پیام سپاهان
مقدار برداشت کلزا در تیران و کرون به بیش از 300 تن افزایش می‌یابد
پنجشنبه 16 آبان 1398 - 9:33:04 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون گفت: مقدار برداشت محصول کلزا در این شهرستان تا پنج سال آینده به بیش از 300 تن افزایش می‌یابد.

محسن حاج عابدی روز پنجشنبه در گفت‌ و گویی افزود: کاشت دانه‌های روغنی کلزا به عنوان یکی از گیاهان با مصرف پایین آب و افزایش بهره‌وری جز مهمترین برنامه‌های توسعه کشاورزی تیران و کرون است.
وی با بیان این که امسال بیش از 28 هکتار از اراضی باغی این شهرستان زیر کشت این محصول قرار گرفت، اظهارداشت: بیش از 100 تن کلزار این مزارع برداشت شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها و چشم‌انداز پنج ساله حوزه کشاورزی میزان سطح زیر کشت و برداشت آن سه برابر خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون ارقام کشت کلزا در این شهرستان هیبریدی است، بیان‌کرد: اسیدهای چرب روغن کلزا اشباع نشده و بدون کلسترول نسبت به روغن های وارداتی است که کیفیت غذایی بالایی دارد.
وی ادامه‌داد: فعالیت های پژوهشی برای توسعه سطح زیر کشت و افزایش کیفت محصولات در حال انجام است که در مزارع این منطقه از کودهای شیمایی استفاده نخواهد شد و با کشت ارقام مناسب و استفاده از کودهای ریز مغذی میزان بهره‌برداری و کیفیت افزایش می‌یابد.
وی سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای توسعه اقتصادی و همچنین تامین روغن مورد نیاز کشور لازم بیان‌کرد و گفت: تنها 10 درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از داخل تامین می‌شود و مابقی وارداتی است که توسعه کاشت کلزار منفعت و سود مالی دارد.
حاج عابدی استفاده از ظرفیت‌های نوین آبیاری و مراحل و کشت و داشت را در بهبود کیفیت تولید افزایش برداشت در هر سطح را مهم برشمرد و گفت: آموزش کشاورزان و ارائه مشاوره از سوی کارشناسان در این بخش انجام می‌شود.
وی سطح زیر کشت محصولات زراعی این شهرستان مثل کلزا، گندم، سیب زمینی، زرت علوفه ای، نباتات علوفه‌ای و حبوبات به هفت هزار هکتار اعلام و خاطرنشان‌ کرد: 900 هکتار این سطح به صورت دیم کاشت است و بقیه با تامین آب سد و چاه‌های آب می‌باشد.
استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار اراضی دارد که حدود پنج درصد آن یعنی 546 هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/113507/مقدار-برداشت-کلزا-در-تیران-و-کرون-به-بیش-از-300-تن-افزایش-می‌یابد
بستن   چاپ