پیام سپاهان
سونامی دیابت اصفهان رادرنوردید/ مبتلایانی که ازبیماری خودبی‌خبرند
دوشنبه 20 آبان 1398 - 11:21:55 AM
مهر
پیام سپاهان - اصفهان - کارشناسان معتقدند امروزه سونامی دیابت نصف جهان را درنوردیده است به نوعی که یک سوم افراد بالای 30 سال با این بیماری درگیر و بیش از 50 درصد مبتلایان از بیماری خود بی‌خبر هستند.

 از سال 1392 در واکنش به ابتلای 30 درصد ایرانیان به دیابت در 15 سال آینده، وزارت بهداشت همزمان با «روز جهانی دیابت» هفته ملی دیابت را در آبان ماه برگزار می کند.
در همین ایام پویش ها و کمپین هایی تشکیل می شود تا با آموزش و اصلاح شیوه زندگی، کنترل استرس، رعایت رژیم غذایی، تنفس در هوای پاک و رعایت اصول درمانی همچون تزریق منظم انسولین و مصرف صحیح داروها و انجام به موقع تست قند خون، جامعه بیش از پیش با بیماری دیابت آشنا شود.
بر اساس مطالعات سند ملی مقابله با فقر، «دیابت» پرهزینه ترین بیماری در نظام بهداشت و درمان کشور است به نوعی که سالانه بیش از 20 درصد هزینه سلامت کشور صرف درمان بیماری دیابت می شود.
این در حالی است که نرخ شناسایی بیماری دیابت در ایران بسیار پایین است و تنها 50 درصد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی می شوند که نشان از عدم آگاهی کافی جامعه از این بیماری است؛ طی سالهای اخیر تعداد بیماران درگیر با بیماری دیابت در استان اصفهان بالغ بر یک میلیون نفر بوده که از میانگین کشوری بالاتر است؛ این در حالی است که این بیماری بسیار به سبک زندگی، الگوی تغذیه و تحرک فیزیکی وابسته است.
ارجحیت پیشگیری بر درمان
رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دیابت بیماری فراگیر، پیشرونده و پرهزینه ای است، اظهار داشت: ما با شعار «آموزش، کنترل و پیشگیری از دیابت» افرادی که درمعرض خطر ابتلا به دیابت هستند را آگاه می‌کنیم تا با کنترل بیماری دچار عوارض آن نشوند و با درمان مناسب از زندگی با کیفیت مناسب بهره مند شوند.
یک سوم افراد بالای 30 سال در اصفهان با بیماری دیابت درگیر هستند، گفت: این در حالی است که بیش از 50 درصد مبتلایان در وضعیت پیش دیابت هستند و از بیماری خود خبر ندارند
محمد علی عطاری با بیان اینکه جامعه هنوز نسبت به این بیماری و عوارض آن ناآگاه است و باید در یک بسیج عمومی حساسیت جامعه را نسبت به این بیماری خانمان‌سوز افزایش دهیم، تصریح کرد: شیوع دیابت در استان اصفهان در افراد بالای 25 سال، 11.69 درصد است که در ماه هزینه ای بالغ بر 130 دلار را بر دوش خانواده و جامعه تحمیل می کند.
وی با بیان اینکه یک سوم افراد بالای 30 سال در اصفهان با بیماری دیابت درگیر هستند، گفت: این در حالی است که بیش از 50 درصد مبتلایان در وضعیت پیش دیابت هستند و از بیماری خود خبر ندارند.
وی با اعلام درگیری بالغ بر یک میلیون شهروند اصفهانی با عوارض بیماری دیابت ابراز داشت: تحریم های ظالمانه، اندکی روند تولید انسولین را در شرکت های دارویی تحت تاثیر قرار داد اما توانستیم بر این مسئله غلبه کنیم و وظیفه شرعی، ملی و انسانی همه ما مبارزه و پیشگیری و کنترل این بیماری است که موجب تخریب سرمایه های انسانی کشور است و هزینه های بسیاری بر نظام سلامت جامعه به جا می گذارد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در موسسه خیریه دیابت 7 هزار و 700 بیمار درگیر با بیماری دیابت از خدمات رایگان این مرکز بهره مند می شوند گفت: سالانه گردش مالی خیریه مذکور، یک میلیارد تومان است که کفاف نیاز مبتلایان به دیابت را نمی دهد. یکی از عوارض این بیماری، دیالیز شدن بیماران مبتلا به دیابت است که تاکنون 2 هزار و 440 نفر در استان اصفهان به دیالیز مبتلا شدند و هر تخت یک بیمار دیالیزی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
وی با تاکید بر بسیج همگانی تمام سازمان های ذی ربط در حوزه سلامت و نقش ویژه مدیریت استان اصفهان در همگرایی بین سازمان های مذکور در افزایش آموزش، کنترل و پیشگیری بیماری دیابت اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با تعامل با اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مراکز آموزشی کودکان و مدارس، دانش آموزان را با بیماری دیابت آشنا کنیم و این در حالی است که بارها اعلام کرده ایم که باید آموزش دیابت جزو سرفصلهای کتابهای درسی تعریف شود.
فرهنگ مصرف گرایی و اسراف از عوامل مهم ایجاد دیابت در بین شهروندان است
عطاری با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف گرایی و اسراف و دریافت کالری مازاد در شهرها از عوامل مهم ایجاد دیابت در بین شهروندان است، تصریح کرد: امیدواریم با فرهنگ سازی و افزایش آگاهی در سطح جامعه و برگزاری کارگاه ها، نشست ها و برنامه سازی توسط صدا و سیما و نقش مهم رسانه ها از عوارض بیماری دیابت بکاهیم.
دیابت تیپ 2 در کمین 18 درصد اصفهانی ها
دیابت تیپ 2 دوران بدون علامت را طی می کند؛ بسیاری از مبتلایان موقع تشخیص دیابت تیپ دو، عوارض جدی بیماری را به همراه دارند؛معمولا برای بروز عوارض مزمن بیماری از زمان شروع 7 الی ده سال زمان لازم است که با تشخیص به موقع و کنترل بیماری می توان از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.
رگ به علت حوادث قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، 2الی 4 برابر شایع تر است؛ اگرچه عواملی مانند اختلال چربی، فشار خون نیز دخالت دارند اما علت عمده افزایش قند خون است و هموگلوبین HbA1C بالا با عوارض بیماری ارتباط دارد
عوارض دیابت شامل عوارض عروقی و غیرعروقی است؛ عوارض عروقی شامل عروق کوچک مانند عروق شبکیه چشم، کلیه و اعصاب بوده و عوارض عروقی بزرگ شامل درگیری عروق قلب، عروق مغز و شریانهای محیطی است. عوارض غیرعروقی هم شامل عفونت ها، تغییرات پوستی، اثرات شنوایی و تاثیر روی دستگاه گوارش است.
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دیابت بسیاری از ارگانهای بدن را درگیر می کند و یکی از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی بیماران است، اظهار داشت: مرگ به علت حوادث قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، 2الی 4 برابر شایع تر است؛ اگرچه عواملی مانند اختلال چربی، فشار خون نیز دخالت دارند اما علت عمده افزایش قند خون است و هموگلوبین HbA1C بالا با عوارض بیماری ارتباط دارد.
علی کچویی با اشاره به اینکه مطالعات نشان داده است که با کنترل قند خون می توان عوارض شبکیه چشم را 47 درصد و عوارض کلیوی را 54 درصد و عوارض عصبی دیابت را 60 درصد کاهش دارد، تصریح کرد: درمان موثر برای عوارض مزمن بیماری دیابتی، پیشگیری است چراکه وقتی عوارض مستقر شود درمان چندان کارگر نیست؛ معاینه منظم چشم اساس پیشگیری است. عوارض چشمی اگر در مراحل اولیه تشخیص و درمان شوند موثر بوده وگرنه منجر به پیشرفت مشکل بینایی و حتی کوری می شود.
وی افزود: ترک سیگار، کنترل وزن و کنترل قند در پیشگیری از بروز و همچنین عوارض عصبی دیابت نوروپاتی کمک کننده است. کنترل فشار خون و چربی در بیماران دیابتی مهم است و میزان شیوع در بین زنان اندکی بیش از مردان است.
این عضو هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با تاکید بر چهار فاکتور مهم در ابتلا به دیابت اظهار داشت: عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش مهمی دارند. اگرچه نمی توان در زمینه های وراثتی اقدام خاصی انجام داد اما می توان عوامل محیطی موثر در ابتلا به دیابت مانند اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی و استفاده از غذاهای پرکالری و ناسالم را کنترل کرد و از ابتلا جامعه به این بیماری کاست.
غربالگری راهی برای پیشگیری عوارض دیابت
طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت تا سال 2035 بیش از 592 میلیون نفر از جمعیت جهان به دیابت مبتلا خواهند شد و این آمار در کشورهای توسعه یافته به دلیل افزایش چاقی و کم تحرکی بیشتر خواهد بود.
دیابت از علل اصلی مرگ و میر در جوامع معرفی شده است؛ طرح غربالگری در مراکز بهداشتی به صورت رایگان و برای افراد بالای 30 سال اجرا می شود که با بررسی فشار خون، چربی و میزان قند خون می توان افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند را شناسایی کرد و با اقدام های پیشگیرانه از عوارض سنگین آن جلوگیری کرد.
مسئول پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مراکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار 380 هزار نفر مبتلا به دیابت در استان اصفهان اظهار داشت: طرح غربالگری در مراکز جامع خدمات سلامت در محله ها می تواند از بروز افراد پیش دیابت به دیابت را پیشگیری کند و اقدامات لازم انجام شود.
غربالگری رایگان دیابت، فشارخون و چربی به صورت رایگان برای شهروندان اصفهانی
رامش حسین خانی با بیان اینکه غربالگری دیابت، فشارخون و چربی به صورت رایگان برای شهروندان انجام می شود، ادامه داد: تاکنون 126 هزار نفر مبتلا به دیابت در طرح های غربالگری شناسایی شده اند که نزدیک به 40 درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع نداشتند.
وی با شیوع 18 درصدی مبتلایان پیش دیابت در استان اصفهان ابراز داشت: با عدم آگاهی و بی خبری افرادی که در وضعیت پیش دیابت هستند به سمت دیابت شتاب می گیرند اما با شناسایی این افراد و مداخلاتی اعم از کاهش وزن، تغییر در سبک و سیاق زندگی و عدم استعمال دخانیات می توان روند ابتلا به دیابت را کاهش داد.
مسئول پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی مراکز بهداشت استان اصفهان با اعلام 540 هزار نفر مبتلا به پیش دیابت در استان اصفهان گفت: نزدیک به یک میلیون نفر در استان اصفهان درگیر با بیماری دیابت هستند که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و سونامی دیابت استان اصفهان را تهدید می کند.
وی افزود: طرح غربالگری برای افراد بالای 30 سال می تواند آموزش های لازم را به همراه داشته باشد و با هر سه ماه یکبار پیگیری می توان عوارض ناشی از این بیماری را کاهش داد.
حسین خانی با دعوت از تمام سازمان های درگیر در حوزه سلامت تاکید کرد: انتظار می رود تمام سازمان ها در یک بسیج سلامت نسبت به سونامی دیابت که استان اصفهان را در معرض تهدید جدی قرار داده هم افزایی کنند؛آموزش و پرورش باید نسبت به پدیده چاقی کودکان حساس باشد و آگاهی لازم درباره بیماری دیابت به دانش آموزان داده شود.
دیابت یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است و کشورهای در حال توسعه در معرض تهدید این بیماری هستند. فدراسیون بین المللی دیابت تلاش خود را بر پیشگیری و غربالگری در جهت حصول از تشخیص زودهنگام و درمان متمرکز کرده است.
این بیماری مهمترین عامل مرگ و میر در ایران است و نزدیک به یک میلیون نفر در استان اصفهان با عوارض بیماری دیابت درگیر هستند که با تغییر در سبک زندگی، کاهش وزن، تحرک کافی و عدم استعمال دخانیات می توان از این بیماری پیشگیری کرد؛ برای مقابله با سونامی دیابت تمام سازمان های درگیر در حوزه سلامت و با درایت مدیریت استان می توانند در آموزش، کنترل و پیشگیری از این بیماری موثر باشند تا درمان های سنگین این بیماری هزینه ای کمتر بر روی جامعه تحمیل کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113709/سونامی-دیابت-اصفهان-رادرنوردید--مبتلایانی-که-ازبیماری-خودبی‌خبرند
بستن   چاپ