پیام سپاهان
آثار برگزیده جشنواره ملی تصویرگری رضوی، کتاب می‌شود
يکشنبه 10 آذر 1398 - 20:59:00
پیام سپاهان - اصفهان- ایرنا–37 اثر از بین 70 اثر ارسال شده به چهاردهمین جشنواره ملی تصویرگری رضوی به مرحله پایانی و نمایشگاهی راه یافتند که در آینده نزدیک به‌صورت کتاب منتشر خواهند شد.

چهاردهمین جشنواره ملی تصویرگری رضوی در بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به میزبانی اصفهان برگزار شد.
دبیر اجرایی جشنواره ملی تصویرگری رضوی، عصر یکشنبه در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی در مجموعه فرهنگی، هنری استاد فرشچیان گفت: در این دوره، سه مرحله کارگاه آموزشی با حضور 10 نفر از اساتید تصویرگری و هنر برگزار شد و هنرمندان طرح‌های خود را از ایده تا پدیده به مرحله اجرا گذاشتند.
سیدمحمد قلمکاریان یادآور شد: 70 درصد از یادگیری کودکان در دوره پیش از دبستان صورت می‌گیرد بنابراین می‌توان از تصویرگری برای بیان مفاهیم و آموزش به کودکان و خردسالان سنین پیش‌دبستانی استفاده کرد.
وی آشنایی کودکان و نوجوانان با جنبه‌های مختلف زندگی حضرت رضا(ع)، فراهم کردن زمینه تبادل تجربیات تصویرگران در سطح ملی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری مرتبط با سیره اهل بیت و توجه به جنبه‌های تصویری بارگاه ملکوتی امام هشتم و مفهوم زیارت را از اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد.
قلمکاریان تصریح کرد: گسترش ارزش‌های انسانی و معنوی به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ ایرانی- اسلامی، تشویق هنرمندان تصویرگر به خلق آثار با موضوعات مذهبی و اخلاقی به‌ویژه زندگی و سیره حضرت امام رضا(ع) و کشف استعدادهای جدید در حوزه تصویرگری با نگاه تازه به موضوع و خلاقیت در اجرا، از دیگر اهداف این رخداد فرهنگی- هنری است.
دبیر اجرایی جشنواره ملی تصویرگری رضوی همچنین محورهای این جشنواره را احادیث رضوی، حرم رضوی، سبک زندگی و سیره رضوی، نمازِ طلبِ باران، داستان‌های رضوی، کاروان‌ها و زائران پیاده، نماز عید فطر، حدیث سلسله‌الذهب و کرامت انسانی با الهام از آموزه‌های رضوی و اهل بیت(ع) برشمرد.
نقش والای هنر در انتقال مفاهیم اسلامی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: هنر یک نعمت بزرگ برای انتقال مفاهیم به‌ویژه ارزش‌های اسلامی و الهی است و هنر تصویرگری تاثیری بیشتری بر وجود انسان دارد.
حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری اضافه کرد: هنر بذاته پاک است ولی برخی افراد به اشتباه هنر و هنرمند را با محتوا مقایسه می‌کنند و قضاوت‌های نادرستی در باره هنر دارند.
وی با اشاره به اینکه هنر می‌تواند بیانگر مفهوم زیبای انسانی باشد، افزود: هنر اگر در خدمت ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار بگیرد انسان را از نابودی در امان نگه می‌دارد و اگر در خدمت ضدارزش‌ها باشد افراد را به سمت فنا و نابودی پیش می‌برد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: هنرهای تجسمی که با فطرت زیبایی دوست انسان عجین است، تاثیر بیشتری در حوزه فرهنگ و انتقال موضوعات و مفاهیم دارد.
انصاری، برگزاری جشنواره ملی تصویرگری رضوی را حرکت قابل تقدیری در راستای اشاعه سیره اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی برشمرد و اصفهان را استانی خوشنام در برگزاری اینگونه جشنواره ها توصیف کرد.
وی اصلی‌ترین مخاطبان عرصه تصویرگری را کودکان و نوجوانان ذکر کرد و گفت: تصویرگری در تدوین کتاب حوزه کودک و نوجوان دارای کاربرد بسیار و با تاثیرگذاری بالاست.
حجت‌الاسلام انصاری اضافه کرد: اصفهان ظرفیت‌ خوبی در همه بخش‌های فرهنگی و هنری دارد ولی برخی از این بخش‌ها نیازمند توجه و اهمیت بیشتری است.
معرفی برگزیدگان جشنواره تصویرگری رضوی
در پایان مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی تصویرگری رضوی از 15 اثر برگزیده تقدیر شد.
هیات داوران به‌دلیل خلاق بودن و حرفه‌ای بودن آثار ارسالی، در هر رتبه 2 نفر را برگزیدند و 9 اثر دیگر را شایسته تقدیر دانستند.
منصوره دهقان و عاطفه گلشاهی، هر دو رتبه اول را کسب کردند و ژاله حقیقت و مائده انوریان عنوان دوم را به خود اختصاص دادند.
مریم بکاء و حدیثه مظاهری نیز رتبه سوم این جشنواره را کسب کردند.
آثار راحله احسانی، فاطمه باقری، پروین طاهری، مریم منوچهری، نسیم نادری، پیان معنوی، حسین باغبان و فائزه گلشاهی نیز شایسته تقدیر اعلام شد.
به نفرات اول تا سوم معرفی شده به ترتیب سه، دو و یک میلیون تومان هدیه نقدی همراه با تندیس جشنواره و لوح سپاس اهدا شد.
جشنواره ملی تصویرگری رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا(ع) و دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان برگزار ‌شد.
برچسب‌ها
هنرهای تجسمی اصفهان فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره ملی رضوی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114878/آثار-برگزیده-جشنواره-ملی-تصویرگری-رضوی،-کتاب-می‌شود
بستن   چاپ