پیام سپاهان
یک سوم افراد بالای 30 سال در استان اصفهان دیابت دارند
جمعه 17 آبان 1398 - 14:45:33
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: یک سوم افراد بالای 30 سال در این استان دیابت دارند که به نوعی همه خانواده‌ها با این بیماری درگیر هستند.

استان اصفهان افزون بر 5 میلیون نفر جمعیت دارد.
محمدعلی عطاری روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه شهر اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری دیابت به طرز وحشتناکی در حال افزایش است، افزود: پیش بینی می‌شد که آمار مبتلایان به این بیماری در سال 2025 به مرز 300 تا 350 میلیون برسد ولی امسال در سال 2019 این آمار به مرز 500 میلیون نفر در جهان رسیده است.
وی اضافه کرد: در سال 2015 دست‌کم پنج میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را در جهان از دست داده‌اند و بر اساس آمار هر 10 تا 20 ثانیه 2 نفر به این بیماری مبتلا و یک نفر به واسطه این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد جمعیت مبتلایان به این بیماری هر 15 سال یکبار 2 برابر می‌شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: دیابت عامل بیماری‌هابی چون کوری، نارسایی کلیه، قطع اعضا و پیوند کلیه است.
به گفته وی تعداد مبتلایان دیابت بستری در بیمارستان‌ها 2 تا 5 برابر سایر بیماران است.
عطاری با بیان این که هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در ماه 130 دلار است، تصریح کرد: جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کشور در سال بالع بر 150 هزار میلیارد تومان است.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان با بیان این که 20 تا 40 درصد مردم اصفهان دارای کبد چرب هستند گفت: پرخوری، کم تحرکی، استرس، مصرف دخانیات، وراثت و افزایش سن از علل شناخته شده بیماری دیابت است.
وی به نقش آموزش در پیشگیری از رشد این بیماری اشاره و اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی در مدارس، مساجد و دانشگاهها، کارخانجات و شرکت ها می تواند در روشنگری و پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
وی تاکید کرد: بسیج ظرفیت‌های دولتی اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج و خبرین و مراکز علمی و آموزشی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری یک ضرورت است.
دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود و هر سه دیابت نوع‌یک با عامل توقف تولید انسولین، نوع دوم با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.
این قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیشتر آمار مبتلایان به دیابت نوع دوم اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند در کنترل باشد.
روز 23 آبان به واسطه سالروز کشف انسولین به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد.
برچسب‌ها
کم تحرکی روز جهانی دیابت مواد غذایی اصفهان کبد چرب دیابت

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113542/یک-سوم-افراد-بالای-30-سال-در-استان-اصفهان-دیابت-دارند
بستن   چاپ