پیام سپاهان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:
اجرای 28 پروژه پیشگیری از سیل در اصفهان/طرح ساماندهی زاینده‌رود متوقف نشده است
دوشنبه 13 آبان 1398 - 18:26:39
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان قرار است منابع طبیعی استان 28 پروژه را برای طرح های پیشگیری از سیل در استان اصفهان اجرا کند، همچنین ساماندهی و اجرای طرح های آزادسازی رودخانه ها در دستور کار آب منطقه ای قرار گرفته است.

منصور شیشه فروش بعدازظهر امروز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح آزادسازی مسیر سیلاب روستای کیچی در محدوده شهر جدید بهارستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از دو سال قبل تاکنون برنامه ریزی مدیریت بحران این بود که مطالعات طرح هدایت آب های سطحی قلعه شور و روستای کیچی اجرا شود، چرا که این منطقه در معرض خطر سیلاب های ناگهانی قرار دارد.
وی افزود: به همت شهرداری و شرکت عمران بهارستان و همچنین همکاری شرکت آب منطقه ای طرح مطالعاتی و هدایت آب های سطحی و کنترل سیل در این منطقه تدوین شد که بخشی از این طرح از سوی منابع طبیعی در قالب طرح های آبخیزداری و مهار سیل ها انجام می شود.
به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان از سوی شرکت عمران بهارستان برای اجرای سه کیلومتر کانال آب های سطحی و لایروبی و طرح های پیشگیری از وقوع سیل از بالادست قلعه شور تا بهارستان و بعد روستای کیچی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در کارگروه سیلاب استانداری اصفهان جلسات مختلفی برای این طرح برگزار شده است، پیش بینی کرد این طرح تا پایان امسال به بهره برداری برسد و این منطقه ایمن از سیل شود.
شیشه فروش با بیان اینکه حریم و بستر حدود 1900 کیلومتر از رودخانه های استان توسط آب منطقه ای تعیین شده است، افزود: همچنین لایروبی و ساماندهی حدود 500 کیلومتر از رودخانه های استان و حدود 80 کیلومتر از رودخانه زاینده رود انجام شده است و 250 هکتار اراضی کشاورزی واقع در حریم و بستر زاینده رود در طول دو سال گذشته آزادسازی شده است.
وی افزود: حدود 100 ویلا و باغ نیز در محدوده زاینده رود در این مدت تخریب شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: یکی از برنامه های پیشگیری از سیل استان، مطالعه و سپس آزادسازی رودخانه ها است، همچنین به شهرداری ها ابلاغ شده که جمع آوری و هدایت آب های سطحی شهرها را اجرایی کنند، همچنین به روستاها اعلام کرده ایم که سیل بندهای اطراف و داخل آنها تقویت و ایمن شود.
به گفته شیشه فروش، امسال با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان قرار است منابع طبیعی استان 28 پروژه را برای طرح های پیشگیری از سیل در استان اصفهان اجرا کند، همچنین ساماندهی و اجرای طرح های آزادسازی رودخانه ها در دستور کار آب منطقه ای قرار گرفته است.
وی با اشاره به 107 شهر استان اصفهان، گفت: تا امروز طرح های هدایت آب های سطحی در 87 شهر اجرا شده است و در این طرح آب های سطحی جمع آوری و در زمان خشکسالی به خصوص از آن استفاده می شود و گاه با نظارت آب منطقه ای به کانال های دیگر هدایت می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای آذر ماه، گفت: مطابق این پیش بینی در آذرماه شاهد سیلاب های ناگهانی در مناطق غرب استان خواهیم بود.
وی در خصوص طرح ساماندهی زاینده رود در کمیته ساماندهی رودخانه ها، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت آب منطقه ای در رودخانه شور دهاقان در بالادست زاینده رود، فلاورجان، مبارکه، فریدن در منطقه پلاسجان و ... در حال اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها است.
شیشه فروش در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود به دلیل نبود اعتبارات، گفت: شرکت آب منطقه ای در این خصوص جلسه ای برگزار کرده و طرح ساماندهی زاینده رود دوباره از سر گرفته شده است. پیش از این طرح با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان اجرایی شده و امسال نیز پیش بینی شده وزارت نیرو اعتباری را در اختیار آب منطقه ای قرار دهد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت اصفهان با توجه به اینکه معین هشت شهر در حوادث و به خصوص سیل است، گفت: اصفهان معین هشت استان اطراف و همچنین منطقه دو تهران بزرگ و جانشین تهران در مدیریت بحران است و به همین منظور دو ماه آینده یک مانور عملیاتی بین اصفهان و تهران برگزار خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آمادگی تیم های امدادی استان، تصریح کرد: اصفهان به صورت مدیریتی جانشین تهران است، همچنین در خود اصفهان نیز شهرها را معین یکدیگر قرار داده ایم تا در زمان حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن یکدیگر را همپوشانی کنند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113408/اجرای-28-پروژه-پیشگیری-از-سیل-در-اصفهان-طرح-ساماندهی-زاینده‌رود-متوقف-نشده-است
بستن   چاپ