پیام سپاهان
تامین اعتبارات مشکل اساسی شهرک‌های صنعتی اصفهان است
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 2:00:08 PM
ایرنا

پیام سپاهان- محمدجواد بگی در نشست نقد و بررسی عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: قراردادهای منعقد شده برخی به صورت اقساطی است و چون صنعتگران در حال ساخت و ساز بوده و مشکلات زیادی به دلیل تحریم‌های یک جانبه آمریکا وجود دارد ما هم در ابعاد شهرک‌سازی دچار مشکل هستیم زیرا 80 درصد درآمدها از این طریق حاصل می‌شود.

بگی بیان کرد: 70 شهرک صنعتی در استان اصفهان با مساحت 12 هزار و 20 هکتار وجود دارد که هشت شهرک خصوصی و هشت شهرک در دست احداث داریم.

وی با بیان این که به دلیل این که بیشترین  شهرک‌های صنعتی کشور در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای شهرک‌های صنعتی استان اگر روزانه بدون تعطیلی قصد سرکشی به این شهرک‌ها را داشته باشیم هر سه ماه یکبار نوبت یک شهرک می‌رسد که این مشکل اساسی است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه بیشترین تعداد شهرک را در کشور داریم بیشترین بودجه تملک دارایی را هم باید داشته باشیم اما رویکرد صنعت ستیزی شکل گرفته و مشکلات زیادی برای زیرساخت سرمایه گذاران داریم.

بگی با بیان اینکه اگر بودجه‌ای در این راستا تعلق نگیرد نمی‌توانیم رقابت‌پذیری در قیمت‌گذاری داشته باشیم، اظهارداشت: به رغم مکاتبات و پیگیری‌ها با برنامه و بودجه، بودجه مورد نظر محقق نشده و اگر این مهم رخ دهد نمی‌توان با زمین‌هایی که قرارداد بستیم سرمایه‌گذاری با کمترین میزان زمین داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: اصفهان 6 درصد جمعیت کشور را داراست اما نسبت سرمایه‌گذاری در این استان 10 درصد کشور است که این جایگاه استان در زمینه شهرک‌های صنعتی را نشان می‌دهد.

مرتضی زمانی بیان کرد: استان اصفهان از نظر تعداد واحدهای صنعتی 14 درصد کشور را تشکیل می‌دهد همچنین واحدهای به بهره برداری رسیده 13.8 درصد بوده که جز رتبه‌های اول در کل کشور از لحاظ تعداد شهرک‌های در حال واگذاری است.

به گفته وی در حوزه صنایع کوچک رتبه اول کشور را استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهارداشت: در تورهای صنعتی 5 درصد سهم کشور و در زمینه افراد شرکت کننده هفت درصد  را داریم، همچنین در زمینه فعالیت‌های زیرساختی عمدتا تلاش ما بر تامین آب پایدار است.

وی تصریح کرد: در زمینه آب که از پسماند در شهرک‌ها استفاده می‌شود، می‌توان از این موهبت استفاده کرد همچنین در زمینه تامین زیرساخت تعاملاتی با اداره کل برق و گاز داریم و از لحاظ دسترسی به این شاخص رتبه اول را استان اصفهان دارد.

زمانی گفت: در سال 98، 453 فقره واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده که رشد خوبی در تعداد قراردادها در هشت ماهه امسال نشان می‌دهد و 182 قرارداد زمین منعقد شد و بودجه از 64 میلیارد تومان به 105 میلیارد تومان افزایش یافته است که از این مقدار بودجه 48.3 میلیارد تومان صرف شهرک‌سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شش درصد جمعیت کشور در استان اصفهان است و 10 درصد صنعت در استان اصفهان مستقر است اما نیم درصد بودجه به این استان تخصیص می‌یابد از این رو دولت موظف است برای تامین زیرساخت‌ها حداقل تا ورودی شهرک ورود کند.

به دنبال حل مشکلات و موضوعات واحدهای صنعتی هستیم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: وظیفه هماهنگی امور اقتصادی 21 مورد است که در این راستا به دنبال حل مشکلات و موضوعات دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی هستیم.

سیدحسن قاضی عسگر ادامه داد: جلساتی با حضور مسئولان استان به صورت چرخشی هر 2 هفته یکبار برگزار و موارد و مشکلات بسته به موضوعات موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید پاسخگو بودن دستگاه‌ها را تمرین کنیم تا دستگاه‌ها پاسخگو باشند البته آن‌ها بدون محدودیت نیستند و الزامات قانونی دارند از این رو این جلسات بدون واسطه بین فعالان اقتصادی و مسئولان منعکس شود تا درک درستی از محدودیت‌ها داشته باشیم.

اصفهان با بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی، صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌رود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/113822/تامین-اعتبارات-مشکل-اساسی-شهرک‌های-صنعتی-اصفهان-است
بستن   چاپ