پیام سپاهان
مهار افزایش قیمت در اصفهان، نیازمند همراهی مردم و انصافِ اصناف
سه شنبه 5 آذر 1398 - 07:42:28
پیام سپاهان - اصفهان- مهار افزایش قیمت و حفظ و برقراری آرامش پایدار در بازار اصفهان با وجود تشدید نظارت‌ها و رصد مسئولان علاوه بر همراهی مردم، نیازمند انصاف اصناف به عنوان پرشمارترین پایگاه‌های اقتصاد و معیشت شهروندان است.

کاسبی بر مدارِ انصاف، حقیقتی است که از دیرباز در بین بازاریان اصفهان رواج داشته است.در گذر از کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر، هنوز می‌توان دکان‌هایی را به خاطر آورد که صاحبان آنها با ترازوهای کوچک اما دل‌های بزرگ، سخاوت و مهربانی می فروختند، آنها که آوازه انصافشان در همهمه بازار حتی تا محله‌های همجوار پیچیده بود.
روزهایی که یک دفترچه کهنه، رازدار معیشت چندین خانوار بود، دفترچه‌ای که سرشار از نسیه اما فهرستی مالامال از اعتماد و عطوفت داشت. روزهایی که هنوز باور داشتیم رزق از سوی خداست. ایامی که کاسب خوشنام محله از سر مهر و مروت، سیاهه بدهی همسایه‌ را همچون راز مگو درپستوی دل نگاه می داشت تا مبادا پدری شرمنده اهل و عیال خود شود، روزهایی که دل‌ها ساده، سفره‌ها گسترده و هنوز مردم دانه‌های دلشان پیدا بود.
وجود چنین پیشینه و منش فاخر در بین بازاریان اصفهان، میراث گرانبهایی است که باید آن را در این روزها از صندوقچه زمان بیرون آورد. انصاف، گنج بزرگی است که پایبندی به آن قدری از رنج مردمخواهد کاست.
در شرایط کنونی که دشمن برخلاف تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی، ایران را تحریم کرده انتظار می‌رود بازاریان که خود نیز برآمده از مردم هستند قدری بیشتر هوای مشتری‌های خود را داشته باشند تا سفره مردم کوچک‌تر نشود.اصناف اصفهان که همواره در فراز و فرود تاریخ، زیبنده به انصاف بودند در شرایط فعلی که تنگناهای اقتصادی درد مشترک جامعه است می‌توانند همچنان با تکیه بر این منشِ نیکو به تاکید کارشناسان امر، تسلای نگرانی مردم باشند.
این روزها که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، دل نگرانی‌های بسیاری بین مردم پدید آورده است و به طور مستمر از سوی مسئولان اعلام می‌شود که هر گونه افزایش قیمت کالاها ممنوع است، به نظر می‌رسد هم‌افزایی مردم و اصناف کمک بزرگی برای تثبیت قیمت‌ها و حفظ آرامش در بازار است.
اگر چه بهبود ملموس معیشت مردم اصل مهمی است که مسئولان و مدیران باید در تحقق آن بکوشند. از سوی دیگر با توجه به اینکه نوسانات قیمت ناشی از تحریم‌ها بر اقتصاد تاثیرفراوانی گذاشته و در تامین و توزیع کالا هم اثرگذار بوده است، بنابراین اصناف هم جزو مشاغلی هستند که نیاز به توجه و حمایت ویژه در این شرایط دارند.
اصفهان که در روزهای اخیر به دنبال اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین روزهای پر التهابی را گذراند، اکنون پس از فروکش کردن ناامنی‌ها و اغتشاش‌ها نیازمند تدبیر اصولی و فراگیر برای نظارت بیشتر بر بازار است.
مسوولان امر اعلام کردند بیش از 250 بازرس، وضعیت داد و ستد، افزایش احتمالی قیمت‌ها ناشی از سهمیه‌بندی بنزین و هرگونه اقدام غیرقانونی در این پیوند را در استان اصفهان رصد می‌کنند، این اقدامات با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت، بسیج اصناف و بازرسی اصناف انجام می‌شود.
افزایش قیمت توجیه قانونی ندارد
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان از تشدید نظارت تیم‌های بازرسی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و برخورد با متخلفان در این استان خبر داد و گفت: هرگونه افزایش قیمت در فروش کالا و خدمات به بهانه افزایش بهای بنزین هیچ توجیه قانونی ندارد و با هر گونه گرانفروشی، احتکار و کم‌فروشی خارج از چارچوب قانونی برخورد خواهد شد.
جواد محمدی فشارکی در گفت و گو با ایرنا افزود: 329 بازرس ثابت و افتخاری این مدیریت در آماده باش کامل قرار دارند.
وی بیان کرد: بازرسی و نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات به منظور جلوگیری از هرگونه کمبود یا افزایش غیرمنطقی قیمت و ارتکاب تخلف از سوی واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و رسیدگی سریع به شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی همچنان ادامه دارد.
محمدی فشارکی با تأکید بر اهمیت نقش شهروندان در جلوگیری از تخلفات خاطرنشان کرد: شهروندان برای خرید لوازم مورد نیاز خود به واحدهای صنفی معتبر و دارای پروانه کسب مراجعه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را در اسرع وقت از طریق تلفن‌های 32352012 – 32352013 و یا ارسال پیام کوتاه به شماره 09140403039 و یا گزینه شکایات مردمی در وب سایت این مدیریت به نشانی bazresiasnafisf.ir به ستاد خبری و دایره رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی این مدیریت اطلاع دهند تا در کوتاه‌ترین زمان نسبت به بررسی مساله، اقدام لازم انجام شود.
وی ادامه داد: ظرفیت و گنجایش افزایش قیمت و گرانی کالاها و خدمات در بازار وجود ندارد و متصدیان واحدها و فروشندگان هم رعایت حال مردم و خریداران را می‌کنند.
کالاها به میزان کافی تامین و ذخیره شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: مواد مورد نیاز این استان شامل غذایی و سایر کالاها به میزان کافی تامین و ذخیره شده است و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.
سید حسن قاضی‌عسگر در گفت‌وگو با ایرنا از تشکیل مستمر نشست کارگروه ستاد تنظیم بازار در استانداری اصفهان خبر داد و افزود: کمیته‌های تخصصی این کارگروه از جمله «مواد پروتئینی، میوه و تره‌بار، برنج و لاستیک» وضعیت بازار را زیر نظر دارند و برای توزیع مناسب و کنترل قیمت کالا برنامه‌های خوبی را تدارک دیدند.
وی از کمیته تخصصی مواد پروتئینی به عنوان موفق‌ترین کمیته این کارگروه نام‌برد و بیان کرد: برنامه‌های این کمیته در کنار جلوگیری از افزایش، زمینه کاهش قیمت این مواد را فراهم کرد به گونه‌ای که فعالان این بخش نگران هستند که کاهش قیمت انگیزه تولیدکنندگان را کاهش ندهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس بررسی کمیته میوه و تره‌بار ستاد تنظیم بازار استان، به دلیل تولید مناسب این محصولات ذخیره‌سازی مناسبی انجام شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس نه تنها برای تامین میوه شب عید نگرانی نداریم بلکه برای تنظیم بازار میوه و تره‌بار استان اصفهان در اندیشه صادرات این محصولات هم هستیم.
قاضی‌عسگر تاکید کرد: برای تامین برنج و لاستیک برنامه‌ریزی مناسبی انجام شد و انبارهای استان پر از این مواد می‌باشد که توزیع آنها به خوبی در حال انجام است.
وی همچنین درباره قیمت نان اظهارداشت: بیشتر نانوایی‌ها قیمت مصوب را اجرا کردند اما در مواردی برخی از نانوایان سنگکی به دلیل اینکه چندین نوع نان سنگک تولید می‌شود، به بهانه استفاده از افزودنی‌ها قیمت آن را بالا برده بودند که با پیگیری از سوی صنف یاد شده، این مشکل برطرف شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان یادآور شد: قیمت نان سنگک بدون کنجد یک‌هزار و 200 هزار تومان و با کنجد یک هزار و 600 تومان تعیین شد و دریافت مبلغی بیش از قیمت تعیین شده، تخلف محسوب می‌شود.
رانندگان نباید قیمت کرایه خود را افزایش دهند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در خصوص کرایه تاکسی‌ها پس از اصلاح قیمت بنزین اظهار داشت: به منظور بررسی و تعیین قیمت کرایه تاکسی‌های درون‌شهری، روز گذشته کارگروهی در معاونت عمرانی استانداری اصفهان تشکیل و مقرار شد پس از دریافت دیدگاه کارشناسان و دست‌اندرکاران، برای تعیین قیمت کرایه تاکسی‌ها تصمیم‌گیری کند تا حقوق رانندگان تاکسی و مسافران نیز رعایت شود.
قاضی‌عسگر افزود: هیچ تصمیمی برای افزایش کرایه تاکسی‌ها تا کنون گرفته نشده است و رانندگان نباید قیمت کرایه خود را افزایش دهند مگر اینکه پیش‌تر از ارائه خدمات بین مسافر و راننده توافق شده باشد.
مردم به شایعات توجه نکنند
قاضی عسگر هوشیاری مردم و توجه نکردن به شایعه‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: گاهی برخی افراد سودجو با انتشار اخبار بی‌پایه و شایعه‌ها در پی التهاب بازار هستند که مردم با رفتارهای منطقی و دور از احساس خود باید از تحقق هدف آنها جلوگیری کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان همچنین گفت: هر نوع افزایش قیمت باید مجوز نهادهای ذی‌ربط از جمله ستاد تنظیم بازار، صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های صنفی را داشته باشد و در غیر این صورت با متخلفان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.
وی اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده گران‌فروشی می‌توانند مراتب را به شماره تلفن 124 یا 135 گزارش دهند تا ماموران بازرسی و رسیدگی به شکایت مسایل را مورد بررسی قرار دهند.
اتاق اصناف اصفهان گروه های رصد بازار را افزایش می دهد
رییس اتاق اصناف اصفهان نیز گفت: هرگونه افزایش قیمت اجناس و کالاها در پی افزایش نرخ بنزین ممنوع است و مردم اینگونه موارد را گزارش دهند.
رسول جهانگیری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جدیت این نهاد برای جلوگیری از افزایش احتمالی قیمت‌ها، ادامه داد: اتاق اصناف اصفهان گروه‌های رصد بازار و بازرسی خود را افزایش می‌دهد و بصورت میدانی و غیر حضوری وضعیت داد و ستد را دنبال می‌کند.
رییس اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه برای تامین و توزیع کالاها و اجناس اساسی در این منطقه هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: برخی اجناس حتی برای 6 ماه آینده هم ذخیر شده‌اند و شماری دیگر نیز حتی تا 12 تا 18 ماه دیگر ذخیره و قابل توزیع خواهند بود.
وی با بیان اینکه سهمیه بنزین وسایلی مانند تاکسی و وانت تلفنی، پیک موتوری و آموزشگاه رانندگی باید بطور مجزا محاسبه شود، تصریح کرد: در این ارتباط مشغول برنامه‌ریزی هستیم.
رییس اتاق اصناف اصفهان افزود: بازار آخرین حلقه و قسمت نهایی عرضه کالا محسوب می شود و مردم گرانی اجناس را در این قسمت مشاهده می کنند.
به گفته وی، نظارت بر اصناف توسط اتاق اصناف و یا اتحادیه ها انجام می شود و این امر بر اساس فاکتور خرید فروشنده و سود عمده فروشی یا خرده فروشی برای آنها تعیین خواهد شد.
جهانگیری اضافه کرد : همه جوانب امر و دستگاه های دیگر همچون سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات باید به طور هماهنگ بر قیمت کالاها نظارت داشته باشند و از تخلف و گران فروشی جلوگیری کنند.
رییس اتاق اصناف اصفهان اضافه کرد: برنامه ریزی و نظارت بر قیمت کالاهای اساسی در ستاد تنظیم بازار انجام می شود و هر گونه تغییر یا افزایش قیمت در این زمینه توسط مسوولان و دولت و پس از آنالیز و تجزیه و تحلیل های رسمی انجام خواهد شد.
شتاب مردم برای خرید، افزایش کاذب قیمت ها را به دنبال دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: طرح ویژه نظارت بر بازار برای یک ماه پیش بینی شده و گشت‌هایی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف در مرکز و شهرستانها این وظیفه را بر عهده دارند.
ایرج موفق با بیان اینکه جلسه‌های تنظیم بازار بصورت روزانه برگزار می‌شود اظهار داشت: تدابیر لازم برای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اتخاذ شده و همه دستگاه‌ها برای کاهش مشکلات مردم بسیج شدند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت بازار استان بصورت روزانه رصد می شود خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور تا اطلاع بعدی هیچ کالایی افزایش قیمت نخواهد داشت و کالاها باید بر اساس قیمت‌های قبلی به فروش برسد.
وی تصریح کرد: هر طرح جدیدی در ابتدای اجرا با مسائل و مشکلات پیش بینی نشده‌ای همراه است و در این زمینه نیز گروه‌های کارشناسی در حال بررسی و رفع این مسائل هستند.
موفق بیان کرد: باید برای به حداقل رساندن مسائل و مشکلات مردم در اجرای این طرح تلاش کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه کالاهای مورد نیاز شهروندان به اندازه کافی در استان وجود دارد ادامه داد: مردم باید آرامش لازم را در خرید کالاها رعایت کنند و از خرید هیجانی خودداری کنند.
وی اعلام کرد: در صورت شتاب مردم برای خرید، تقاضا به صورت کاذب بالا می‌رود و بازار به سمت گرانی خواهد رفت و توصیه می‌شود که مردم در خرید کالا شتاب به خرج ندهند.
بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه 24 آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد، طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و 500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و 500 تومان است.
بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی ایران وابسته به بخش اصناف است و طبق آمار اعلام شده 6 میلیون نفر ایرانی در این بخش مشغول بکارهستند.
اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال و نزدیک به 250 هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.
برچسب‌ها
تنظیم بازار بنزین اصناف اصفهان قیمت کالا مطالبات مردمی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/114488/مهار-افزایش-قیمت-در-اصفهان،-نیازمند-همراهی-مردم-و-انصافِ-اصناف
بستن   چاپ