پیام سپاهان
حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی 2.5 برابر افزایش می‌یابد
يکشنبه 10 آذر 1398 - 21:43:55
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: پرداخت حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی با رشد 2.5 برابری از 200 هزار تومان به 554 هزار تومان افزایش می‌یابد.

مرضیه فرشاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات این اداره کل افزود: افزایش یارانه مراکز شبانه‌روزی از 770 تومان به 920 تومان را خواهیم داشت که امیدواریم هرچه سریع‌تر تخصیص یابد.
وی با اشاره به تعداد معلولان در شش ماه اول سال جاری یادآور شد: 125 مرکز روزانه توانبخشی در استان اصفهان داریم که در این مراکز در مجموع چهار هزار و 431 نفر به صورت روزانه خدمات دریافت می‌کنند که غیردولتی هستند.
وی با بیان این که 109 مرکز شبانه روزی در استان داریم، ادامه داد: در این تعداد 43 مرکز خدمات شبانه روزی در منزل به معلولان ارائه می‌شود، در مجموع سه هزار و 779 نفر خدمات در این راستا دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: 43 واحد وظیفه خدمات رسانی و مراقبت در منزل را به معلولان دارند یعنی سه بار در هفته تیم بهزیستی از آن‌ها مراقبت خانگی انجام می‌دهند.
وی با بیان این که حدود 108 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی هستند، اظهارداشت: حدود 29 هزار معلول جسمی حرکتی زیر پوشش بهزیستی، 24 هزار معلول ذهن، 12 هزار معلول اعصاب و روان، 13 هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و 21 هزار سالمند در استان اصفهان داریم.
به گفته فرشاد، حدود 58 سمن با اداره کل بهزیستی استان در مجموعه بخش غیردولتی همکاری دارند.
وی با اشاره به دومین جشنواره معلولان اصفهان بیان کرد: اختتامیه روز چهارشنبه 13 آذرماه برگزار می‌شود، شاید نتوانستیم حمایت مالی از این جشنواره داشته باشیم زیرا عمده پرداخت‌ها در توانبخشی با اسم و کد ملی به حساب مرکز و مددجو واریز می‌شود و منابع ما از سال گذشته شفاف‌سازی شد اما در راستای حمایت سازمان از جشنواره معلولان با خیریه‌ها مکاتباتی صورت گرفته است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به واریز یارانه حمایت معیشتی گفت: این یارانه به حساب مددجویان واریز می‌شود و هنوز آمار دقیقی از میزان پرداختی‌ها نداریم.
اجرای طرح شناسایی اختلالات ژنتیکی یکی از برنامه‌های در دست اجرا در سازمان بهزیستی کشور است که از سال جاری آغاز شده و تا 3 سال ادامه دارد.
برنامه‌هایی برای مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک برای یک میلیون و 500 هزار خانوار زیر پوشش بهزیستی که فرزند دارای معلولیت دارند، به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به طرح شناسایی اختلال ژنتیک در معلولان زیر پوشش بهزیستی بیان کرد: مقرر است که تمام خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند توسط این سازمان مشاوره ژنتیکی رایگان شوند.
فرشاد خاطرنشان کرد: از آن جایی که آمار سه ماهه به دست ما می‌رسد هنوز آمار دقیقی از تعداد مشاوره‌های شناسایی اختلال ژنتیک در دست نداریم. حدود 30 واحد مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی در استان داریم.
وی گفت: تلاش ما بر مناسب سازی معابر برای تردد هرچه بهتر معلولان است همچنین رویکرد سازمان بهزیستی شهر دوستدار سالمند است از این رو از معلولان می‌خواهیم با سازمان در این زمینه مشارکت داشته باشند.
2337 خانوار 2 معلولیتی در سطح استان داریم
سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آمار کلی حوزه توانبخشی در سال جاری گفت: 25 مرکز روزانه توانبخشی ذهنی زیر 14 سال با تعداد معلول 867 نفر داریم.
سید مسعود حسینی نسب ادامه داد: حدود 49 تشکل غیر دولتی در استان فعالیت داشته که با بهزیستی همکاری دارند.
وی با بیان اینکه در مجموع سه هزار و 779 نفر از معلولان مراکز شبانه روزی توانبخشی تحت مراقبت هستند، افزود: 1379 سالمند، 800 بیمار اعصاب و روان، 1600 معلول ذهنی در این مراکز بستری هستند.
سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی اصفهان بیان کرد: خدمات در قالب 109 مرکز در استان ارائه می‌شود، از تعداد مراکز روزانه چهار هزار و 431 نفر در این مراکز به معلولان سرویس دهی می‌شوند.
وی با اشاره به یارانه پرداختی ماهانه در بخش روزانه افزود: برای هر سرویس گیرنده ماهانه 540 هزار تومان و در بخش شبانه 770 هزار تومان پرداخت می‌شود است همچنین در بخش مراقبت در منزل 192 هزار تومان و بخش مراقبت خانگی در منزل 450 هزار تومان است.
به گفته حسینی نسب، ماهانه بهزیستی استان اصفهان یک میلیارد و 800 میلیون تومان به بخش روزانه یارانه پرداخت می‌کند، همچنین در بخش کارگاه‌های حمایتی و تولیدی ماهانه 390 میلیون تومان، بخش مراقبت در منزل 300 میلیون تومان، بخش شبانه روزی یک میلیارد و 900 میلیون تومان یارانه پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: از یک فروردین سال 97 تا 30 شهریور سال جاری در بخش پرداخت یارانه بهزیستی استان بیش از 62 میلیارد تومان یارانه به مراکز غیردولتی پرداخت کرده است.
سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آمار خانواده‌های 2 معلولیتی و بیشتر اظهارداشت: حدود 2 هزار و 337 خانوار در استان داریم که زیر پوشش بهزیستی داریم.
به گفته وی 37 درصد معلولان زیر پوشش بهزیستی خانم و 63 درصد مرد هستند.
پیش بینی می‌شود که دست کم 500 هزار معلول در این استان وجود داشته باشند. از مجموع توانجویان زیر پوشش بهزیستی استان اصفهان 28 هزار نفر توانجوی جسمی - حرکتی و 23 هزار نفر توانجوی ذهنی هستند.
بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته، دست کم سه هزار و 700 خانوار دارای 2 تا پنج فرزند معلول در استان سکونت دارند. در زمان حاضر 6٧ مرکز توانبخشی معلولان ذهنی، ١١ مرکز توانبخشی سالمندان، ١٠ مرکز توانبخشی بیماران روانی مُزمن، ١٠ مرکز توانبخشی معلولان جسمی - حرکتی، 80 واحد خدمات مددکاری، 46 واحد پیراپزشکی، 32 پایگاه سی بی آر و 38 تشکل معلولان، به توانجویان استان اصفهان خدمت رسانی می‌کنند.
نهم تا پانزدهم آذرماه به عنوان هفته جهانی معلولان نامگذاری شد، همچنین 12 آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت با شعار ارتقا مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار است.
برچسب‌ها
مددجویان بهزیستی خدمات محتوایی اصفهان اعتبارات سازمان بهزیستی کشور معلولان توانبخشی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114881/حق-پرستاری-معلولان-ضایعه-نخاعی-25-برابر-افزایش-می‌یابد
بستن   چاپ