پیام سپاهان
یک پژوهشگر حوزه و دانشگاه:
اهل سنت باید در ساختار کشور احساس نقش کند
دوشنبه 20 آبان 1398 - 15:39:37
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: اگر بتوانیم در ساختار کشور خودمان کاری کنیم که اهل سنت در آن احساس نقش کنند طبیعتاً این روابط بسیار بهتر خواهد شد.

حجت الاسلام مجتبی سپاهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد میان شیعه و سنی، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که امروز جهان اسلام و بشریت دارد داشتن وحدت در گفتار و کردار و ساحت‌های فردی و اجتماعی از ضروریات زندگی امروز است. بشریت وقتی آگاهی‌اش بالا برود و به حقوق خود آگاه شود در عین حالی که در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند از طرف دیگر به دلیل همین آگاهی بیشتر ممکن است دچار تنازعاتی شوند.
وی افزود: بنابراین نمی‌توان گفت بشر نسبت به گذشته در به دست آوردن حقوق خودش دست به جنگ و خونریزی و مبارزه نمی‌زند. بشر امروز علی‌رغم اینکه آگاهی‌های فراخ‌تری دارد، اما در یک معنای دقیق و عمیق ستیزه بین آن هم وجود دارد چه بین کسانی که صاحب ادیان آسمانی هستند و چه بین کسانی که این امتیاز را ندارند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، گفت: پس باید بتوانیم توانمندی‌های خود را کنترل کنیم و زود دچار هیجان نشویم و با اندک اختلافاتی که پیش می‌آید دست به یک جنگ نابود کننده نزنیم. پس نیاز است به کسی پناه ببریم که رحمت العالمین است.
سپاهی ادامه داد: محتوای پیام حضرت محمد(ص) این است که انسان‌ها در عین حالی که ممکن است اختلاف در دیدگاه داشته باشند، اما می‌توانند در سپهر یک ایمان عمیق به خداوند زندگی کنند. کاملاً می‌توانند زندگی مسالمت‌آمیز در قالب تعاون و همکاری با یکدیگر داشته باشند. به نظر می‌رسد انگیزه‌های تنازع و تقابل بین مسلمانان در آن حدی نیست که مسلمانان بخواهند با یکدیگر تقابل کنند.
وی تصریح کرد: وقتی عمیقاً نگاه می‌کنیم می‌بینیم عوامل پشت پرده به شکل نامحسوسی از دشمنان مسلمانان خط می‌گیرند که این امر سبب تقابل می‌شود. پیامبر اکرم(ص) می‌تواند امروز محور وحدت تمام مسلمانان با هر فرقه و نامی باشند. حضرت آیینه تمام نمای اخلاق و صفات خدایی است.
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند "چرا شما از احوال یکدیگر با خبر نمی‌شوید؟ ایشان پاسخ می‌دهند چون شما باطن خوبی ندارید و دچار خبث باطن شده‌اید و فهم درستی از دین ندارید و به همین دلیل با یکدیگر تنازع می‌کنید." امروز این پیام اگر به گوش تمام مسلمانان برسد و آنان یک تفکر عمیق در این خصوص بکنند آن وقت متوجه می‌شوند معنای این سخن چیست.
سپاهی افزود: هفته وحدت در حقیقت ما را باید به جایی برساند که بتوانیم به معنای حقیقی کلمه چه به عنوان شیعه و چه به عنوان سنی آرمان‌های والای رسول اکرم(ص) را جامه عمل بپوشانیم. باید از تمام امکانات در جهت خدمت به مسلمانان و بشریت استفاده کنیم و با همدلی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز امکانات خود را میان یکدیگر تقسیم کنیم.
این عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، ادامه داد: درست است که به فکر بشریت هستیم، اما باید بدانیم که دشمنان قسم خورده‌ای برای مسلمانان وجود دارند نه به خاطر اینکه ما مسلمانیم، بلکه به این دلیل که می‌خواهند بر منافع مسلمین مسلط شوند و از تفرقه ما استفاده و منابع مسلمانان را غارت کنند. در زمان پیامبر (ص) هم چنین توطئه‌هایی بود که رسول‌الله به شدت با این توطئه برخورد می‌کردند.
وی گفت: باید بشناسیم که اشتراکات فکری و فقهی شیعه و سنی کجاست. از آن طرف اشتراکات عملی و رفتاری ما کجاست و درد مشترک داشته باشیم و البته دشمن مشترک را خوب تشخیص دهیم. حاکمیت ایران که شیعه است باید پیش قدم شود و در کشور فاصله‌ها با اهل سنت کاسته شود تا در دنیا هم به خوبی منعکس شود.
این پژوهشگر حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: وحدت میان شیعه و سنی در ایران نسبت به زمان‌های قبل و کشورهای دیگر خیلی بهتر است، اما مطلوب نیست. دلیل اینکه مطلوب نیست بر می‌گردد به بخشی از جامعه ما که دچار ذهنیت شدیدی شدند و طی سال‌ها برخی آموزه‌های اشتباه به آنان القا شده است. با خلفای راشدین و بزرگان اهل سنت آن گونه که باید برخورد کنیم، نمی‌کنیم.
سپاهی افزود: هنوز این گشودگی ذهنی به وجود نیامده است که امروز جهان اسلام نیاز دارد که آن تساهل و تسامح که در ارتباط با کل بشریت باید داشته باشیم با مسلمانان و اهل سنت باید بیشتر داشته باشیم. این گشودگی ذهنی، رفتاری و حاکمیتی را باید ایجاد کنیم.
عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، گفت: اعتقاد دارم باید کاری کنیم تا برادران اهل سنت که از این کشور دفاع می‌کنند احساس هویت و نقش بکنند. اگر بتوانیم در ساختار حاکمیت خودمان کاری کنیم که اهل سنت در آن احساس نقش کنند طبیعتاً این روابط بسیار بهتر خواهد شد. باید صادقانه گفت که بخشی از مردم و حاکمیت ما هنوز این تفکر کلان را ندارند و حتی به منویات امام راحل و رهبری عملاً توجهی نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: به هیچ وجه نباید اعتقادات اهل سنت به طور رسمی در مجامع، صدا و سیما و روزنامه‌ها به تمسخر گرفته شود. البته می‌توان در مجامع علمی با نویسندگان و علمای اهل سنت نشست برگزار کرد و مسائل را نقد و بررسی کرد. نباید وارد این فضا شویم که آنان احساس کنند شیعیان آن‌ها را مسخره می‌کنند. اگر این موارد رعایت شود، این ظرفیت در شیعیان و سنیان وجود دارد که روابطشان از آن چیزی که هم‌اکنون هست بهتر شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113734/اهل-سنت-باید-در-ساختار-کشور-احساس-نقش-کند
بستن   چاپ