پیام سپاهان
توسعه معادن مهمترین چالش مناطق حفاظت شده اصفهان است
چهارشنبه 22 آبان 1398 - 6:49:53 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست اصفهان گفت: توسعه فعالیت معادن از جمله مهمترین چالش‌های فراروی مناطق حفاظت شده این استان است که باید برای رفع آن تدابیری ویژه‌ای اندیشید.

حسین اکبری روز چهارشنبه تصریح کرد: فعالیت معادن رو به گسترش است و علاوه بر کمبود امکانات و تجهیزات مهمترین چالشی که مناطق حفاظت شده محیط زیست استان با آن مواجه هستند.
وی به چالش‌های گوناگون محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین و ضروری‌ترین راهکار برای حل این معضلات زیست محیطی و جلوگیری از ایجاد و تشدید بحران‌های مربوط، نهادینه شدن همکاری جمعی و مشارکت همگانی است.
به اعتقاد کارشناسان مناطق حفاظت شده از شـریانهای حیاتی اکوسیسـتم کشور و جزو سرمایه‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند که در سالهای اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده‌اند که بارگذاری‌هـای انجام شـده خـارج از توان، فشـار زیادی بـه این مناطـق وارد کرده کـه برخـی از آنهـا بـا فلسـفه وجـودی آن در تضاد و تعـارض است.
راهسـازی، اسـتخراج معـادن، کشـاورزی، دامپـروری، شکار و بهره برداریهای بی‌رویه، خشکسالی، کمبود امکانات، تغییرات اقلیمی، کمبود محیط بان، فرسایش بادی و کم‌توجهی‌های دیگر از جمله تهدیدهای است که به گفته آنان نفس این عرصه‌های طبیعی کشور را به شماره انداخته است.
10.5 درصـد مسـاحت کشور بـه مناطـق حفاظت شـده اختصـاص دارد تـا در ایـن مناطـق زیسـتگاه‌های گیاهی و جانوری کشـور حفظ و حراسـت شـوند، کارکـرد آنهـا در اصـل حفاظـت از گیـاه، جانور و اکوسیسـتم بوده اسـت.
در زمان حاضر 284 منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد که در مجموع 17 میلیون 780 هزار هکتار وسعت دارند.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست اصفهان اظهارداشت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ، حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و جلوگیری از تخریب آن همکاری‌های به موقع و کامل بین بخشی را می‌طلبد.
وی افزود: در این استان بیش از 2 میلیون و 200 هزار هکتار مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده و شکار ممنوع وجود دارد که از این وسعت یک میلیون و 700 هزار هکتار مناطق چهارگانه حفاظت شده و بیش از 600 هزار هکتار آن مناطق شکار ممنوع و زیست بوم‌های آبی است.
پارک‌های ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو ، موته،کلاه قاضی و پناهگاه‌های حیات وحش عباس‌آباد ، یخاب و مناطق حفاظت‌شده کرکس، قمصر و برزک ، کهیاز و دالانکوه مناطق چهارگانه و تحت مدیریت استان اصفهان هستند.
اکبری ادامه داد: پس از چند سال پیگیری‌های تخصصی و با همکاری‌های بین بخشی و با صدور مجوز وزارتخانه‌های ذیربط امسال مناطق شکار ممنوع کوه بزرگی در نایین و خارو در اردستان در شمال شرق و شمال استان به وسعت 500 هزار هکتار در شورای عالی محیط زیست با عنوان پناهگاه حیات وحش تصویب شد که اقدامی بسیار ارزشمند در جهت تقویت و حفظ گونه‌های جانوری کمیاب و در خطر انقراض در فلات مرکزی کشور و پایداری و پویایی کریدورهای اصلی حیات وحش محسوب می‌شود.
سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست اصفهان کمبود امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های حفاظتی از قبیل محیط‌بانی، پاسگاه و وسایل نقلیه موتوری را از جمله مشکلات فراروی این اداره کل برشمرد و گفت: اکنون 190 محیط‌بان در 32 پاسگاه، کار حفاظت مناطق تحت مدیریت محیط زیست، شکار ممنوع و آزاد استان را برعهده دارند که در مناطق چهارگانه حداقل 30 پاسگاه محیط‌بانی دیگر، در مناطق شکار ممنوع حداقل 15 پاسگاه محیط‌بانی و حداقل 80 نفر نیروی محیط بان و کارشناس نیاز است.
وی با اشاره به فرسودگی وسایل نقلیه موتوری موجود این نهاد یادآور شد: برای تقویت امکانات و حفاظت از مناطق یادشده، حداقل به 25 خودرو کمک‌دار و مجهز و 60 موتورسیکلت مناسب و قوی نیاز داریم.
اکبری به تقاضای پروانه شکار از سوی شکارچیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته باتوجه به درخواست‌های مکرر و در راستای پاسخگویی به شکارچیان قانونمند و جلوگیری از صید غیرمجاز به طور محدود یک هزار و 450 فقره پروانه شکار پرنده با قیمت 90 هزار تومان و با زمان 2 ماهه صادر شد.
وی تصریح کرد: امکان صدور این پروانه‌ها در سال‌جاری وجود دارد که تا پایان ماه آبان مشخص خواهد شد.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست اصفهان اظهارداشت: بر اساس قانون، دارندگان این پروانه‌ها باید در روزهایی که توسط محیط زیست تعیین می شود، اقدام به شکار کنند.
اکبری چرای دام و شکار غیرمجاز را از دیگر مشکلات مناطق حفاظت شده اعلام و بیان کرد: دامداران دارای" پروانه چرا " که مکان چرای دام آنها در بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده مشخص شد باید دام‌های خود را در زمان و مکان مقرر به این مناطق بیاورند و در غیر این صورت ماموران حفاظت محیط زیست از ورود آنها جلوگیری و با متخلفان برخورد می‌کنند.
وی با اشاره به این که در فصل پاییز احتمال شیوع بیماری‌های حیات وحش وجود دارد، گفت: به همین منظور اقدام‌های پیشگیرانه و کنترلی را در مناطق حیات وحش و حفاظت شده استان آغاز کرده‌ایم.
سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست اصفهان گفت: هماهنگی و ارتباط خوب با اداره‌کل دامپزشکی استان و انجام واکسیناسیون دام‌های وارد شده به مناطق حفاظت شده همچنین تامین آب بهداشتی برای حیات وحش و جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز به مناطق تحت مدیریت موجب شد تا مناطق حفاظت شده استان در سال‌های اخیر عاری از بیمارهای حیات وحش و مشترک انسان و دام باشد.
استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، 2 پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.
تاکنون در این استان بیش از 2 هزار گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شده است که از این تعداد 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب‌پذیر، 16 گونه نادر و 19 گونه در خطر انقراض محسوب می‌شوند.
همچنین تاکنون 484 گونه مهره‌دار شامل 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست، 41 گونه ماهی در استان اصفهان شناسایی شده که کل و بز وحشی، قوچ و میش اصفهان، آهوی ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، دوپای ایرانی، گربه شنی، هوبره و زاغ بور از گونه‌های شاخص و خاص استان اصفهان محسوب می شوند.
به استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، این مناطق یک زیست‌بوم طبیعی فعال است و پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.
   

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113816/توسعه-معادن-مهمترین چالش-مناطق-حفاظت-شده-اصفهان-است
بستن   چاپ