پیام سپاهان
روایتی از سردرگمی مشتریان تا خسارت کسب و کارهای مجازی
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 13:13:39
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگرچه هفته گذشته تصمیم قطعی سراسری اینترنت از سوی شورای امنیت ملی و بنا بر مصلحت کشور گرفته شد تا اغتشاشگران برای اقدامات مخرب خود جولان پیدا نکنند، اما در این میان برخی اقشار جامعه که کسب و کارشان وابسته به اینترنت بود با غافلگیری از این ناحیه، دچار آسیب شدند.

گفته می شود که حدود 200 هزار فروشنده یا بیشتر در بستر شبکه های اجتماعی کل کشور فعالیت دارند که به اعتقاد جوانمردی، عضو اتاق بازرگانی تهران، با توجه به افزایش قابل توجه نفوذ اینترنت در فضای تجارت امروز، قطعی ناگهانی آن تجارت کشور را متضرر کرد.
اگرچه آمار دقیقی از میزان خسارت قطعی سراسری اینترنت در ایران هنوز منتشر نشده و همچنان بستر برقراری آن در تمام خطوط به طور کامل مهیا نیست، اما بسیاری از مدیران کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ ها این روزها از خسارت بالای خود، آمار و ارقام متفاوتی ارائه می دهند.
مدیر یک شرکت استارتاپی فعال در حوزه گردشگری در این باره به ایسنا، می گوید: با توجه به اینکه ارتباط ما با برخی تامین کنندگان از طریق وب سرویس بود، متاسفانه مشتریان خارجی ما در مدت قطعی یک هفته ای اینترنت نتوانستند از خدمات پشتیابی ما استفاده کنند.
هزینه 20 میلیون تومانی برای تبلیغات پیامکی
اشجع ادامه می دهد: قطعی سراسری اینترنت موجب افت مشتریان ما شد، همچنین تبلیغات زیرمجموعه های این شرکت به دلیل قطعی اینترنت متوقف شد، از سوی دیگر با توجه به اینکه دو دفتر این استارتاپ در اصفهان و تهران واقع است، با قطعی اینترنت، ارتباطات مداوم ما از دست رفت و ناچار به برگزاری جلسات به صورت غیرمجازی شدیم.
او البته می گوید: اگرچه اواخر هفته گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد که اینترنت بخش های تجاری و خدماتی را متصل کرده، اما به دلیل شفاف نبودن این فرایند در اصفهان، موفق به اتصال اینترنت نشدیم و همانند مردم عادی ابتدای هفته جاری دسترسی به اینترنت ما برقرار شد.
مدیر این استارتاپ با تاکید بر اینکه اکنون نیز به دلیل عدم اتصال اینترنت خطوط، همچنان دچار ریزش مشتری هستیم، تصریح می کند: میزان خسارت این استارتاپی گردشگری طی یک هفته قطعی اینترنت حدود 200 میلیون تومان برآورد شده است.
او البته یادآور می شود: بعد از قطع سراسری اینترنت با هزینه کردن 20 میلیون تومان، از طریق پیامک به مشتریان خود اطلاع رسانی کردیم تا برخی بتوانند از این مسیر به صورت مستقیم دسترسی به وب سایت شرکت مان داشته باشند.
افت 30 درصدی فروش با قطع اینترنت
زمانی، مسئول بازاریابی یکی از استارتاپ هایی که در حوزه مشاوره و برندینگ در بخش های مختلف فعالیت می کند نیز به ایسنا، می گوید: تمام استارتاپ ها و فیری لنسرها و افرادی که دور کاری می کنند، به طور صد درصد از قطعی یک هفته ای اینترنت دچار خسارت شدند، چرا که برای انجام وظایف روزانه خود نیازمند نت هستند.
او با بیان اینکه بسیاری از مشتریان ما از واتس آپ یا تلگرام استفاده می کنند چراکه فضای مجازی راحت ترین راه برای دسترسی، کنترل و نظردهی مشتریان است، می افزاید: مطابق برآوردهای صورت گرفته فروشگاه های مواد غذایی و رستوران های زیر مجموعه این استارتاپ طی هفته گذشته با افت 30 درصدی فروش مواجه شدند، چرا که ارتباطات آنها از طریق فضای مجازی با مشتریانشان قطع شد.
مشتریانی که از دست رفتند
او تاکید می کند: به دلیل قطعی اینترنت از حدود 22 مشتری فعال، 14 مشتری خود را در برخی حوزه های کاری، از دست دادیم، چرا که نتوانستیم خدماتی به آنها ارائه کنیم که این موجب ضرر مالی بالایی شده است، همچنین از زمان قطعی اینترنت تاکنون نتوانسته ایم در حوزه آموزش برای مشتریان خود تامین محتوا کنیم.
این مشاور حوزه کسب و کار مجازی، تصریح می کند: طی هفته گذشته تاکنون به دلیل محدودیت اینترنت در کشور، بسیاری از منابع انسانی این استارتاپ بیکار شدند، چراکه شرکت عملا تعطیل شد، در حالیکه بدون کسب هیچ درآمدی ناچاریم تمام هزینه نیروی انسانی، اجاره، هزینه های از دست رفتن کسب و کارهایی که طرف قرارداد با ما بودند را پرداخت کنیم و این ضرر بالایی را به ما تحمیل کرده است.
به اعتقاد او، دسترسی نداشتن به ایمیل خطر بزرگی برای شرکت های ایرانی و استارتاپ ها است و مگر این امکان وجود دارد ارتباط کاری شرکت ها با کل دنیا قطع شود، از سوی دیگر مرورگرهای ایرانی پاسخگوی نیاز ما نیست.
خسارت مستقیم 9 هزار یورویی
ذبیحی که مدیر یک شرکت استارتاپی در حوزه گردشگری خارجی است نیز به ایسنا، گفت: متاسفانه طی هفته گذشته به دلیل قطع تماس های اینترنتی سه تور مسافری و گردشگری ما جهت بی اطلاع مسافران از فضای امن کشور کنسل شد و تقریبا حدود 9 هزار یورو ضرر مستقیم به ما تحمیل شد.
او اضافه کرد: در زمان قطعی یک هفته ای اینترنت در کشور، بسیاری از مسافرانی که داخل ایران بودند به دلیل عدم دسترسی به بستر نت، دچار سردرگمی شدند و حتی برخی به دنبال راهی برای بازگشت به کشور خود بودند که در این فضا دچار چالش شدند، از سوی دیگر بسیاری از مسافران ما سفر خود به ایران را در تعطیلات سال نو میلادی کنسل کردند.
وی با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت 11 روز هنوز اینترنت در تمام بسترها به طور کامل متصل نشده است و این موجب از دست رفتن بسیاری از مشتریان ما شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه استارتاپ seo است که رتبه سایت را در جستجوی گوگل تعیین می کند و استارتاپ ها برای این موضوع هزینه های بالایی می کنند تا در زمان جستجو، گردشگران از طریق فضای مجازی عکس ها و کلیپ های ایران را تماشا کرده و جذب آن شوند.
او همچنین افزود: به دلیل قطعی اینترنت ارتباط ما با راهنمایان تور و رانندگان قطع شد، چراکه ما برنامه های خود را برای آنها ایمیل می کردیم.
او در خصوص دسترسی شرکت های خدماتی و تجاری از پنجشنبه هفته گذشته نیز، گفت: برای این منظور فرم هایی را پر کرده و درخواست برقراری اینترنت را دادیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دو روز پیش اینترنت این مجموعه همانند خانگی با سرعت محدود، متصل شد اما مشکلی که اکنون وجود دارد بسیاری از سایت های مربوط تبلیغات و به جذب گردشگران همانند یوتیوب فیلتر است.
خسارت 2 هزار یورویی از قطعی اینترنت
صالحی، مدیر یکی دیگر از استارتاپ گردشگری در اصفهان نیز با تاکید بر اینکه فعالیت این مجموعه جذب گردشگران خارجی به ایران است، توضیح داد: این شرکت، خدماتی همچون صدور ویزا، رزرو بلیت و هتل و ... را برای مسافران خارجی انجام می دهد.
او با توضیح شرایط مجموع کسب و کار خود در زمان قطعی سراسری اینترنت، گفت: در وهله نخست ارتباط ما با مشتریانی که پیش از قطعی اینترنت از قبل برای سفر به ایران هماهنگ کرده بودند، قطع شد و آنها ناچار به کنسل کردن سفر خود شدند که موجب ضرر مالی به این استارتاپ شد. به نظر می رسد این اتفاقات در ورودی گردشگران خارجی طی ماه های آینده تاثیر منفی بگذارد.
وی با تاکید بر اینکه با وجود پیگیری های بسیار اینترنت این استارتاپ همانند مشترکان خانگی متصل شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مجموعه با ارز خارجی فعالیت دارد، میزان خسارت ما از قطعی یک هفته ای اینترنت 2 هزار یورو بود که از دست رفت.
فروش کسب و کارهای اینترنتی خانگی از دست رفت
سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص وضعیت کسب و کارهای اینترنتی بعد از قطعی سراسری اینترنت به ایسنا، گفت: بعد از قطعی سراسری اینترنت، متاسفانه سایت بسیاری از کسب و کارهای مجازی تا سه روز نخست بسته بود، اما از اواخر هفته گذشته اعلام کردند که سایت آنها بر روز سرورهای ایرانی و داخلی فعال است، با این وجود در همان چند روز نخست دچار ضرر شدند.
نوید ادریس با بیان اینکه بیشتر استارتاپ ها بر روی پلتفرم گوشی تلفن همراه باز می شود، افزود: متاسفانه با توجه به اینکه همچنان اینترنت همراه اول و ایرانسل قطع است افرادی که از خدمات این مجموعه ها استفاده می کنند، همچنان دچار مشکل هستند.
وی تصریح کرد: متاسفانه با قطعی اینترنت کل فروش کسب و کارهای اینترنتی خانگی از دست رفت و بعضا به صفر رسید.
دبیر انجمن مدیران صنایع استان اصفهان ادامه داد: متاسفانه کسب و کارهای مجازی در شرایطی که با قطعی سراسری اینترنت مواجه هستند، ناچار به پرداخت هزینه های ماهیانه نیروهای خود بدون کسب هیچ درآمدی، هستند که این موجب شکست برخی فعالیت ها می شود، از سوی دیگر متاسفانه بسیاری از اپلیکشین ها با قطعی اینترنت کارایی خود را از دست می دهند.
وی همچنین به تجربه فیلترینیگ تلگرام در دو سال قبل اشاره کرد و گفت: وقتی هفته گذشته بستر اینترانت داخلی مهیا شد، بیشتر استارتاپ ها خدمات خود به صورت پیامک به مردم اطلاع رسانی کردند و اکنون بسیاری از استارتاپ های اصفهانی به سرورهای داخلی متصل شده اند، این در حالیست که هنوز نمی توان از اینترنت خطوط همراه اول و ... استفاده کرد.
ادریس تاکید کرد: البته سال گذشته وزارت ارتباطات به شرکت ها، مجموعه ها، بانک، استارتاپ ها و ... اعلام کرد که سایت های خود را بر روی سرورهای داخلی قرار دهند، با این وجود هنوز زیرساخت های کافی و مناسب اینترانت در کشور مهیا نشده است.
وی تاکید کرد: اگر در دوران تحریم ها بتوانیم شرایط و امکانات خوبی را برای توسعه کسب و کار مهیا کنیم موجب رشد کشور می شود، اما اگر زیرساخت ها مهیا نشود، موجب ضربه به آنها خواهد شد.
سرپرست مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه شبکه های مجازی بین المللی موجب کسب و کارهای خوب و درآمدزا برای افراد مهیا شده است، گفت: به عنوان مثال بسیاری از ایرانی ها با ایجاد اینستاگرام مارکتینگ به دلیل مخاطبان بالای آن، درآمد خوبی دارند در حالیکه به شیوه سنتی امکان چنین درآمد زایی وجود نداشت.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114594/روایتی-از-سردرگمی-مشتریان-تا-خسارت-کسب-و-کارهای-مجازی
بستن   چاپ