پیام سپاهان
چرا در دولت الکترونیک ناتوانیم؟
يکشنبه 12 آبان 1398 - 13:09:54
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگرچه مسئولان ارشد کشور همواره بر تحقق دولت الکترونیک تاکید دارند و آن را از ارکان نظام می‌دانند و معتقدند که تحقق آن تأثیر چشمگیری بر پیشگیری و مقابله با فساد دارد، اما در عمل پیاده سازی دولت الکترونیک با چالش ها و مقاومت هایی همراه است.

به گزارش ایسنا، به طور قطع اهمیت دولت الکترونیک و تاثیر آن در جنبه های مختلف حکمرانی بر کسی پوشیده نیست و با وجودی که عزم جدی و علاقه فراوانی در بسیاری از مسئولان برای پیاده سازی دولت الکترونیک و بهره مند کردن دولت و مردم از فواید بسیار آن وجود دارد، اما با گذشت سال ها هنوز این مهم به نتیجه نهایی نرسیده است. البته به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان زیرساخت های دولت الکترونیک تقریبا به صورت آماده در اصفهان مهیا شده است به نحوی که اکنون چند برابر نیاز استان، پهنای باند آماده داریم که باید از آن استفاده شود. یعنی اگر شرکتی بخواهد تولید محتوا و یا تولید گیم داشته باشد امروز از لحاظ پهنای باند برای آنها هیچ مشکلی وجود ندارد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان به ایسنا می گوید: در بحث گردشگری اگر بخواهیم در اینترنت جاذبه های اصفهان را جستجو کنیم، مطلب خاصی نمی بینیم در حالی که باید برای این امر نیاز به تولید محتوا و فیلم است که به دنبال آن می توانند از پهنای باند موجود استفاده کنند.
جعفر مطلب زاده با بیان اینکه اصفهان از معدود استان هایی است که در بحث دولت الکترونیک، آی ایکس استانی آن راه اندازی شده است، تاکید می کند: در حال حاضر 350 سرویس GSB در دستگاه های کشوری فعال است و دستگاه های دولتی و خصوصی می توانند متقاضی استفاده از این سرویس ها شوند.
او البته در خصوص اینکه چرا با وجود این زیرساخت ها هنوز در پیاده سازی دولت الکترونیک موفق نبوده ایم، معتقد است؛ بخشی از این ایراد به دستگاه فرااستانی ما برمی گردد. ممکن است ما در استان رایزنی های لازم را برای پیاده سازی دولت الکترونیک انجام دهیم، اما دستگاه های استانی تابع دستگاه های کشوری هستند و آنها باید اجازه دهند.
مطلب زاده با تاکید بر اینکه شفافیت، موضوعی مهم در دولت الکترونیک است، تصریح می کند: بسیاری از دستگاه ها تمایل به ایجاد شفافیت ندارند. مثلا در بحث مجوزها و ... امروز دچار بروکراسی شدید هستیم و اگر به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم به طور قطع بسیاری از ضد و بندهای دستگاه ها از بین می رود، بنابراین در مرحله نخست دستگاه های استان، باید از دستگاه کشوری اجازه بگیرند که آیا به دنبال شفاف سازی و دولت الکترونیک بروند یا خیر؟
او با اعتقاد بر اینکه پشت پرده بسیاری از اصرارهایی که به دنبال مراجعه حضوری ارباب رجوع هستیم مباحث رانت و فساد است، می گوید: اگر کارها الکترونیک انجام شود، تفاوتی ندارد که ارباب رجوع چه کسی است و براساس روال، امور انجام می شود، اما در دیدارهای حضوری احتمال بروز برخی تخلفات وجود دارد. به همین منظور برخی دستگاه ها هنوز در برابر دولت الکترونیک مقاومت می کنند.
فقر محتوا در اجرای دولت الکترونیک
اما مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان در خصوص اجرایی نشدن کامل دولت الکترونیک در اصفهان با وجود مهیا شدن زیرساخت های آن، معتقد است که امروز در اجرای دولت الکترونیک دچار فقر محتوا هستیم.
محسن مهربانی به ایسنا می گوید: مشکل دولت الکترونیک پهنای باند و یا زیرساخت های ارتباطی نیست، اگرچه بسیار در این امر تاثیرگذار است، امروز در دولت الکترونیک با فقر محتوا مواجه هستیم و محتوای الکترونیکی ضعیفی داریم و اگر این محتوا رشد کند به طور قطع مطالبه بیشتری برای پهنای باند خواهیم داشت. بنابراین اکنون نیازمند محتوا از جنس خدمات الکترونیک هستیم.
او با تاکید بر اینکه امروز ارزیابی دقیقی از تحقق دولت الکترونیک در کشور انجام نمی شود، تصریح می کند: پروژه های فناوری اطلاعات در دنیا پرریسک هستند و بالای 70 درصد آنها با شکست مواجه می شود. بنابراین مدیران از ترس شکست، محتاط شده اند.
مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان توضیح می دهد: اگر در این مسیر مدیری موفقیت کسب کند، توجه درخوری در این باره به او نمی شود و در اصل مدیری که فعالیت و انرژی در این امر داشته باشد با مدیری که چنین نیست در نظام ارزیابی یکی در نظر گرفته می شوند.
مهربانی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور مجمع و نهادی که وظیفه رصد توسعه الکترونیک را داشته باشد، نداریم، می گوید: شواهد نشان می دهد برخلاف سال های گذشته شرایط اصفهان بهتر شده و سد مقاومت در برابر تحقق دولت الکترونیک شکسته شده است.
ناتوانی ساختاری در پیاده سازی دولت الکترونیک
از سوی دیگر مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی معتقد است که ناتوانی ما در پیاده سازی دولت الکترونیک، ساختاری است و اتفاقاً در سیاست ها و استراتژی ها مشکل داریم نه در اجرا.
تقی شفیعی با بیان اینکه در اجرا ممکن است مقاومت ها و سختی هایی باشد اما نهایتاً همه مجبور خواهند شد به این حرکت بپیوندند، اضافه می کند: فکر نمی کنم ارائه خدمات دولتی سخت تر، حساس تر و پیچیده تر از تبادلات و تعاملات پولی و بانکی باشد که هم اکنون به نحو قابل قبولی الکترونیک شده است و انواع و اقسام خدمات بانکی از طریق اینترنت و گوشی های تلفن همراه در اختیار مردم قرار گرفته و فرهنگ استفاده از آن نیز به خوبی گسترش یافته است. نهایتاً اینکه تا خدمات دستگاه ها به صورت الکترونیکی در نیایند، چاره ای جز ارائه آن به صورت حضوری نیست.
او با تاکید بر اینکه اجرای دولت الکترونیک بیشتر به یک آمادگی کافی و لازم نیاز دارد تا فرهنگ، می گوید: طبیعتاً وقتی آمادگی برای اجرای دولت الکترونیک ایجاد شد، فرهنگ لازم نیز ایجاد و توسعه پیدا می کند. دستگاه ها باید فرآیندهای خود برای ارائه خدمات به خوبی شناسایی کنند و زیرساخت ها، نرم افزار و سخت افزار لازم را برای ارائه این خدمات به صورت الکترونیک و در تعامل با سایر دستگاه ها و مراجع مربوطه مهیا کنند و به همین منظور کسب توانمندی های فردی و سازمانی و همچنین اشراف مدیران به مسیر حرکت و اعتقاد آنها به حرکت در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگرچه در کشور مرجعی مشخصی نمی تواند آمار درستی از وضعیت دولت الکترونیک ارائه دهد، اما در سطح جهانی این رتبه بندی انجام شده و مطابق آمارهای جهانی، از بین 193 کشور دنیا در سال 2018 ایران با 20 پله صعود نسبت به سال 2016 در تحقق دولت الکترونیک در رتبه 86 قرار گرفته است و به نظر می رسد عزم مدیریت کشور در تحقق دولت الکترونیک باید جدی تر از گذشت باشد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113309/چرا-در-دولت-الکترونیک-ناتوانیم؟
بستن   چاپ