پیام سپاهان
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
فرهنگ ورزش و تحرک باید در جامعه نهادینه شود
شنبه 11 آبان 1398 - 15:38:29
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باید در جامعه فرهنگ ورزش و تحرک را نهادینه کرد.

به گزارش ایسنا، کمال حیدری امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسب هفته سلامت، اظهار کرد: کم تحرکی اصلی ترین عامل خطر برای سلامت بانوان است. برای کنترل وزن افراد باید مشکل تحرک را حل کرد.
وی با بیان اینکه مشکلات روحی و جسمی در افراد به سرعت در حال پیشروی است، تصریح کرد: باید برای رفع این مشکلات راه حلی پیدا کرد. باید تحرک که سلامت روح و روان را تحت شعاع قرار می‌دهد با برنامه ریزی صحیح در محل کار، منزل و ... مدیریت شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نقش دولت اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت بانوان و افزایش سطح سلامت بانوان باید برنامه ریزی های بنیادین انجام شود و تمام بانوان باید در این برنامه ها لحاظ شوند.
حیدری تاکید کرد: باید در جامعه فرهنگ ورزش و تحرک را نهادینه کرد. به دلیل حرکت کشور به سمت سالمندی بروز بیماری های مختلف اجتناب ناپذیر است و در این میان بانوان به دلیل مسئولیت‌هایی که به عهده دارد، بیشتر در معرض آسیب هستند.
وی افزود: یک فرد جوان تا پایان میان سالی باید در هفته، 75 یا 150 دقیقه فعالیت شدید (نیم ساعت در روز) داشته باشد. در خصوص سالمندان حداقل 3 روز در هفته فعالیت بدنی 150 دقیقه باید زیر نظر پزشک انجام شود و علاوه بر این سالمندان باید حداقل 20 دقیقه فعالیت کششی داشته باشند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: به نظر می رسد، جمعیت روستایی بسیار فعالتر از جمعیت شهری هستند، اما طبق آمارهای اخیر روستاییان فعالیت لازم را ندارند. در استان 63 درصد زنان و 50 درصد مردان بی تحرک هستند که از این تعداد 52 درصد زنان روستایی و 64 درصد زنان شهری کم تحرک یا بی تحرک هستند.
وی بالا بردن تحرک در جامعه را رسالتی مهم بر عهده مسئولان و اصحاب رسانه دانست و گفت: باید با فرهنگ سازی این مهم در جامعه نهادینه شود. در سنین پایین باید فرهنگ سازی صورت گیرد. 40 درصد بیماری های غیرواگیر با پیشگیری حل خواهد شد.
حیدری تاکید کرد: کودکان حداقل روزی یک ساعت باید تحرک داشته باشند. سازمان جهانی بهداشت برای کودکان 180 دقیقه فعالیت بدنی که یک ساعت از آن باید شدید باشد را تعیین کرده است.
وی درمورد خطرات زیاد نشستن گفت: خطر آن کمتر از سیگار کشیدن نیست و فرهنگ سازی برای این مشکل بسیار کمک کننده است. بالای 60 درصد از افراد جامعه اضافه وزن و چاقی دارند. استفاده از پله به جای آسانسور یا راه رفتن در زمان صحبت با تلفن و کارهایی از این قبیل باعث افزایش تحرک افراد می شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به منظور آگاه سازی بانوان از سلامت در این هفته برنامه های متعددی پیش بینی شده است. برگزاری همایش بزرگ پیاده روی در جاده سلامت ناژوان در روز جمعه یکی از این موارد است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113256/فرهنگ-ورزش-و-تحرک-باید-در-جامعه-نهادینه-شود
بستن   چاپ