پیام سپاهان
معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان خبر داد:
افزایش خروجی سد زاینده‌رود از فردا برای کشاورزان اصفهان
دوشنبه 20 آبان 1398 - 11:21:32 AM
ایسنا
پیام سپاهان -   معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از تحویل حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان از فردا 21 آبان ماه به مدت 20 روز خبر داد و گفت: حجم آب توزیعی زاینده‌رود برای کشاورزان در این مدت 120 میلیون مترمکعب است.

حسن ساسانی  با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، اظهار کرد: امروز دوشنبه 20 آبان ماه ذخیره مخزن سد زاینده‌رود 425 میلیون مترمکعب و ورودی آن 13 و خروجی سد 24 مترمکعب بر ثانیه است.
وی تأکید کرد: خروجی سد زاینده از فردا سه‌شنبه 21 آبان ماه جهت توزیع آب کشت پاییزه کشاورزان غرب و شرق اصفهان به مدت 20 روز افزایش پیدا خواهد کرد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه حجم آب توزیعی برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان 120 میلیون مترمکعب است، افزود: بعدازاین مدت با توجه به نیاز آبی کشاورزان و همچنین بارش‌های زمستانه و دمای هوا، به احتمال زیاد آب در اواخر اسفندماه برای نوبت دوم آبیاری تحویل کشاورزان داده خواهد شد.
وی در خصوص تحویل حقابه زیست محیطی زاینده‌رود نیز، توضیح داد: تحویل حقابه زیست محیطی زاینده‌رود و جریان آب در اصفهان ارتباط مستقیمی با بارش‌های پاییزه و زمستانه دارد.
ساسانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در سال آبی جاری تاکنون بارش‌های خوبی در سرشاخه‌های کوهرنگ نداشته‌ایم ، اظهار کرد: در حال حاضر میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده‌رود (چلگرد) 59 میلیمتر است که در مدت مشابه سال گذشته 77 میلیمتر و در متوسط بلندمدت 119 میلیمتر بوده است.
وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 24 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 48 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی بارش‌ها نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب بخش‌های شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت هستیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص حقابه تالاب گاوخونی در سال آبی جدید، اظهار کرد: مصمم به تأمین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی هستیم، اما این مشروط به میزان بارش‌ها و حجم مخزن سد زاینده‌رود دارد و امیدواریم با شروع بارش‌های مطلوب بتوانیم حقابه زیست محیطی زاینده‌رود را تأمین کنیم.
وی با تأکید بر اینکه آب همچنان وارد تالاب گاوخونی می‌شود، گفت: زمانی که توزیع آب کشاورزی می‌شود، آب به دشواری به پایین‌دست و تالاب می‌رسد، چراکه آب به شبکه‌های آبیاری کشاورزی هدایت می‌شود، اما در تلاشیم تا شرایط را تا زمان توزیع آب کشت پاییزه برای گاوخونی حفظ کنیم.
ساسانی یادآور شد: تا امروز از بند شاخ کنار بیش از 5 میلیون مترمکعب آب روانه تالاب گاوخونی شده است .
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم با توجه به میزان پایین بارش‌ها مشکلی برای تأمین آب شرب پیش نیاید، تصریح کرد: آب یک کالا و سرمایه ملی است، در این شرایط چه باشد و چه نباشد، صرفه‌جویی در مصرف آن در تمام بخش‌ها الزامی است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113703/افزایش-خروجی-سد-زاینده‌رود-از-فردا-برای-کشاورزان-اصفهان
بستن   چاپ