پیام سپاهان
رودخانه مشهداردهال کاشان ساماندهی می‌شود
دوشنبه 20 آبان 1398 - 15:39:19
پیام سپاهان - کاشان- مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان گفت: ساماندهی رودخانه مشهداردهال از توابع این شهرستان نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است که با وجود پیگیری‌ها به تصویب هیات دولت رسیده و در اولویت تخصیص قرار دارد.

جواد مزروعی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران شهرستان کاشان تشریح کرد: طرح ساماندهی رودخانه مشهد اردهال به طول حدود 2 کیلومتر شامل لای‌روبی، دیوارچینی و ساخت پل‌های پیاده‌رو و سواره‌رو با عرض 21 متر است.
وی افزود: با توجه به شرایط جوی در صورت تخصیص میزان اعتبار مورد نیاز، عملیات ساماندهی رودخانه مشهد اردهال نزدیک به چهار ماه به درازا خواهد کشید.
مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان بیان کرد: هفت میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای بخشی از این طرح تخصیص یافته و هم‌اکنون لای‌روبی پل خیابان پاسداران که بزرگترین پل شهرستان به شمار می‌رود، در حال اجرا است.
وی با هشدار نسبت به مسدود کردن رودخانه مشهداردهال و پارک خودورها در داخل آن و روبه‌روی امامزاده از سوی مردم تصریح کرد: این محل پیش‌تر برای عبور دسته‌های عزاداری به منظور حضور در آیین سنتی مذهبی قالیشیویان فین کاشان در آن منطقه ایجاد و سپس به حال خود رها شده است.
مزروعی اظهار کرد: با توجه به محدودیت اعتبارهای دولتی و همچنین اولویت‌بندی بودجه‌های مدیریت بحران، همکاری و مشارکت مردم به ویژه افراد نیکوکار برای ساماندهی رودخانه‌های شهرستان کاشان ضروری است و برای نمونه رودخانه ویشنگ در شهر برزک از توابع این شهرستان با کمک مردم از جمله با در اختیار گذاشتن مصالح، آب و آزادسازی حریم ساماندهی شد.
وی در ادامه با اشاره به گذر رودخانه‌های گازرگاه، سوک‌‎چم، قمصر، درین، قهرود و حیدر از درون شهر کاشان اظهار کرد: با توجه به بررسی وضعیت 60 رودخانه این شهرستان به طول تقریبی 350 کیلومتر، برای ساماندهی آنها در شرایط کنونی پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان افزود: این بودجه صرف دیواره‌چینی و ساخت پل و بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها و همچنین جمع‌آوری تاسیسات آب، برق، گاز و مخابرات از کف رودخانه‌ها خواهد شد.
اواخر اردیبهشت امسال بر اثر بارش‌های رگباری باران و طغیان رودخانه مشهداردهال، سیلاب سه دستگاه خودرو را که درون حریم رودخانه توقف کرده بودند، با خود برد که منجر به جان‌باختن 2 نفر شد.
مساحت حوزه آب‌ریز منطقه کاشان افزون‌بر 10 هزار کیلومترمربع و شامل 16 زیر حوزه است که از شمال‌غرب (رودخانه شوراب) تا جنوب‌شرق (رودخانه تتماج) این شهرستان ادامه می‌یابد.
کاشان در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
برچسب‌ها
مدیریت بحران کاشان رودخانه های کوهستانی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113733/رودخانه-مشهداردهال-کاشان-ساماندهی-می‌شود
بستن   چاپ