پیام سپاهان
مدیر دفتر مهندسی رودخانه آب منطقه‌ای اصفهان مطرح کرد:
آغاز آزادسازی حریم زاینده رود در شرق استان اصفهان
يکشنبه 19 آبان 1398 - 12:19:12
پیام سپاهان - اصفهان-مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان از آغاز آزادسازی حریم زاینده رود در شرق استان اصفهان خبر داد.

احمدرضا صادقی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لایروبی رودخانه ها و آزادسازی حریم رودخانه ها به ویژه پس از سیل بهاره اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای استان اصفهان برای اجرای طرح های مطالعاتی درباره حریم و بستر رودخانه ها و به ویژه زاینده رود وارد عمل شده است.
وی افزود: از اوایل دهه 80 نقشه های اولیه حریم و بستر رودخانه در اختیار شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار گرفت و در اوایل دهه 90 نقشه های حریم و بستر زاینده رود با دوره برگشت 25 ساله و به صورت سراسری ملاک عمل واقع شد و بیشتر احکام بر اساس همین نقشه ها و به صورت موردی اجرا شد.
آغاز آزادسازی رودخانه در شرق و ادامه آزادسازی ها در غرب استان
مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: شرکت آب منطقه ای اصفهان از سال 1393 و بر اساس اختیارات حاصله از تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب و با توجه به کارشناسی های انجام شده و تشکیل تیم ساماندهی اولین آزادسازی اراضی بستر زاینده رود را از شرق اصفهان شروع کرد و نزدیک به 40 کیلومتر از این اراضی آزاد شد.
وی ادامه داد: این کار با جدیت و قاطعیت تمام‌تر ادامه پیدا کرد و از سال 1395 ساماندهی در غرب اصفهان در محدوده شهر فلاورجان و هم اکنون در شهرستان مبارکه و آزادسازی بستر زاینده رود در حال امتداد است.
آزادسازی 450 هکتار در بالادست زاینده رود
صادقی با بیان اینکه در بالادست زاینده رود و دریاچه سد زاینده رود به مساحت 450 هکتار آزادسازی انجام شده است، تصریح کرد: آزادسازی بستر سرشاخه‌های زاینده رود از جمله رودخانه دامنه به طول تقریبی هفت کیلومتر که به طور کامل تصرف شده بود و آزادسازی رودخانه مرغاب به طول 80 کیلومتر از اقدامات مهمی است که در آزادسازی حریم و بستر رودخانه های استان اصفهان انجام شده است.
ساخت و سازهای غیرقانونی توسط ارگانهای دولتی وغیردولتی
وی با اشاره به دو دهه خشکسالی که منجر به ساخت و سازها و اعیانی ها توسط ارگان های دولتی و غیردولتی در بستر رودخانه شده است، ابراز داشت: همین قانون گریزی و عدم تمکین به قانون توسط برخی افراد، دشواری ها و هزینه هایی را بر سر آزادسازی و ساماندهی رودخانه ها ایجاد کرده است و تمام سازمان ها موظف شده اند که برای هر اقدامی در حریم و بستر رودخانه از شرکت آب منطقه ای استعلام کنند.
300 مورد آزادسازی اعیانی های مزاحم در بستر زاینده رود
مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته نزدیک به 300 مورد آزادسازی اعیانی‌های مزاحم در بستر رودخانه زاینده رود به صورت موردی انجام شده است، گفت: بیشتر آزادسازی ها در منطقه باغ بهادران صورت گرفته است که شاخص ترین آنها آزادسازی جزیره ای در وسط رودخانه در باغ بهادران و مجموعه 28 ویلا در محله وشمندجان است و در مجموع بیش از 600 هکتار از اراضی بستر زاینده رود در سال 97 آزادسازی شد.
وی افزود: علی رغم تمام موانع و با انعقاد مجدد قرارداد با صنف کشاورزی در آزادسازی و ساماندهی رودخانه های استان اصفهان با سرعت و دقت در حال پیشروی هستیم و شهرستان مبارکه ایستگاه بعدی آزادسازی خواهد بود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113641/آغاز-آزادسازی-حریم-زاینده-رود-در-شرق-استان-اصفهان
بستن   چاپ