پیام سپاهان
توسعه سمیرم نیازمند ایده‌های خلاق است
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 7:11:46 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- دبیر کمیته فرهنگ شهروندی سمیرم گفت: ایده‌های خلاقانه و نوآور به توسعه و زیباتر شدن فضا و سیمای شهری این شهرستان کمک خواهد کرد.

محمود افشاری در اولین همایش از سلسله برنامه‌های فرهنگ و حقوق شهروندی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اظهارداشت: بخشی از همین ایده‌ها تاریخ ساز بوده‌اند و گاهی مسیر تاریخ را عوض کرده‌اند.
به گفته وی امروز نهاد علم و فرهنگ به عنوان پیشتازان پیشرفت و ترقی افکار عمومی مورد تاکید سران کشورها هستند و در کشور ما رهبر معظم انقلاب تاکیدهای زیادی بر این 2 مقوله بنیادین داشته و دارند.
دبیر کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری سمیرم با اشاره به اینکه شهرهای خلاق رویکردی فرهنگی در توسعه شهری را در پیش گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع محقق نمی‌شود مگر آنکه شهروندان هر شهر و دیاری اهل کار جمعی و مشارکتی، مطالبه‌گر و اهل کتاب و مطالعه تربیت شوند.
افشاری ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جوانان و حتی میانسالان زمانی که از تاریخ و تمدن شهر و دیارشان پرسیده شود، بسیار دست و پا شکسته و محدود چیزهایی آگاه هستند و یا حتی نمی‌دانند نام شهر یا محله یا بناهای تاریخی زادگاهشان به چه معناست یا ریشه‌اش در کجاست.
وی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی که از 24 آبان ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: مردمان کتابخوان به یقین فهمیم‌تر ، با فرهنگ تر و داناتر از افرادی هستند که کتاب نمی‌خوانند و توجهی به کتابخانه‌هایشان ندارند.
به گفته دبیر کمیته فرهنگ شهروندی سمیرم خلوت بودن کتابخانه‌ها با وجود کتاب‌های خوبی که در قفسه‌ها هر لحظه منتظر مشتاقان علم و ادب و فرهنگ هستند پدیده نازیبایی است که آثار آن در جامعه به شکل بی‌فرهنگی، آسیب‌های متعدد اجتماعی و حتی بزهکاری نمود پیدا می‌کند و مشکل می‌آفریند.
این فعال فرهنگی با نقل قولی از کتاب مبانی ارتباطات جمعی که در آن فرهنگ عوام در مقابل فرهنگ خواص قرار داده شد، ادامه داد: وجه اصلی فرهنگ عوام به سرگرمی‌های معمول وسایل ارتباط جمعی و لذت و خشنودی برنامه‌های تلویزیونی و موبایلی استوار است اما فرهنگ نخبگانی به چاپ و نوشتن کتاب یا خلق یک اثر هنری ماندگار منجر می‌شود.
افشاری با برشمردن برخی داشته‌ها و نداشته‌های امروز سمیرم تصریح کرد: کار گروهی در جامعه ما کمرنگ است در حالی که لازمه شکوفایی و رشد و بالندگی در فعالیت‌های خلاقانه اجتماعی و فرهنگی روی آوردن به همین دست کارها با اراده، عشق و علاقه درونی است.
وی با نام بردن از برخی شخصیت‌های و چهره‌های فرهنگی سمیرم از جمله شیخ حبیب‌الله فضایلی و جهانگیرخان قشقایی اظهارداشت: آبان ماهی که گذشت سالروز فوت خوشنویس بزرگ جهان اسلام بود اما در شهر سمیرم اثر و یادمانی از این شخصیت بزرگ حتی در حد یک بنر و پلاکارد معمولی دیده نشد.
دبیر کمیته فرهنگ شهروندی سمیرم فرهنگ را مظلوم و کار فرهنگی را سخت و زمانبر دانست و از حاضران خواست برای ارتقا فرهنگ و زیرشاخه های آن در ابعاد هنری، معماری، رسانه‌ای و دینی این کمیته نوپا را یاری کنند.
اجرای سمیناری با عنوان حال خوب توسط روح‌الله آقالر و رضیه پیرمرادیان از دیگر برنامه‌های این همایش بود که با حضور والدین دانش‌آموزان مدارس سمیرم برگزار شد.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113890/توسعه-سمیرم-نیازمند-ایده‌های-خلاق-است
بستن   چاپ