پیام سپاهان
خطوط بهبود یافته سازمان پسماند اصفهان تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد
سه شنبه 14 آبان 1398 - 11:25:39 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفها- سرپرست سازمان مدیریت پسماند اصفهان گفت: طرح احداث خطوط جدید با امکانات بهبود یافته در این سازمان نزدیک به 75درصد پیشرفت عملیاتی دارد و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

محمد صادقی  افزود: به منظور بهره برداری بیشتر از فناوری در زمینه مدیریت پسماند علاوه بر تقویت زیرساخت‌­های تفکیک از مبداء مانند جعبه‌­های ایمن مخصوص جزء ویژه پسماندهای خانگی، مخازن کارتن پلاست و فلزی که با هدف ارتقای شاخص مشارکت در جداسازی پسماندها صورت گرفته، کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی طی یک برنامه منظم توسعه پیدا می‌کند.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند اصفهان گفت: ساماندهی شیرابه از طریق طراحی لندفیل استاندارد و لاگون­‌های مناسب شیرابه، فعالیت‌­های پژوهشی و طراحی در زمینه راه اندازی اولین پسماند سوز بیمارستانی، هاضم بیهوازی و پیرولیز از جمله پروژه­‌هایی است که در حوزه طراحی و اجرای تکنولوژی‌ها جهت اجرا در حال بررسی است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند اصفهان با تأکید بر استفاده از دانش و تخصص بومی، بیان کرد: اغلب این پروژه ­ها طی اعلام فراخوان برای مشارکت پیمانکاران بومی اجرا شده و تمرکز بر این است که ضمن بهره­‌مندی از توان داخلی بتوانیم با حداقل هزینه هر پروژه را به سرانجام برسانیم.
وی مشارکت شهروندان را راهگشای همه طرح‌­ها و برنامه­‌های سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: بدیهی است این زیرساخت‌­ها زمانی عملکرد مطلوب خواهد داشت که پسماندها به درستی در مبداء تفکیک شده و هر یک در مسیر پردازش خود قرار بگیرند.
صادقی خاطر نشان کرد: تحقق این اتفاق منوط به مشارکت شهروندان چه در نقش یک بانوی خانه‌دار، چه در نقش دانش­ آموز و دانشجو و چه در نقش فرد شاغل در بخش دولتی یا خصوصی خواهد بود.
وی گفت: رویکرد این سازمان توسعه نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت­‌های تخصصی است که با توجه به آن که ابزارهای فناورانه در کنار آموزش تخصصی می­‌تواند مسیر مدیریت پسماند را متحول و زمینه تحقق چشم اندازهای کوتاه و بلندمدت سازمان را فراهم کند، رویکرد ما متمرکز بر یک بخش نیست و بخش آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه تکنولوژی و فناوری­ها را مکمل هم می­‌دانیم.
صادقی افزود: سازمان پسماند در حوزه آموزش به طور تخصصی وارد شده است به این ترتیب که پس از اولویت‌بندی موضوعات، مخاطبان بر اساس نقش اجتماعی طبقه بندی شده و ابزار و تکنیک آموزشی مناسب برای آن­ها پیش بینی شده و با همین رویکرد تولیداتی تهیه و عرضه شده است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند اصفهان ادامه داد: تهیه کتاب‌های آموزشی ویژه کودک، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، فیلم کوتاه، بروشور آموزشی، پوستر، طراحی و ساخت شخصیت‌های بازیافت، بخشی از تولیدات آموزشی سازمان در این زمینه است که در اختیار مخاطبان قرار می‌­گیرد و با طراحی فرآیندهایی مانند مسابقه و نظرسنجی بازخوردهای آن نیز در طول زمان دریافت و سنجیده می‌شود.
مدیریت پسماند به مجموعه مقررات منسجم و نظام‌مند در حوزه تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند گفته می شود که منطبق بر اصول زیست محیطی وبهداشت عمومی است.
روزانه حدود 1000 تن پسماند شهری تولید و وارد کارخانه بازیافت اصفهان می‌شود که از این میزان حدود 612 تن تر، 16 تن خشک و 375 تن غیر ارگانیک دفنی (ریجکت) است،از این مقدار پسماند تر حدود 150 تا 170 تن کود تولید می‌شود که معادل 15 درصد وزن پسماند تولیدی 37 درصد ضایعات دفنی 44 درصد وزن تبخیر و تبدیل به شیرابه است. 5 درصد هم ضایعات در فرایند تلید کود وجود دارد.
نخستین کارخانه کود آلی در ایران در سال 1347 در اصفهان به بهره برداری رسید و پس از آن در سال 1368 کارخانه فعلی در شرق اصفهان در منطقه « گردنه زینل » در زمینی به وسعت 100 هکتار فعالیت خود را آغاز کرد؛ روزانه حدود 100 تن پسماند شهر اصفهان وارد این کارخانه و به طور متوسط 200 تا 250 تن کود کمپوست به منظور استفاده در فضای سبز زمین‌های کشاورزی تولید می شود.
 
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113424/خطوط-بهبود-یافته-سازمان-پسماند-اصفهان-تا-آخر-سال-به-بهره-برداری-می‌رسد
بستن   چاپ