پیام سپاهان
کسانی که به مهارت‌آموزی علاقه ندارند، از دانشگاه علمی کاربردی خداحافظی کنند
سه شنبه 14 آبان 1398 - 2:22:44 PM
ایسنا

پیام سپاهان-
این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان در بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی هستند، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام می‌کند.

سال تحصیلی 98، پس از ارتقاء کیفی واحدهای علمی کاربردی استان اصفهان، 31 مرکز فعال این دانشگاه در 105 کد رشته محل مربوط به مقطع کارشناسی و 226 کد رشته محل در مقطع کاردانی شروع به پذیرش دانشجو کردند. دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با افزایش 16 درصدی کد رشته محل‌ها و اضافه کردن 48 کد رشته محل مهارتی جدید، امسال آماده پذیرش حدود 26 هزار دانشجو  در مقطع کاردانی و کارشناسی بود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با حضور در خبرگزاری ایسنا به معرفی اهداف این دانشگاه و برنامه‌های پیش روی 31 واحد فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در سال جدید تحصیلی پرداخت.

انتخاب واحد 14 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان

قیصری با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 90 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان دیگر شاغل نیستند، اظهار کرد: سن ورود به دانشگاه‌های علمی کاربردی تغییر کرده است، پیش از این رسالت دانشگاه بیشتر بر جذب دانشجویان شاغل بود، اما در سال جاری اغلب ورودی‌ها سن کم داشتند و تازه از دبیرستان و هنرستان فارغ التحصیل شده بودند.

وی ادامه داد:  این نشان دهنده این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی مسئولیت و رسالت سنگینی بر عهده دارد و باید آموزش‌های مهارتی و کاربردی را با دقت و اهتمام ویژه ای ارائه کند تا دانش آموختگان بتوانند به راحتی وارد محیط کار شده و خوش بدرخشند.

 سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: در پذیرش مهر98، در مقطع کاردانی و کارشناسی حدود 14هزار دانشجو انتخاب واحد قطعی انجام داده‌اند که البته آمار ثبت نام شدگان از این تعداد بیشتر بود.


وی افزود: پس از تکمیل ظرفیت که احتمالا از هفته آینده آغاز می‌شود، آمار نهایی دانشجویان جدید الورود مشخص خواهد شد. اینکه آمار دانشجوی انتخاب واحد کرده اعلام می‌شود به این دلیل است که در دانشگاه جامع علمی کاربردی آمار دانشجویان ثبت نامی با آمار دانشجویان انتخاب واحد کرده متفاوت است. تعدادی از دانشجویان به علت مسائل شغلی مجبورند ترمی را انتخاب واحد نکنند یا ممکن است برخی دانشجویان انصرافی هنوز پرونده های خود را پیگیری نکرده باشند.

قیصری با بیان اینکه تعداد کل دانشجویان این دانشگاه 24 هزار 783 نفر است، خاطرنشان کرد: تاکنون انتخاب واحد 11 هزار 354 نفر قطعی شده که از این تعداد5870 نفر در مقطع کاردانی و 5484 نفر نیز در مقطع کارشناسی انتخاب واحد کرده اند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان به رسالت این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال افزایش مهارت آموزی دانشجویان است. به همین دلیل، در پذیرش مهر امسال در دانشگاه جامع علمی کاربردی، پنج رشته غیر مهارتی ازجمله IT، حقوق، حسابداری و امور اداری که با استقبال دانشجویان هم مواجه بودند، حذف شدند.

افزایش 35 رشته مهارت آموزی

قیصری  افزود: براساس رویکرد دانشگاه علمی کاربردی و نیازسنجی‌های آموزشی و شغلی باید بازار کار رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود، وجود داشته باشد و دانشجویان بتوانند جذب بازار کار شوند. در خصوص این پنج رشته مشخص شد که آینده شغلی برای دانشجویان وجود ندارد، درنتیجه این رشته‌ها حذف و به جای آنها 35 رشته مهارتی اضافه شده است.

وی تصریح کرد: رشته های مهارتی مانند کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای طراحی لباس، کاردانی حرفه‌ای آرایش زنانه، کارشناسی حرفه ای تکنولوژی دوخت، کاردانی حرفه ای موسیقی، رشته حرفه ای نقاشی ایرانی و نگارگری و نگاره، گرافیک، آواز ایرانی و از این قبیل رشته های مهارتی که جامعه به آنها نیاز دارد، اضافه شده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با توجه به مشکلات آبی که در بخش کشاورزی با آن روبه رو است، به سمت گلخانه ای شدن محصولات پیش می‌رود. رشته تولیدات گلخانه ای در مقطع کاردانی در اصفهان فعال شده و امیدواریم تا مقطع کارشناسی ادامه یابد.

وی ادامه داد: از آنجا که ایران کشوری خشک و اصفهان هم استانی خشک است، همواره با مشکل آب مواجه هستیم. در حوزه شبکه و تصفیه آب نیز رشته کاردانی فنی عمران امسال اضافه شده است و در حوزه کیفیت نیز کاردانی فنی کنترل مواد غذایی و کارشناسی حرفه ای  مدیریت تأمین و فروش محصولات غذایی اضافه شده است.

قیصری با بیان اینکه اگر پذیرش در پنج رشته غیرمهارتی ادامه می‌یافت، آمار دانشجویان بیشتر بود، خاطرنشان کرد: نگران کاهش دانشجو نیستیم و اصل اساسی برای دانشگاه علمی کاربردی کیفیت است. کسی که وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی می شود، باید فردی مهارتی شده و در رشته های مهارتی درس بخواند.

وی در مورد پنج رشته غیرمهارتی که از سرفصل رشته‌های تدریسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی حذف شده است، یادآور شد: این پنج رشته حدود 30 تا 50 درصد دانشجویان در سراسر کشور را شامل می‌شد. سال‌های گذشته این رویه به اشتباه پیش رفته بود. در استان اصفهان رشته‌های غیرمهارتی به صورت پلکانی در حال حذف هستند و حدود هفت درصد از دانشجویان را شامل می‌شود. بیش از 90 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: هنوز نمی‌توان آمار قطعی پذیرفته شدگان امسال را اعلام کرد و تا زمان تکمیل ظرفیت باید منتظر ماند. مطمئنا با حذف این پنج رشته غیرمهارتی با کاهش آمار ثبت نام شدگان مواجه هستیم، اما صحبت ما این است، "کسانی که به مهارت آموزی تمایل نداشته و در بحث آموزش جدی نیستند، از دانشگاه جامع علمی کاربردی خداحافظی کنند".

وی در مورد اجرای برنامه آزمون جامع گفت: قبلا در دانشگاه جامع علمی کاربردی تمام افراد از طریق آزمونی که به واسطه مدرس برگزار می‌شد در همان مرکز سنجیده می‌شدند، اما اکنون برای دروس مهارت مشترک و چند درس دیگر آزمون سراسری گرفته می‌شود؛ یعنی یک آزمون تحت یک سرفصل خاص به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود تا تمام دانشجویان در یک حوزه و با یک سر فصل تحصیل کنند و آزمون مشترک بدهند.

قیصری در مورد مزایای آزمون جامع گفت: حسن این کار این است که اگر در مراکز آموزشی اهتمام ویژه ای بر کیفیت نباشد باید از دانشگاه جامع علمی کاربردی خداحافظی کرد. کسانی می توانند در این دانشگاه بمانند که بر آموزش های مهارتی و ارتقاء کیفیت تمرکز دارند.

وی به دیگر اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای ارتقاء کیفیت اشاره کرد و گفت: سطح بندی مراکز آموزشی اقدامی سراسری برای ارتقای واحدهای علمی کاربردی در کشور است. در گذشته سطح مراکز و اینکه هرکدام در حال انجام چه کاری هستند، مشخص نبود، اما اکنون معیارهای 167 نشانگر را برای هر مرکز آموزشی مورد بررسی قرار می دهند. این اقدام پارسال انجام و امسال نیز مجدد بررسی شد.

قیصری در مورد سطح بندی مراکز استان اصفهان، تصریح کرد: سطح یک، ایده آل مرکز است و دانشگاه‌هایی که در سطح چهار قرار می‌گیرند، فرصت یکساله دارند تا به ارتقاء سطح برسند، در غیر این صورت حذف می شوند. در سال گذشته در کل استان اصفهان بین 31 مرکز آموزشی تنها دو مرکز در سطح 2 قرار گرفتند و مرکز سطح یک نداشتیم. خوشبختانه مرکز سطح چهار نیز نداشته ایم مگر مرکزی که تکمیل اطلاعات نکرده یا خودش تمایل به خروج داشت. معاونت سنجش و نظارت دانشگاه پس از سنجش کل دانشگاه های علمی کاربردی نتیجه نظارت یک ساله بر تمام فعالیت ها را اعلام می کند. در حال حاضر مرکز سطح 4 نداریم اما ممکن است باتوجه به سختگیری های انجام شده تعدادی تصمیم به قطع فعالیت بگیرند چون محیط واقعی کار و آموزش مهارتی خط قرمز ماست.


سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان افزود: امسال دو مرکز سطح دو در استان به 11مرکز افزایش یافته است و تمام مراکز سطح سه در استان اصفهان تقریبا نزدیک سطح 2 هستند.

وی با بیان اینکه در کل کشور 230 مرکز آموزش سطح 2 وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 11مرکز در اصفهان هستند، بیش از 6 درصد مراکز سطح 2 کل کشور در استان اصفهان قرار گرفته اند و این نشان دهنده اهتمام ویژه در استان و انجام درست کارها است.

قیصری ادامه داد: پایش و پالایش مدرسان نیز از دیگر اقدامات ارتقاء کیفیت در مراکز علمی کاربردی است. قبلا مدرسان در شرایطی به دانشگاه جامع علمی کاربردی وارد می‌شدند که هیچ شناسنامه ای از آنها چک نمی‌شد، یعنی بررسی نمی شد که ویژگی های لازم را دارند یا خیر؟ اما اکنون تمام فرآیند جذب هیئت علمی دانشگاه از لحاظ شرایط عمومی، تخصصی و مهارتی بررسی می‌شود. قطعا انتظاری که از هیئت علمی دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان است را نخواهیم داشت اما تمام پارامترها بررسی و کمیته جذب تشکیل و افرادی که موفق به عبور از این مرحله شوند، می توانند به عنوان مدرس سرکلاس بروند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر مدرس خوب به کلاس بفرستیم تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در مورد آموزش دانشجوی نمونه رفع می‌شود، گفت: مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی مطمئن باشند، این طرح در راستای کمک به آنها است. زمانی که افراد غیرعلاقمند که وقت مرده خود را به دانشگاه می‌آیند یا وقت لازم را نمی‌گذارند از جامعه مدرسان جدا کنیم، آنهایی که زحمت می‌کشند پاسوز بقیه نخواهند شد.  

وی در پاسخ به این پرسش که با حذف برخی اساتید از لحاظ تعداد مدرس مشکلی ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مطمئنا پاسخ مثبت است؛ اما برای این موضوع چند راهکار اندیشیده شده است. یکی اینکه سقف تدریس این ترم آزاد است. دیگر اینکه تمام اساتید هیئت علمی که علاقمند به تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند،در کمتر از سه روز کد مدرسی دریافت می‌کنند و همچنین فضایی ایجاد شد که مدرسان از استان های همجوار اصفهان نیز به خدمت گرفته شوند. خوشبختانه تاکنون مشکل زیادی نداشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: اینکار را در حوزه مدرسان معارف نیز انجام داده ایم. در گذشته یک مدرس معارف می‌توانست در هر حوزه‌ای تدریس کند، اما اکنون بر اساس رشته تخصصی و کد مدرسی تعریف شده و صرفا در همان زمینه تدریس خواهد کرد. هچنین مدرسان بعد از پایش، سطح بندی خواهند شد و مطمئنا امتیازات ویژه به مدرسانی که سطح بالا بگیرند تعلق خواهد گرفت.

2 مرکز علمی کاربردی حذف شده اصفهان جایگزین می‌شوند

قیصری در مورد مراکز حذف شده در استان اصفهان گفت: بنابر مصوبه شورای عالی اداری تعدادی از مراکز حتی با وجود فعالیت مناسب، به دلیل دولتی بودن حذف شدند. پس از آن، مراکز جایگزین معرفی شد، یکی مرکز نقش جهان که وابسته به سازمان میراث فرهنگی بود را با مرکزی به نام شرکت سپاهان که متعلق به خود میراث فرهنگی است، جایگزین کردیم تا رشته هایی که ریشه در فرهنگ و هنر اصفهان دارد را همچنان حفظ کنیم و دیگری مرکز بنیاد شهید است که جایگزین آن به نام مهد قرآن تعیین و موافقت اولیه صادر شده است.

وی ادامه داد: رشته های این مراکز دقیقا به مرکز بعدی منتقل می‌شود و دیگر ماهیت آنها دولتی نیست. رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی به شکلی است که تنها با بخش خصوصی همکاری می کند و اصلا به دنبال حمایت و متولیگری بخش دولتی در آموزش نیست.

آمادگی همکاری با بخش خصوصی برای تاسیس واحد علمی کاربردی

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان از آمادگی همکاری این دانشگاه با مراکز خصوصی خبر داد و گفت: مراکزی که می خواهند دانشگاه علمی کاربردی تاسیس کنند، باید سه ویژگی اصلی داشته باشند. باید، دارای یک محیط واقعی کسب و کار باشد که این محیط کار نیاز واقعی جامعه است. دومین شرط اینکه این محیط واقعی شغل، متقاضی داشته باشد، یعنی نیاز در جامعه باشد و شرط سوم اینکه هیئت مدیره و مؤسس آن مجموعه اعتقاد به آموزش مهارتی داشته باشند. دانشگاه جامع علمی کاربردی از تمام مراکزی که دارای این سه شرط باشند، بدون محدودیت در تمام نقاط استان استقبال می کند.

قیصری تاکید کرد: در حال حاضر، 31 مرکز فعال دانشگاه های علمی کاربردی در استان اصفهان پراکنده هستند. اما در جنوب و غرب استان مراکز آموزشی بسیار کم هستند.


راه اندازی 2 مرکز علمی کاربردی در استان اصفهان تا پایان سال

وی از راه اندازی 2 مرکز جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان خبر داد و گفت: مرکز آتشنشانی کاشان از بهمن ماه پذیرش خواهد داشت. همچنین یک مرکز کاشی و سرامیک که موافقت های اولیه آن صادر شده در مرحله نهایی است، بزودی افتتاح می شود. این دو مرکز جدید جزء پنجاه مرکزی هستند که تا پایان سال افتتاح می‌شوند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در مورد ارتباط و همکاری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و بخش خصوصی، گفت: در وهله نخست مراکز باید اقدام کرده و درخواست خود را مرکز صادر کنند. مرکزی که اقدام می‌کند باید زیر ساخت و همان سه ویژگی را داشته باشد. وقتی که درخواست مجوز می‌دهند پذیرش آغاز می شوند و آموزش ها به دو نوع مقطع دار و بدون مقطع انجام خواهد شد.

وی افزود: آموزش های مقطع دار مانند کسانی که کاردانی و کارشناسی می خوانند و آموزش هایی که مقطع دار نیست به صورت تک پودمان و تک درس ارائه می شود. برای مثال نیاز نیست کسی که باغداری سیب سمیرم فوق دیپلمِ یا کارشناسی بگیرد. می تواند یک پودمان مرتبط با بیماری آفات سیب بگذراند و پس از آن شغل خود را ارتقا دهد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در مورد دوره های تک درس و تک پودمان، گفت: به افرادی که این دوره ها را سپری می کنند، مدرک داده می‌شود، اما مدرک پودمان است و این پودمان هم راهکارهای خاصی دارد که با نظم و قاعده اخذ می شود. در صورت رعایت اصول می توانند روزی این پودمان را هم به مدرک تحصیلی تبدیل کنند.

75 درصد دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی دارای شغل هستند

قیصری با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی رسیدن به دانشجویی است که بتواند به اشتغال برسد، در مورد اینکه چند درصد از دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی اصفهان به اشتغال رسیده اند؟ اظهار کرد: در ایران آمار و ارقام دقیقی نداریم، اما بر اساس نظرسنجی ها امسال در دانشگاه جامع 39درصد دانش آموختگان درکشوردر شغل های مرتبط با رشته تحصیلی مشغول هستند و 75 درصد کل دانش آموختگان نیز دارای شغل هستند. مطمئنا این آمار در سال آینده تغییر خواهد کرد و علت آن این است که دانشجویانی که اکنون وارد می شوند شاغل نیستند و نودانشجویان دبیرستان و هنرستانی اند.

وی افزود: نیازمند برنامه های جدید هستیم. باید تمام دستگاه های متولی که می توانند کمکی به دانشگاه جامع در آموزش در محیط کار کنند، وارد عمل شوند. محیط واقعی کار را شرکت های خصوصی دارند. اگربخش خصوصی و سازمان های دولتی همکاری کنند تا آموزش ها را به طور موفق در محیط واقعی کار داشته باشیم، با اطمینان می گویم که دانش آموختگان دانشگاه های علمی کاربردی دانش آموختگانی هستند که مهارتی و کاربلدند و می توان به آنها اعتماد کرد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در مورد برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان اصفهان، گفت: ایده فکری ما این است، دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی تنها با ارائه مدرک خود و اینکه دانش آموخته مرکز علمی کاربردی هستند، بتوانند اعتماد جامعه را کسب و موفق به اشتغال شوند.

قیصری ادامه داد: دانش آموختگان این دانشگاه قرار نیست با مدرک تحصیلی خود جایی استخدام شوند. آنان باید یا کارآفرین شوند و تعدادی افراد را در چتر خود شغل دهند و یا برای خود شغلی داشته باشند. این موضوعی است که در استان اصفهان به جد پیگیر آن هستیم.

وی گفت: زمانیکه دانشجویان غیرعلاقمند به آموزش مهارتی یا کسانی که استانداردهای آموزشی را رعایت نمی کند حذف شوند، یعنی موفق بوده ایم. رسیدن به این هدف زمان میبرد، اما به دنبال رسیدن به آن هستیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه در دانشگاه علمی کاربردی به هیچ عنوان پژوهش انجام نمی شود، گفت: بجای ان در بخش های مختلف به ثروت آفرینی توجه می شود. به همین دلیل بر رویداد های شتاب سرمایه گذاری می کنیم. رویدادهای شتاب بر اساس پتانسیل های هر منطقه برگزار می شود. حوزه فعالیت معاونت پژوهشی دانشگاه، کسب و کار ، کارافرینی و اشتغال است. در این زمینه ها در رویداد های شتاب ایده های دانشجویان پرورانده می شود. در هر مرکز آموزشی دفتری به نام کارآفرینی وجود دارد که باید توسط مدرسان کارآفرینی و مشاوران ستاد مرکزی اداره شود و وظیفه آن این است که دانشجویان و اساتید در ساعات مشخص در رابطه با موضوعاتی گفت وگو و ایده پروری کنند.

اعطای وام صد میلیون تومانی به طرح های برتر

قیصری با بیان اینکه میانگین این ایده ها و ایده هایی که ارزش سرمایه گذاری داشته انتخاب میشوند، تصریح کرد: ایده ها در نهایت به دفتر کارامش در ستاد مرکزی منتقل می شوند. دفتر کارامش دفتری برای کارآفرینی و مشاوره شغلی در ستاد مرکزیست و مشاورانی در آنجا حضور دارند. در این مرکز بر روی ایده های کار می کنند و در صورتی که ارزش تجاری شدن داشته باشد دانشگاه تا مبلغ 100میلیون تومان به صورت وام کم بهره حمایت می کند.

وی از برگزاری چند رویداد شتاب در اصفهان خبر داد و گفت: رویداد شتاب گز و شیرینی اصفهان هاب 1400 به منظور شناسایی سوغات اصفهان، رویداد شتاب موسیر در تیران و رون به منظور معرفی این قطب تولید و توزیع موسیر در کشور، رویداد حوزه سنگ داریم به علت وجود حدود 20تا 30 درصد کارخانه های سنگ در اصفهان که بیش از 50 درصد تولید سنگ کشور را برعهده دارند در مرکز تیران و کرون و رویداد شتاب فولاد در مرکز ماهان برگزار خواهد شد.

قیصری تاکید کرد: به کمک این رویدادها، دانشجویان را به سمت ایده پروری و کارآفرینی هدایت می کنیم. در یک سال اخیر دو مرکز نوآوری فرش ایران سپهر و فولاد ماهان نیز آغاز بکار کرده اند تا در نهایت دانشجو بتوانند روی ایده های خود کار و پیشرفت کنند. در این راستا برگزاری نمایشگاه های اشتغال و توسعه کارافرینی در هفته پژوهش نیز خواهیم داشت.


سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید به سمت ثروت افرینی حرکت کنیم و تمام کارها مشتری داشته باشد. در این دانشگاه به دنبال آن هستیم که کاری انجام دهیم که متقاضی داشته باشد.

قیصری در مورد حمایت از محصولات ساخته شده که وارد مرحله تولید می شوند، اظهار کرد: تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با شهرک علمی تحقیقاتی و مراکز اینچنینی این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی به کسی مجوز می دهد که دارای محیط واقعی کار باشد. ما نیازی به مشتری نداریم. یعنی زمانی که این ایده ساخته می شود در دل خود همان صنعت است و همان صنعت است که از آن  خریداری می کند. یکی از رسالت های مدیر کل پژوهشی از نظر ارتباطات ملی و بین المللی این است که اسپانسرها را برای شرکت در رویداد ها دعوت کند و در آنجا ایده ها به فروش برسد اما غیر از این خود مراکز آموزشی نیز ارتباط مستقیم با کار دارند.

پیگیر مسائل فرهنگی دانشجویان هستیم

وی در مورد معرفی دانشجویان دانشگاه گفت: چند رویداد در این زمینه وجود دارد. یکی رویداد دانشجویان نمونه است و در حوزه پژوهشی دفتر کارآفرینی برتر و رویداد انتخاب کارآفرین برتر به صورت سالانه و جشنواره حرکت نیز در سطح دانشجویی برگزار می شود. المپیاد مهارت نیز برگزار می شود که همگی به صورت کشوری هستند. این المپیاد به منظور سنجش میزان مهارتی بودن دانشجویان است، همچنین نتایج رویداد های شتاب در تهران در قالب نمایشگاهی ارائه می شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در مورد مباحث فرهنگی دانشجویی نیز گفت: ایم مباحث از پژوهش جدانیست. امروزه جامعه نیازمند این است که روحیه نشاط و امید میان دانشجویان افزایش یابد. خصوصا در شرایطی که از بیرون مسائل ناامید کننده ای مطرح می شود. در حوزه فرهنگی دانشجویی مراکز دانشگاه موظف هستند که 5 درصد هزینه دریافتی را در حوزه فرهنگی خرج کنند و این نشان از اهتمام ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مسئله فرهنگ دارد.

 قیصری ادامه داد: فعالیت های ورزشی از سری اقداماتی است که انجام می شود. به عنوان مثال دانشجویان اصفهانی در پنجمین دوره المپیاد فرهنگی دانشجویی کشور که درون دانشگاهیست مقام نخست را کسب کردند. دختران قهرمان و پسران نائب قهرمان شدند و در مجموع استان اصفهان قهرمان کشوری شد. این سبب شد تا 6 سهمیه در مسابقات منطقه 6 کشور به اصفهان اختصاص یابد. در جشنواره حرکت که به صورت درون دانشگاهی در شیراز برگزار می شود، از 31 مرکز 41 اثر ارسال شده است.

وی گفت: از دیگر اقدامات، مناظرات دانشجویی است که ذهن دانشجو را آماده می کند. اگر این گفتمان و مناظره را خوب بیاموزیم می توان در حوزه کسب و کار و پژوهش نیز اقدامات مناسبی داشت. در جشنواره قرآن و عترت استان اصفهان در سطح کشور بیشترین شرکت کننده را داشت و خوشبختانه امتیازات خوبی نیز کسب کرد. حدود 11نفر از دانشجویان رتبه های یک تا سه کشوری گرفتند. اربعین نیز امسال اعزام 44 دانشجو برای شرکت در مراسم پیاده روی انجام شد. اینها نشان از این است که همزمان با کارهای پژوهشی و کسب و کاری که درون دانشگاه انجام می شود، مسائل فرهنگی دانشجویی را نیزبه خوبی دنبال می کنیم.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/113430/کسانی-که-به-مهارت‌آموزی-علاقه-ندارند،-از-دانشگاه-علمی-کاربردی-خداحافظی-کنند
بستن   چاپ