پیام سپاهان
یک روان‌شناسی بالینی توصیه کرد:
افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در مقابله با تغییرات
یکشنبه 12 آبان 1398 - 11:04:41 AM
ایسنا
پیام سپاهان - حس تعلق، یک ویژگی فطری و از نیازهای روان شناختی هر انسانی است، این درحالی است که یک پزشک روان شناسی بالینی به افراد توصیه می کند انعطاف پذیری شناختی را در شخصیت خود افزایش دهند، چراکه برخی تغییرات ناگزیر اتفاق می‌افتد و باید به دور از تعصبات در معرض این تغییرات قرار بگیریم.

ملینا شیرانی  در خصوص وجود حس تعلق در افراد، اظهارکرد: یکی از مهمترین نیازهای روان شناختی هر انسانی حس تعلق است که در هرم نیازهای مازلو هم به عنوان یکی از مهمترین نیازهای بشر شناخته شده است. انسان در بدو تولد، اولین حس تعلق را به مادر دارد و پس از آن به اطرافیان و سپس به اشیاء این حس را پیدا می‌کنند. به این صورت که آن فرد یا شیء انسان را به اطرافیان مرتبط و یا به هویت اصلی فرد نزدیک کند.
وی ادامه داد: این نیاز به صورت دوسویه برای انسان درک می‌شود، به طوری که انسان فطرتا دوست دارد به کسی، چیزی یا مکانی تعلق داشته باشد، یا اینکه کسی، چیزی یا مکانی متعلق به او باشد. پس این یک ویژگی فطری برای انسان است.
این پزشک روان شناسی بالینی افزود: طبیعتا وقتی چیزی که برای انسان عزیز و ارزشمند است و به عبارتی انسان نسبت به آن حس تعلق دارد، از او دور شود، شخص نابود می شود و برای او حس غم و اندوه و سوگ را به همراه خواهد داشت. عزاداری تنها برای مرگ انسان معنا نمی‌شود. مثلا فردی نسبت به از دست دادن حیوان خانگی خود یا اتومبیلی که دوستش دارد، نیز این حس را تجربه می کند و به دنبال آن حس اظطراب، افسردگی یا دلشوره در فرد ایجاد می شود.
غم و افسردگی در پی تغییر محل زندگی افراد
شیرانی در خصوص تغییرات در محل زندگی و پیامدهای آن هم گفت: طبیعتا در برخورد اول افراد با تغییرات سازگار نیستند و در برابر آن مقاومت و مخالفت می کنند، آن‌ها فطرتا علاقه‌مند هستند که وضعیت موجود را حفظ کنند، اگرچه پیامدهای خوب یا بد به همراه داشته باشد. در رابطه با از دست دادن اشیاء یا تغییر محیط اطراف نیز که دارای خاطراتی برای ما هستند، به خصوص اگر به صورت ناگهانی باشد احساساتی از قبیل غم، افسردگی و اندوه برای انسان به وجود می آید، زیرا بسیاری از افراد خاطرات دوران کودکی خود را با اشیاء قدیمی ساخته‌اند.
وی تصریح کرد: قرار گرفتن در شرایطی که خاطرات دوران کودکی و یا خاطرات خوب را برای افراد تداعی کند باعث حس آرامش و خرسندی شده و یا باعث تداوم احساس با فرد از دست رفته از طریق آن اشیاء می شود. حال اگر ناگهان آن اشیاء نیز از بین بروند احساس سوگ و عزا ممکن است دوباره برای انسان‌ها زنده می شود.
این پزشک روان شناسی بالینی اظهار کرد: طبیعتا اگر به طور ناگهانی هنگام خروج از خانه با تصویر تغییر خیابان محل زندگیمان مواجه شویم، احساس خوبی نسبت به آن نخواهیم داشت. غم، اندوه، حتی تعجب یا بهت زدگی از وقوع چنین تغییری به سراغ انسان می آید.
شیرانی گفت: به دلیل اینکه انسان‌ها شخصیت چند بعدی و احساسات سرایت کننده‌ای دارند، ممکن است غم و اندوه‌ آن‌ها بر بقیه ابعاد زندگی نیز تاثیر داشته باشد.
حس آرامش افراد از فضاهای کلاسیک و قدیمی
وی ادامه داد: تغییر در فضای محیط زندگی برای افراد سالخورده تاثیرگذارتر است، زیرا آن‌ها از فضاهای کلاسیک و قدیمی برای دریافت حس آرامش استفاده می‌کنند اما نکته مهم در این زمینه این است که همه امور نسبی هستند و نمی‌توان گفت که چیزی مطلقا مثبت یا منفی است. در عین حال که به افراد توصیه می شود انعطاف پذیری شناختی را در شخصیت خود افزایش دهند، به این معنا که اگر همیشه بخواهند به همه ساختارها و ساختمان‌ها به صورت غیر عقلانی یا متعصبانه وابسته باشند، این حس باعث بازماندگی جامعه از رفاه بیشتر، امکانات بیشتر و به روز شدن مطابق با تکنولوژی روز شده و تاثیر خوبی برای جامعه نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: این تغییرات ناگزیر اتفاق می‌افتد و حتی در قرآن کریم به این مسئله اشاره شده که هر چیزی از بین می‌رود مگر خداوند که همیشه پایدار است، به همین دلیل اگر دیدگاه خود را نسبت به وقایع بیرونی تغییر دهیم و تعصبات را نسبت به اماکن و آثار مختلف کنار گذاشته، با آغوش باز در مقابل اتفاقات در حال رخ دادن که به نفع کل جامعه، به نفع رفاه افراد و همچنین نسل آینده است قرار بگیریم اتفاقات خوبی برای همه رخ خواهد داد.
این روان شناسی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا روزی هم که مثلا خیابان محل زندگی ما در حال ساخته شدن بود قبل از آن مکان دیگری تخریب شد و بعد خیابان دیگری ساخته شد. اگر می‌خواهیم از امکانات موجود استفاده کنیم باید امکانات و شرایط موجود تغییر یابد تا هم ما و هم نسل‌های آینده از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
شیرانی افزود: آثار تاریخی همیشه ارزشمند هستند و بخشی از هویت افراد یک جامعه به گذشته و تاریخچه آن‌ها باز می‌گردد، تا حد امکان باید تلاش کنیم آثار تاریخی حفظ شوند و ارزشمند باقی بمانند، با این حال در مواردی ممکن است در شرایطی 10 اثر تاریخی حفظ شود اما به ضرورت یکی از آن‌ها از بین برود، در چنین شرایطی افراد جامعه باید از انعطاف پذیری شناختی خود استفاده کرده و شرایط موجود را درک کنند، چرا که به نفع همه افراد جامعه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان روان شناس توصیه می‌کنم این است که، فرهنگ، تمدن، احترام ما نسبت به ملیت و آثار قدیمی شهر یا کشورمان ابتدا باید در تفکر، شخصیت و رفتار ما مشاهده شود. ما آثار باستانی و تاریخی را حفظ می‌کنیم اما گردشگری که از خارج از کشور وارد شهر ما می‌شود پیش از آثار باستانی نوع رفتار و طرز رانندگی افراد جامعه را می‌بیند، وقت آن رسیده که با رفتار و عمل خود فرهنگ مان را انعکاس دهیم، در این زمینه باید که از تکنولوژی و تغییرات همراه آن استقبال کرده و انعطاف پذیری شناختی را دستور کار خود قرار دهیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113299/افزایش-انعطاف‌پذیری-شناختی-در-مقابله-با-تغییرات
بستن   چاپ