 11 آبان در جلسه شورای اداری استان اصفهان با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات معتقد است، بخشی از میزان مشارکت مردم به رضایت‌مندی و نگاه مردم به اقدامات و تدابیر دولت معطوف است‌.
وی اضافه کرد: انتخابات به کلیت نظام مرتبط است لذا در ماه‌های پایانی، باید نوع برخورد با گروه‌های اجتماعی متفاوت باشد چون همه مدیران در اجرای این پروژه ملی سهیم هستند.
قاسمی تاکید کرد: قانون صراحت دارد که همه دستگاه‌ها در برگزاری هرچه بهتر انتخابات همکاری کنند و استاندار هم 2 ماه قبل بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کرده است.
در همین حال رئیس حزب عدالت و آزادی منطقه اصفهان در گفت و گو با ایرنا فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی این استان برای انتخابات مجلس را پویا ارزیابی نکرد و گفت: بهتر است که دلایل آن را جامعه‌شناسان بیان کنند اما معتقدم شاید یکی از دلایل کم فعالی احزاب و تشکل‌های سیاسی برای انتخابات مجلس، عملکرد دولت و مجلس بویژه در موضوع افزایش بنزین باشد.
مهران ذکایی اظهار داشت: عملکرد دولت و مجلس تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش انگیزه فعالیت فعالان سیاسی، احزاب و جامعه دارد.
وی افزایش قیمت بنزین را اقدامی صحیح ارزیابی کرد که باید انجام می‌شد اما در عین حال تصریح کرد: به اعتقاد من شیوه اجرای آن درست نبود و باید با روش پلکانی انجام می‌شد و دولت برای جبران برخی کاستی‌ها باید راهبردهای دیگری را بررسی و اجرا می‌کرد.
رئیس حزب عدالت و آزادی منطقه اصفهان درباره راهبردها و فعالیت‌های انتخابی این تشکل سیاسی در این استان بیان کرد: حزب عدالت و آزادی منطقه اصفهان برای انتخابات مجلس راهبردهایی را مشخص کرده است که باید تا زمان اعلام صلاحیت‌ها صبر کرد.
ذکایی اضافه کرد: در انتخابات مجلس با اصلاح طلبان ائتلاف خواهیم کرد و از ارائه فهرست حزبی اجتناب می کنیم زیرا معتقدیم جدا شدن از ائتلاف به اصلاحات ضربه خواهد زد.
همچنین رئیس شورای جبهه اصلاحات استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت احزاب و جریان‌های سیاسی این استان برای انتخابات مجلس نسبت به دوره‌های گذشته کم فروغ‌تر است، گفت: نشست‌ها و گفت و گوها بین احزاب برای انتخابات مجلس وجود دارد اما احزاب و جریان‌های سیاسی استان هنوز آنگونه که باید برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال نشده‌اند.
سید علی نکویی زهرایی در عین حال ابراز عقیده کرد: زمان برای فعالیت انتخاباتی احزاب و جریان‌های سیاسی استان دیر نشده است زیرا ثبت‌نام‌ داوطلبان باید انجام و صلاحیت یا رد صلاحیت آنها مشخص شود تا احزاب و جریان های سیاسی بتوانند برای انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کنند.
وی تعداد اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان را 21 نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از آنها شخصیت حقیقی و تعدادی شخصیت حقوقی هستند ضمن اینکه 15 نفر از نمایندگان تشکل‌های سیاسی در این شورا عضویت دارند.
رئیس شورای جبهه اصلاحات استان اصفهان با اشاره به اینکه 6 حزب و تشکل سیاسی تازه تاسیس برای عضویت در این شورا درخواست دادند، افزود: از این تعداد عضویت چهار حزب به تایید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رسید و پیوستن 2 حزب دیگر به این جبهه در دست بررسی است.
به گفته وی طبق اساسنامه شورای جبهه اصلاحات استان اصفهان عضویت احزاب در این شورا باید پس از بررسی در کمیته سیاسی به تصویب اعضای شورای هماهنگی برسد.
نکویی زهرایی کار اصلاح طلبان برای انتخاب گزینه‌ها برای قرارگرفتن در فهرست داوطلبان مورد نظر این جریان سیاسی در استان اصفهان را نسبت به اصولگراها سخت‌تر دانست و اظهار داشت: بر اساس انتخابات گذشته رد صلاحیت افراد مورد اصولگراها بسیار کمتر از اصلاح طلبان بوده است و به همین دلیل آنها با خیال راحت می‌توانند فهرست افراد مورد نظر خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را ببندند.
وی اضافه کرد: بنابر این اصلاح‌طلبان برای انتخاب نامزدهای مورد نظر خود باید منتظر نتایج فرآیند ثبت نام داوطلبان باشند.
برنامه اصولگرایان اصفهان برای انتخابات مجلس از اول امسال اجرایی شد
دبیر مجمع نیروهای انقلاب ( اصولگرایان ) استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برنامه‌های این جریان سیاسی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اول امسال عملیاتی شده است، بیان کرد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فرآیندی را تعریف کردیم که از ابتدای امسال اجرایی شد.
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا باطنی افزود: در جریان این فرآیند، اعلام رسمی کردیم که احزاب و تشکل‌های سیاسی عضو مجمع نیروهای انقلاب افرادی را که واجد شرایط برای نمایندگی مجلس هستند معرفی کنند.
وی اضافه کرد: از سوی احزاب و تشکل‌های سیاسی اصولگرا جمع قابل توجهی به مجمع نیروهای انقلابی معرفی شدند که پس از برگزاری انتخاب اولیه 11 نفر آنها به دور دوم راه یافتند و این افراد باید برای انتخابات مجلس ثبت نام کنند.
دبیر مجمع نیروهای انقلاب ( اصولگرایان ) استان اصفهان ادامه داد: در مرحله بعدی از بین این افراد پنج نفر را انتخاب خواهیم کرد تا در لیست نامزدهای مجمع نیروهای انقلاب در شهرستان اصفهان قرار گیرند .
وی در پاسخ به اینکه چنانچه این افراد رد صلاحیت شوند، مجمع نیروهای انقلاب در شهرستان اصفهان با مشکلی مواجه نخواهند شد، تصریح کرد: به هر حال شناخت کافی نسبت به این افراد داریم و فکر می‌کنیم برای نامزدی انتخابات مجلس مشکلی نداشته باشند.
حجت الاسلام باطنی ادامه داد: افزون بر این چون در فرآیند گزینش فهرست پنج نفره مجمع نیروهای انقلابی اصفهان برای انتخابات مجلس 2 مرحله دیگر باقی است، افراد و چهره‌های اصولگرا که از قلم مجریان این فرآیند افتاده باشند فرصت دارند تا با ارائه برنامه‌های خود در بین نامزدهای مورد نظر مجمع قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست افراد مورد نظر توانسته‌اند 30 درصد آرای مجمع را به دست آورند، افزود: در مرحله دوم نامزدها باید حداقل 60 درصد آرا را به دست آورند تا در مرحله نهایی قرار گیرند.
دبیر مجمع نیروهای انقلاب ( اصولگرایان ) استان اصفهان اظهار داشت: فرصت خوبی برای نامزدها در نظر گرفته شده است تا برای قرار گرفتن در فهرست نهایی (پنج نفره) برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را به مجمع معرفی کنند.
وی با بیان اینکه مجمع نیروهای انقلاب ( اصولگرایان ) استان اصفهان از 6 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این مجمع انتخابات و نقش آفرینی در این رویداد مهم سیاسی را یک ایستگاه از فعالیت‌های خود می‌داند و برای مشارکت جدی در این رویداد سیاسی، برنامه‌ریزی کرده است.
حجت الاسلام باطنی افزود: این مجمع با بیش از 30 تشکل سیاسی اصولگرا و انقلابی و به همین میزان اشخاص حقیقی تاثیرگذار با جمعیت 220 نفره، کار هماهنگی تشکل‌های سیاسی و فعالیت چهره‌های شاخص را برعهده دارد و نقش خود را هماهنگی و هم افزایی و نه ماموریت ذاتی تشکل‌های سیاسی اصولگرا می‌داند.
وی اظهار داشت: قائل به استفاده از خرد جمعی هستیم و علاقه‌مندیم که افراد کارآمدتر، انقلابی و مفید آنگونه که در اندازه مردم شهیدپرور اصفهان باشد باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابند.
احزاب نیروهای موثر خود را به عنوان نامزد معرفی کنند
رئیس شورای شهر اصفهان با اعتقاد به اینکه باید فضای شهر به سمت این انتخابات مهم هدایت و زمینه حضور حداکثری مردم در این رویداد مهم سیاسی کشور فراهم شود، گفت: لازمه حضور مردم در پای صندوق‌های رای را ایجاد امید در رای دهندگان و نامزدهاست.
علیرضا نصر اصفهانی افزود: گروه‌های سیاسی و احزاب در زمینه ایجاد شور و نشاط انتخابات تاثیر به سزایی دارند و در این پیوند باید نیروهای سیاسی موثر خود را به عنوان نامزد معرفی کنند.
وی یکی از عوامل موثر در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای بیان کرد و گفت: در انتخابات، حقوق آحاد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای شهر اصفهان اضافه کرد: اگر به دنبال پیروزی نظام هستیم باید شرایط را برای حضور پر نشاط مردم را در انتخابات مهیا کنیم زیرا بی‌توجهی به منافع ملی و توجه به منافع شخصی و حزبی حضور حداقلی مردم را به همراه دارد.
وی تاکید کرد: مدیریت شهری این کلان‌شهر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جهت‌گیری سیاسی نخواهد داشت و برای فراهم‌کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم به برگزارکنندگان کمک می‌کند.
میانگین مشارکت مردم‌ اصفهان در انتخابات قبلی 58 درصد بوده است.
 
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114894/احزاب-اصفهان--در-آستانه-انتخابات-،-پویا-یا-منفعل
بستن   چاپ