پیام سپاهان
تاکنون 15 هزار تن علوفه برای عشایر اصفهان انبار شد
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 12:15:34
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل امور عشایر اصفهان مقدار علوفه انبار شده برای عشایر این استان با هدف توزیع در ماه‎های سرد سال را 15 هزار تُن اعلام کرد.

مختار اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این مقدار علوفه که به دلیل بارش‌های مناسب و غنی‌تر شدن مراتع در مقایسه با سال قبل بیشتر است که در ماه‌های آذر، دی و بهمن بین عشایری مستقر در قشلاق توزیع خواهد شد.
وی با بیان این که خوشبختانه در خصوص میزان علوفه ذخیره شده و نیاز در ماه‌های آینده مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: توزیع دیگر مواد غذایی مانند آرد و روغن در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در کوچ عشایر خدماتی نظیر امور بهداشتی، درمانی، آبرسانی و حفظ امنیت انجام می‌شود و در این ارتباط نهادهایی همچون آب و فاضلاب، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه خدماتی ارایه می‌کنند.
مدیرکل امور عشایر اصفهان اضافه کرد: کوچ عشایر از 20 شهریور آغاز شد و تا پایان مهر داشت و بر همین اساس 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری ساکن فریدون‌شهر، داران، میانه بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان راهی مناطق گرمسیری خوزستان شدند.
به گفته وی همچنین بالغ بر پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان از چهارمحال و بختیاری، فارس و سمیرم به این شهرها بازگشتند.
اسفندیاری با بیان اینکه 50 درصد فرایند کوچ و انتقال دام‌ها به شکل سنتی و پیاده و برای مابقی از کامیون، وانت و تریلر استفاده می‌شود، ادامه داد: 24 هزار نفر از ایل قشقایی مناطق سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان به کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر رفتند.
وی ادامه داد: در ایام ورود و خروج عشایر به استان در سال جاری مشکل خاصی روی نداد و کوچ عشایر مطابق پیش بینی و برنامه ریزی انجام شد.
وی افزایش 15 تا 20 درصدی تولیدات گوشتی و لبنی عشایر استان در مقایسه با پارسال را مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: امیدواریم وضعیت بارش‌ها در ماه‌های آینده به گونه‌ای باشد که با افزایش رشد گیاهان در مراتع، سال 99 نتایج خوبی در این خطه حاصل شود.
مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به اینکه عشایر این خطه امسال گوشت تولیدی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کردند، اظهارداشت: تولیدات گوشت قرمز این خطه تا پایان سال جاری بالغ بر 12 هزار تُن پیش بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش خواهد داشت.
طبق آمار اداره‌کل امور عشایر، 9هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.
عشایر این خطه 28 درصد مایحتاج این استان را تامین و 30 تا 35 هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، 55 هزار تن لبنیات، 300 تن عسل و 150 هزار تن سیب درختی نیز تولید می‌کنند.
استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد.
برچسب‌ها
زندگی عشایری مراتع سازمان امور عشایر ایران اقتصاد اصفهان کوچ عشایر

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113492/تاکنون-15-هزار-تن-علوفه-برای-عشایر-اصفهان-انبار-شد
بستن   چاپ