پیام سپاهان
تجلیل از «تاجمیر» در شبِ ناصر تقوایی
دوشنبه 20 آبان 1398 - 11:21:45 AM
ایسنا
پیام سپاهان -  پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، نخستین شب فصل «ناصر تقوایی» خود را به تجلیل از بهنام تاجمیر ریاحی، سرپرست سابق این پاتوق و همچنین پخش سه فیلم کوتاه اختصاص داد.

سید محمد طباطبایی ، رئیس انجمن سینمای جوانان اصفهان در این برنامه که شامگاه 19 آبان ماه در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد، گفت: چند سالی است که افتخار آشنایی با بهنام تاجمیر ریاحی را دارم و او را از نزدیک می‌شناسم. شاید بتوان به او لقب مارکوپولو را داد چون همیشه در سفر است و به ساخت فیلم‌های کوتاه کمک می‌کند.
وی ادامه داد: همین کمبود وقت موجب شد که با همفکری هم، به این نتیجه برسیم، برای پاتوق فیلم کوتاه اساسنامه بنویسیم و آن را به یک گروه بسپاریم.
بهنام تاجمیر ریاحی ، نیز در ادامه، تلاش بی‌وقفه اعضای پاتوق فیلم کوتاه اصفهان و همکاری‌های بی‌منت و دوش‌به‌دوششان را عامل رشد و موفقیت این پاتوق دانست و گفت: انجمن سینمای جوان و کانون عکس اصفهان، مانند برادران تنی به پاتوق فیلم کوتاه اصفهان کمک کردند و در مباحث اجرایی تجربیات خود را در اختیار پاتوق قراردادند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.
وی از اینکه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان دیگر متکی به شخص نیست ابراز خرسندی کرد و افزود: از اینکه رفتن و آمدن‌های من، پاتوق را ضعیف نکرد خوشحالم و مطمئنم که با جدیت و امید بیشتر به سوی آینده‌ای روشن قدم برمی‌دارد.
به گزارش ایسنا، پس از برنامه تجلیل، فیلم‌های کوتاه «رهایی» ساخته ناصر تقوایی، «ال نینو» به کارگردانی پیمان امیدی و «عروس» به کارگردانی امیر رستمی به نمایش درآمد.
پیمان امیدی که در این برنامه حضور داشت، درباره ایده اصلی فیلم «ال نینو» گفت: روزی در خیابان مردی را دیدم که داشت کتک می‌خورد و همسرش بدون هیچ واکنشی در ماشین ناظر این صحنه بود.
وی افزود: شروع به پرداخت این ایده در ذهنم کردم که چه اتفاقی بین این زن و مرد رخ داده و رابطه آن‌ها را به اینجا کشانده است؟ تصور کردم که زن با بالا گرفتن دعوا از خود واکنش نشان می‌دهد و همین باعث شد به حس عاطفی‌ای برسم که موجب پیوند این دو شده و در آن لحظه، زن را به ترک بی‌اعتنایی خود وامی‌دارد.
امیدی تصریح کرد: «ال نینو»، چرخه‌های آب و هوایی است که هر دو تا هفت سال، باعث ایجاد ناهنجارهای بزرگی در سیاره زمین می‌شود و در ابتدای فیلم با استفاده از کپشن این واژه را تعریف کرده‌ام تا مخاطب با سؤال «ال نینو» چیست درگیر نباشد. به‌هرحال فیلم کوتاه، کوتاه است و زمان زیادی برای پرداختن به چیستی و چرایی در حین آن وجود ندارد.
کارگردان «ال نینو» ادامه داد: ناهنجاری‌ای که در این فیلم دیده می‌شود به خاطر گرمای بیش‌ازحد آب‌وهواست. ابتدای فیلم به صحنه‌ای برمی‌خوریم که ماشین خراب‌شده و مرد در هوای به‌شدت گرم، مشغول تعمیر آن است. بعد که ماشین درست و مرد سوار می‌شود نیز شیشه‌های ماشین خراب‌اند و نمی‌شود آن‌ها را پایین کشید.
وی قاب گرمی هوای داخل ماشین و سردی رابطه زن و مرد را تضاد فیلم خود دانست و گفت: در فیلم اول یک کارگردان همیشه کم و کاستی وجود دارد اما به‌هرحال تجربه است و یک‌قدم روبه‌جلو.
امیر رستمی ، کارگردان فیلم «عروس» نیز درباره این فیلم گفت: در فیلم «عروس» با ساختاری روبرو هستیم که ماجرای بعد از تصادف را شرح می‌دهد؛ عروس و دامادی که پیش از رفتن به مجلس عروسی‌شان، با یک نفر تصادف می‌کنند و تصمیم می‌گیرند جسد فردی که با او تصادف کرده‌اند را در بیابان دفن کنند.
وی افزود: درست است که بیشتر صحنه‌های این فیلم در ماشین می‌گذرد اما نمی‌توان به آن فیلم جاده‌ای گفت چرا که فیلم کوتاه در ساختار فیلم جاده‌ای نمی‌گنجد.
رستمی، دلیل حذف صحنه اصلی فیلم، یعنی تصادف را این‌گونه بیان کرد: تکیه اصلی فیلم بر ماجراهای بعد از تصادف است. بعد از دفن جسد، اولین دیالوگ‌ها برقرار می‌شود و به همین دلیل حس کردم که نیاز نیست صحنه تصادف را به نمایش بگذارم. اگر دیالوگ نبود استفاده از صحنه تصادف برای درگیر کردن بیشتر عواطف نیاز بود.
کارگردانان فیلم‌های «عروس» و «ال نینو» هر دو به گران بودن هزینه تولید اشاره کردند و این را عامل تغییر برخی از صحنه‌ها دانستند و یکی از فیلم‌برداران حاضر در جمع به آن‌ها گفت: استفاده از تجهیزات خوب در کیفیت یک فیلم مؤثر است اما باید دید که آیا یک فیلم ارزش سرمایه‌گذاری و صرف وقت و انرژی را دارد یا خیر؟
وی افزود: باید از دیگران خواست که پیش از ساخت، فیلم‌نامه را بخوانند و درباره آن نظر بدهند. ضعف فیلم‌نامه را نمی‌توان به ابزار فنی و گروه فنی نسبت داد. همچنان که ساخت فیلم متناسب با سرمایه را نیز باید مدنظر قرار داد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113707/تجلیل-از-«تاجمیر»-در-شبِ-ناصر-تقوایی
بستن   چاپ