پیام سپاهان
ارتقای ورزش بانوان اصفهان، ضامن سلامت جامعه
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 2:06:12 PM
ایرنا

پیام سپاهان- حدود نیمی از 300 هزار ورزشکار سازمان یافته در استان بیش از پنج میلیونی اصفهان را بانوان تشکیل می‌دهند و بخشی از سه هزار و 700 باشگاه ورزشی در این خطه مربوط به آنان است با این وجود بانوان ایرانی با وجود تحولات و رشد روز افزون امکانات در سال‌های اخیر همچنان با کمبود شدید امکانات ورزشی مواجه هستند.

نیمی از جمعیت کشور و استان اصفهان را بانوان تشکیل می‌دهند، این اقشار جامعه گذشته از سلامتی، شادابی و نشاط‌، برای انجام هرچه بهتر زندگی فردی و اجتماعی به فرهنگ سازی برای توسعه فضاهای ورزشی، زیرساخت‌ها، تامین اعتبارات و امکانات و حامی مالی در این عرصه نیاز دارند.
بر اساس آمار موجود بیش از 80 درصد زنان کشور ورزش نمی‌کنند و این یک آسیب برای نسل آینده جامعه ایران محسوب می‌شود که هنوز متاسفانه برای حضور همه جانبه آنان در عرصه‌های مختلف ورزشی به رغم اقدامات انجام شده، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ نشده است.
نتایج بررسی‌های یک دهه اخیر نشان می‌دهد که گرایش بانوان به ورزش فوق‌العاده است اما برای فراگیر شدن ورزش در زندگی آنان باید بیش از بیش فرهنگ‌سازی و فواید ورزش با بیان دلایل علمی آن همراه شود.
تغییر نگرش و باورها، آموزش صحیح، نگاه عادلانه، دوری از تنگ نظری ها، باورپذیری برای روی‌آوری به ورزش، حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تخصیص اعتبارات کافی را از جمله راهکارهای ارتقای ورزش بانوان در کشور و استان اصفهان است.

در همین ارتباط، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) اظهارداشت: برخی از مشکلات و چالش‌های روبروی ورزش بانوان درون‌زا و بخشی دیگر بیرونی است و این دو را باید همواره با یکدیگر دید و برای رفع آنها تلاش کرد.
رسول نظری ادامه داد: برای ارائه راهکارها و راهبردهای اولویت‌دار باید تمام مسائل به صورت همه جانبه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به چالش‌های درون‌زا گفت: نگاهی به تاریخ کشور نشان می‌دهد که هنوز در دیدگاه و عمق فکر زنان جامعه ما اهمیت ورزش و زندگی سالم شکل نگرفته و همین امر باعث می‌شود که بخش‌های دیگر مانند مباحث تفریحی، فرهنگی و اجتماعی در مقایسه با ورزش بیشتر در اولویت باشد.

بانوان ایرانی ورزش را اولویت خود نمی‌دانند

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال هنر، سینما، موسیقی و حضور در اماکن تفریحی مانند کافه‌ها بیشتر در اولویت است تا حضور در میادین ورزشی به منظور تحرک بدنی و این امر مطلوب و به سود آنان نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی خانواده‌های ایرانی و بیشتر زنان نشان می‌دهد که کم فعالیت بودن بیش از تحرک فیزیکی وجود دارد، بانوان در گذشته بیشتر به خانه‌داری می‌پرداختند اما در زمان حاضر و با تغییرات اجتماعی این امر نیازمند تغییر است.

نظری زدودن این چالش را نیازمند آموزش دانست و گفت: خوشبختانه دانشگاه‌ها در این عرصه به خوبی فعالیت کردند و لذا راهکاریی برای انتقال این دانش به زنان و روی‌آوری بیشتر آنها به ورزش باید مهیا شود.

دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه افزود: اهمیت و ضریب اهمیت ورزش در دیدگاه و فکر زنان باید ارتقا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه همسالان و دوستان نقش مهمی برای باورپذیری ورزش در بین بانوان دارند، همچنین از حیث کلان‌تر و سازمانی و مدیریتی، نگاهی به حافظه تاریخی نشان می‌دهد که زنان و دختران همواره در اولویت نبودند و اکنون جنبش نرم‌افزاری زنان که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی ایرانی آغاز شد می‌تواند کاری کند که ورزش دیگر ته صف نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه به اهمیت دیدگاه مادران در خانواده اشاره کرد و گفت: در صورتی که مادران خود در ورزش فعال باشند خانواده‌ها بیشتر به این امر روی می‌آورند.

نظری با اشاره به موارد برون‌زا در ورزش بانوان تصریح کرد: بیشتر این امر را باید محدودیت‌های قومی اقلیمی نامید زیرا که در کلان شهرها وضعیت ورزشی و حضور زنان در میادین ورزشی بهتر انجام می‌شود اما ممکن است در مناطق دور افتاده و در برخی شهرستان‌ها این اما محقق نشود. 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: برخی زیرساخت‌های حقوقی و قانونی اهرمی برای تشویق بانوان به ورزش‌ نیست.

حضور زنان در ورزشگاه الگویی برای سایر بخش‌ها

وی اضافه کرد: در جامعه‌ای ایدئولوژیک، به نظر می‌آید که باید با رفع برخی محدودیت‌ها زمینه حضور بیشتر بانوان را مهیا کرد البته باید دغدغه‌های حاکمیت را نیز مدنظر قرار داد و برای مثال ورود بانوان به ورزشگاه با برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب همراه بود که می‌توان آن را به عنوان یک الگو تلقی کرد.

نظری تاکید کرد که خانواده‌های فعال با فعالیت و نشاط بیشتر مهیا کننده یک جامعه سالم و بچه‌های سالم از حیث جسمانی روحانی روانی و معنوی هستند.

یک کارشناس ورزشی درباره ارتقای ورزش بیشتر در بعد قهرمانی تصریح کرد: اول از همه نبود بودجه کافی سبب می‌شود که ورزش به طور کلی و بانوان بطور جزیی تر ضربه بخورد و استعدادهایی که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد با کاهش حمایت‌ها دلسرد شوند.

لیلا خزاعی افزود: امکانات ناکافی، معضلی دیگر برای ورزش است، زیرا رشته‌های ورزشی هر یک به نوبه خود به وسایل، زیرساخت‌ها و تجهیزاتی نیاز دارند که نبود آنها ادامه کار را با بن‌بست روبه رو می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بکارگیری متخصصان ورزشی در اداره‌های ورزش و جوانان به عنوان متولی این امر اضافه کرد: احاطه نداشتن برخی از مسوولان و مدیران ورزشی به علم ورزش باعث می‌شود که اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی راه را برای ورزشی‌ها سخت کند.


خزاعی، مسایل فرهنگی را از دیگر مواردی دانست که ورزش بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این ارتباط افزود: برای مثال برگزاری رقابت‌های مرتبط با بدنسازی با سختی‌های زیادی روبروست، همچنین نگاه تبعیض آمیز را باید از ورزش زدود و به مردان و زنان بطور یکسان نگریست.

این مدرس ورزشی با بیان راهکارهایی تصریح کرد: تبدیل دیدگاه نادرست خانواده ها به دیدگاه حمایتی از ورزش بانوان راهکاری برای پیشرفت نیمی از جمعیت جامعه به شمار می‌رود، از سوی دیگر توجه از سوی رسانه‌ها سبب پیشرفت آن خواهد شد.

در رابطه با مشکلات ورزش بانوان و روش‌هایی که می‌توان به پیشرفت در این عرصه دست یافت، مربی هندبال بانوان اظهار داشت: پوشش رسانه‌ای از سوی صدا سیما و دیگر رسانه‌ها به عنوان ابزارهای حامی نقش ویژه‌ای در پیشرفت ورزش بانوان خواهد داشت.

فاطمه محمدخانی تصریح کرد: اگر پوشش خبری بخوبی انجام شود، حامیان مالی یا همان اسپانسرها به سمت ورزش بانوان می‌آیند و با حمایت مالی، ورزشکاران بیشتری جذب رشته‌های مختلف می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه اصفهان از فعالان اقتصادی و مجموعه های تولیدی متعددی برخوردار است، گفت: ما در اصفهان 2 باشگاه مطرح ذوب‌آهن و فولاد را داریم که بیشتر از ورزش بانوان حمایت می‌کنند، درصورتی که کارخانه‌های بزرگی هستند که توان حامی مالی شدن را دارند ولی چون در ورزش بانوان انعکاس خبر در تلویزیون کمتر انجام می‌شود حمایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تربیت ورزشکاران و شناخت نفرات جدید و مستعد باید هدفمند باشد، افزود: معتقدم در اصفهان استعدادیابی بخوبی می‌شود، اما هدفمند به سمت جلو حرکت نمی‌کند به این معنا که مسابقات رسمی نسبت به شناخت نفرات جدید کمتر است و از زاویه‌ای دیگر به خاطر مشکلات مالی، مسابقات کمی برگزار می‌شود و به همین دلیل ورزشکار انگیزه خود را از دست می‌دهد.

این مربی ورزشی خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن مشکلات، نهادهایی مانند شورای شهر، شهرداری‌ها، استانداری، آموزش و پرورش باید با برنامه ریزی جامع بصورت یکسو و متحد، ارتقای ورزش زنان را دنبال کنند زیرا بدون شک این جامعه سالم است که خودکفایی و پیشرفت در تمامی زمینه‌ها را دنبال خواهد کرد.

فرهنگسازی ورزش هزینه زیادی نمی‌خواهد

محمدخانی تصریح کرد: به اعتقاد من فرهنگ سازی گسترش ورزش بین خانواده‌ها هزینه‌های گزافی نیاز ندارد، علاوه بر آن باید حس رقابت سالم بین افراد جامعه بوجود آید که این مهم مستلزم افزایش مسابقات، هماهنگی نهادها، برپایی مستمر جشن‌ها و جشنواره، تبدیل مکان‌های عمومی شهر بویژه پارک‌ها برای ورزش و تبلیغات بویژه تبلیغات شهری است.

یک داور والیبال به اهیمت پخش مستقیم مسابقات ورزشی بانوان اشاره کرد و اظهارداشت: این امر ارتقای ورزش زنان را در پی دارد، زیرا حامیان برای افزایش حمایت از تیم‌های بانوان ترغیب می‌شوند و از سوی دیگر جامعه برای تحرک و ورزش بیشتر تشویق خواهد شد.

زینب امینی، ارتقای ورزش را نیازمند بهبود زیرساخت‌ها دانست و اضافه کرد: بخشی از کمبود مکان‌های ورزشی را باید با سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی جبران کرد.

نباید به توانایی بانوان بی اعتماد بود

وی یکی دیگر از بی‌مهری‌ها به ورزش بانوان را بی‌اعتمادی به آنان ذکر کرد و گفت: زنان ثابت کرده‌اند که در صورت برخورداری حتی از امکانات معمولی توانایی کسب سکوهای بین‌المللی را دارند، لذا بی اعتمادی به آنان باید جای خود را به ایجاد انگیزه و باور در آنان دهد.

این داور ورزشی، نبود فرهنگ‌ مناسب نزد برخی خانواده‌ها در خصوص ورزش کردن دختران بویژه در بخش قهرمانی را چالش این عرصه برشمرد و افزود: حتی برخی از مسوولان همچنان تحت تاثیر نگرش مردسالارانه و توجه بیشتر به مردان هستند و به همین دلیل به ورزش آقایان بیشتر توجه دارند.
وی تصریح کرد: بانوان و آقایان باید به صورت مساوی از بودجه، امکانات و سالن‌های ورزشی استفاده کنند و باید در سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقای ورزش خانواده ها و همگانی بگونه‌ای رفتار شود تا انگیزه حضور بانوان در اماکن ورزشی افزایش یابد.

امینی اضافه کرد: اگر حامیان بخش خصوص در زمینه های ورزش بانوان فعال باشند، موفقیت‌های بانوان ورزشکار در عرصه‌های ملی و بین المللی همتراز با مردان خواهد بود.

تبعیض بین رشته‌ها به ضرر ورزش است

یک مربی و ورزشکار رشته سافت‌بال اظهارداشت: حمایت تمامی ورزشکاران و تبعیض قائل نشدن بین رشته‌ها از جمله خواسته‌های بسیاری از ورزشکاران است، زیرا چند رشته انگشت شمار مورد توجه قرار می‌گیرند و بقیه رشته‌ها فراموش می‌شوند.
مائده مکتوبیان به اهمیت تامین زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: به طور مثال رشته‌های چمنی مانند سافت‌بال برای تامین زمین با مشکل روبروست و تخصیص زمین به این رشته همواره با مشکل روبرو بوده و بی‌شک برای رشته‌های مشابه نیز وضعیت به همین منوال است.

وی کمبود منابع مالی را مشکلی در ورزش بانوان دانست و گفت: چه بسا بسیار بوده که ما برای زنده نگه داشتن رشته مجبور به هزینه شخصی شده‌ایم و امیدواریم که با اختصاص بودجه لازم برای ورزش بانوان و ورود حامیان مالی به ورزش بخشی از این معضلات حل شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/113824/ارتقای-ورزش-بانوان-اصفهان،-ضامن-سلامت-جامعه
بستن   چاپ