پیام سپاهان
میزان بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود نسبت به بلند مدت کاهش داشت
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 13:06:25
پیام سپاهان - اصفهان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان بارش‌ها از آغاز سال آبی جاری(مهر98) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده‌رود42 درصد در مقایسه با متوسط بلند مدت(44 سال) کاهش داشت و این آمار خوبی برای منطقه نیست.

حسن ساسانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا میزان بارش‌ها را 59 میلی متر اعلام کرد و افزود: این رقم در متوسط بلند مدت 100 میلی‌متر و در مدت مشابه سال قبل 73 میلی‌متر بود، همچنین بررسی آمار از کاهش 22 درصدی بارش نسبت سال 97 حکایت می‌کند.
وی با اشاره به شرایط نامطلوب منابع آبی و افت این ذخیره‌های ارزشمند، اضافه کرد: بارش‌های امسال متفاوت و کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و امیدواریم طی روزهای آینده جبران شود و شاهد بارش موثر و فراگیر باشیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مقدار ذخیره کنونی در سد زاینده رود را 429 میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: پارسال در چنین روزهایی 129 میلیون متر مکعب در پشت سد ذخیره شده بود.
ساسانی ادامه داد: اگرچه ذخیره امسال نسبت به سال قبل بیشتر است، اما در مقایسه با متوسط بلند مدت با افت روبه رو هستیم.
به گفته وی ورودی فعلی به این مخزن 12 و خروجی از آن 24 متر مکعب در ثانیه گزارش می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای درباره افزایش خروجی سد به و رهاسازی حجم بیشتر آب برای کشت پاییزه کشاورزان این منطقه اظهارداشت: جلسه مرتبطی فردا(جمعه) برگزار خواهد شد تا درباره زمان و مقدار آب تخصیصی به کشاورزی تصمیم گیری شود.
ساسانی بر مصرف بهینه آب تاکید و تصریح کرد: تمامی بخش‌ها برای اصلاح الگوی مصرف خود باید برنامه‌ریزی و مشارکت کنند، زیرا کمبود منابع آبی و عواقب آن دامنگیر همه خواهد بود.
زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.
در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی و بهداشت، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
برچسب‌ها
شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود بارندگی بارش باران اصفهان سد زاینده رود

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113516/میزان-بارش-در-سرشاخه‌های-زاینده‌رود-نسبت-به-بلند-مدت-کاهش-داشت
بستن   چاپ