پیام سپاهان
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد نجف آباد:
«کنوانسیون حقوق کودک» کودکان را در تقابل با والدین قرار می دهد
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 11:03:08
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد نجف آبادگفت: کنوانسیون حقوق کودک، کودکان را در مقابل والدین قرار می دهد این در حالی است که حقوق کودکان در دین اسلام در تعامل کودک با والدین حفظ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام والمسلمین محسن راعی شامگاه پنج شنبه در سومین نشست از سلسله نشست های حقوق کودکان با عنوان «سازوکارهای حمایت از حقوق کودک با تاکید بر حفظ بنیان خانواده»، با اشاره به حمایت، تکریم و پرهیز از خشونت و بدرفتاری با کودکان در مبانی دین مبین اسلام اظهار داشت: در جوامع امروزه بسیار از حقوق کودک گفته می شود؛ اما به زعم من نگاه به حقوق کودک را در دو رویکرد باید جستجو کرد. رویکرد اول که در جوامع غربی رایج است با نگاهی فردگرایانه برای حقوق مادی کودک قوانینی تعریف می کند. از آنجا که در این جوامع بنیان خانواده ها سست است در بدو تولد، برای کودک سرپرست در نظر می گیرند. این کودک در محیطی بی ثبات تربیت می شود و حقوق کودک در قالب کنوانسیون حقوق کودک و به صورت منفک از حقوق والدین حفظ و صیانت خواهد شد.
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد نجف آباد با بیان اینکه محصول رویکرد تقابلی، کودکان را در مقابله با والدین قرار می دهد و در نهایت به سست شدن بنیان خانواده منتج می شود تصریح کرد: رویکرد تقابلی با تکیه بر مفاد «کنوانسیون حقوق کودک» در تلاش است تا از اوان کودکی با تقویت فردگرایی نقش والدین را در حقوق کودکان نادیده بگیرد و اگر هم اندک حقی برای والدین قائل باشد به صورت تبعی خواهد بود.
وی با اشاره به رویکرد دوم در حفظ حقوق کودک ابراز داشت: در رویکرد دوم برخلاف رویکرد تقابلی، صیانت از حقوق کودکان با استحکام بنیان خانواده ارتباط تنگاتنگ دارد و حقوق کودک با حقوق والدین در پیوند است. در رویکرد تعاملی و با نگاه حمایتی به کودکان، روحیه همکاری در خانواده و در قالب الزامات حقوقی نمایان خواهد شد و در تلاش است که بنیان خانواده را استحکام بخشد.
اهمیت آموزش توسط والدین در حفظ حقوق کودک
حجت الاسلام راعی با اشاره به اهمیت آموزش کودکان حتی در مرحله پیش از تولد توسط والدین بیان داشت: آموزش به عنوان اصل پذیرفته شده در تمام نظام های حقوقی از جمله دین مبین اسلام است. این آموزش ها از همان سنین کودکی شروع می شود. آموزش امری بدیهی، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه هدف از آموزش توانمندسازی افراد است، ادامه داد: مهمترین عامل نابودی انسانها جهل و نادانی است. در برخی مواقع محصول آموزش، سستی بنیان خانواده است و در فرزند روحیه نافرمانی تقویت می شود. این در حالی است که آموزه های دینی بر این نکته تاکید دارد که فرزندان در مطالبه گری نباید در تقابل با والدین قرار بگیرند.
«کنوانسیون حقوق کودک» کودکان را در تقابل با والدین قرار می دهد
این استاد دانشکده حقوق دانشگاه نجف آباد با اعلام اینکه در بندهای «کنوانسیون حقوق کودک» از حقوق والدین یاد نشده است، تصریح کرد: «کنوانسیون حقوق کودک» کودکان را در تقابل با والدین قرار می دهد.
وی افزود: خانواده به عنوان کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی ملزم است تا با رعایت حقوق کودک و والدین و آموزش دو طرفه در جهت استحکام بنیان آن گام بردارد.
والدین باید مزین به ایمان باشند
حجت الاسلا راعی با تاکید بر این نکته در دین مبین اسلام والدین باید مزین به ایمان باشند، ادامه داد: والدینی که از وصف ایمانی فاصله دارند و تقیدی به دین ندارند نمی توانند در فرزندپروری موفق باشند.
وی با بیان اینکه فرزندان سالم در آغوش والدین متدین رشد و پرورش می یابند، گفت: حضانت از فرزند حقی است که به والدین داده شده است و والدین باید با ابراز علاقه به فرزند و همدیگر خیرخواهی را در کانون خانواده جاری کنند و حقوق کودکان به گونه ای حفظ شود که به رابطه والدین لطمه ای وارد نشود و انسجام خانواده جفظ شود.
مسائل اخلاقی نیاز به ضمانت دارند و به تنهایی کافی نیست
این استاد رشته حقوق دانشگاه نجف آباد با تاکید بر اینکه کودکان آینه والدین هستند، گفت: آموزش کودکان از طریق مشاهده و در بستر خانواده حاصل می شود. مسائل اخلاقی نیاز به تضمین است. اصول اخلاقی تضمین کننده رفتار نیست و علاوه بر اصول اخلاقی نیاز به رفتارهای تضمین شده داریم که تقید به دین رفتار را تضمین می کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113900/«کنوانسیون-حقوق-کودک»-کودکان-را-در-تقابل-با-والدین-قرار-می-دهد
بستن   چاپ