پیام سپاهان
طرح گشت و مراقبت از عرصه‌های طبیعی اصفهان اجرا می‌شود
سه شنبه 14 آبان 1398 - 6:36:09 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اصفهان گفت: طرح گشت و مراقبت از یک میلیون و 300 هزار هکتار عرصه‌های طبیعی این خطه اجرا می‌شود.

امیرحسین ولی، روز سه‌شنبه در گفت‌ و گویی زمان اجرای طرح را افزون بر یک سال و هدف از اجرای آن را حفاظت از عرصه‌ها، کنترل عوامل تخریب و پیشگیری از تخریب برشمرد.
وی با بیان اینکه برای طرح گشت و مراقبت در عرصه‌های طبیعی اصفهان چهار میلیارد ریال هزینه خواهد شد، گفت: 6 گروه در این طرح با استفاده از خودرو و موتورسیکلت عملیات گشت و مراقبت را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در مناطقی که طرح‌های بیابان‌زدایی در حال اجراست، انجام خواهند داد.
ولی با بیان‌ اینکه افزایش هرچه بیشتر طرح‌های مرتبط با گشت و مراقبت نقش ویژه‌ای در جلوگیری از تخریب‌ها دارد، اضافه کرد: بهترین راهکار برای حفاظت از پهنه‌ها و عرصه‌های طبیعی، اقدامات پیشگیرانه است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت سازمان‌یافته و همه‌جانبه را ضروری خواند و تاکید کرد: این امر نیازمند مشارکت و همکاری سایر نهادهای مرتبط نیز هست و بطورکلی همگان باید منابع طبیعی و عرصه‌ها را متعلق به خود و سایرین بدانند و در حفظ آن سهیم باشند.
ولی، بیابان‌زدایی در شرق اصفهان را با اهمیت دانست و گفت: اجرای راهکارهای مقابله با ریزگردها تنها با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی امکانپذیر نیست بلکه به همکاری و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های مختلف نیاز دارد.
وی با تاکید بر ضرورت توقف فعالیت معادن و کارگاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: گرد و غبار اصفهان فقط بخاطر ریزگردهای شرق استان نیست، اما گرد و غبار این مناطق را باید جدی گرفت و برای مهار آن کوشید و جدا از مسائل بهداشتی، از ضرر مالی که به اطراف وارد می‌کند نیز نباید غافل شویم.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل(4 درصد)، 6 میلیون هکتار مرتع معادل(64 درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل(32 درصد) دربرگرفته است.
جنگل‌های استان بطور عمده در 2 شهرستان فریدونشهر با40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در کمتر از 0.1 هکتار است، اما با وجود سطح کم تنوع گونه‌ای خوبی(35 گونه درختی ودرختچه ای) دارد.
این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در 2 ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و از این پهنه3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شن‌زار تشکیل داده که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند،این اراضی مشتمل بر 16 کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار 100 هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده‌اند، بطورکلی 10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می‌دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است به نوعی که منشا بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان در این ذرات ریز جستجو کرد.
برچسب‌ها
منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زایی اصفهان بیابانزدایی اعتبارات منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113416/طرح-گشت-و-مراقبت-از-عرصه‌های-طبیعی-اصفهان-اجرا-می‌شود
بستن   چاپ