پیام سپاهان
حفظ معماری بومی روستاهای سمیرم ضروری است
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 18:19:26
پیام سپاهان - اصفهان-  مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: معماری بناها و سازه‌های روستایی باید به همان شکل بومی و سنتی حفظ شوند و باقی بمانند.

علی رحمانی روز پنجشنبه در سفر به سمیرم و روستاهای بخش پادنا در جنوب این شهرستان، اظهارداشت: شهری شدن شکل روستاها درست نیست و حتی در بازسازی‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی، باید مسایل اقلیمی و طبیعی در معماری‌ها لحاظ شود.
به گفته وی پویایی و نشاط فضای روستاها بویژه روستاهای منطقه سمیرم با وجود طبیعت کوهستانی و پوشش گیاهان متنوع با ماندگاری سازه‌های سازگار با اقلیم همین منطقه عامل رشد و توسعه محلی در ابعاد مختلف بویژه صنعت بوم‌گردی و گردشگری هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای سمیرم خواست نگاهشان به مقوله معماری، بومی و سازگار با اقلیم همین منطقه باشد.
رحمانی در همین پیوند بر درآمدزایی دهیاری‌ها تاکید کرد و ادامه داد: هر دهیاری می‌تواند یک گلخانه داشته باشد و از شرایط خوب دولتی برای راه‌اندازی این واحد درآمدزا استفاده کند.
به گفته وی تعاونی دهیاری‌ها نیز بازوی قدرتمند مردمی و مشورتی است که در منطقه سمیرم خوب عمل کرده و در مباحثی مانند آب و کشاورزی تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه شوراها اتاق فکر روستاها هستند، تصریح کرد: تشکیل گروه‌های اندیشه ورز می‌تواند راهگشا و سرعت بخش فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و مذهبی در هر روستا باشد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان سمیرم و روستاهای آن را باغ شهر و باغ روستاهای طبیعی خطاب کرد و افزود: مزارع پرورش ماهی، گیاهان دارویی، خانه‌ها و کمپ های بوم گردی تنها بخشی از ظرفیت‌های خوب این خطه هستند که باید تقویت و حمایت شوند.
فرماندار سمیرم در ادامه تاکید کرد: در 2 سال اخیر افزون بر 2 هزار تن قیردولتی به روستاهای چهار بخش سمیرم اختصاص دادیم که سرجمع 28 هزار متر مربع معبر و کوچه‌هایی روستایی آسفالت شد.
محمدرضا عسگریان اظهارداشت: جاده روستای سیور بخش پادنا امروز با اعتباری معادل یک میلیارد و 300 میلیون تومان در دست تکمیل است.
وی تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای قنات و کیفته پادنا نیز با سه میلیارد تومان اعتبار در چند ماهه آینده به اتمام می رسد و مشکل آب این روستاها نیز مرتفع می شود.
فرماندار سمیرم همچنین به اختصاص 2 میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت جاده حنا به بخش پادنا اشاره کرد و گفت: آغاز فصل سرما در سمیرم اجازه نداد این طرح را به سرانجام برسانیم.
نبود شغل و بیکاری در روستاها، خسارت سیل به آبراهه ها و مسیرهای دسترسی به مزارع و بهره مندی از طرح های مشاغل خانگی از دیگر موارد و خواسته هایی بود که از طرف مردم و شوراها در سفر مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان به سمیرم مطرح شد.
شهرستان سمیرم با اشتغال 90 درصدی مردم در بخش کشاورزی و باغداری دارای چهار بخش، شش شهر و 150 روستا و آبادی است و در 160 کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.
برچسب‌ها
کشت گلخانه ای تعاونی فرهنگی توسعه روستایی سمیرم معماری

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113928/حفظ-معماری-بومی-روستاهای-سمیرم-ضروری-است
بستن   چاپ