پیام سپاهان
کتابخانه 24 ساله سمیرم، همچنان در اول راه
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 7:05:36 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- کتابخانه "کوی نور" سمیرم، طرحی دیرین و بر زمین مانده است که امسال نیز کورسوی امیدی به تکمیل‌شدن و راه‌اندازیش نیست.

کتابخانه کوی نور سمیرم، طرحی است که از زمان مطرح شدن و آغاز ساختش در سال 1374 تاکنون 24 سال گذشته و چند مرحله هم تغییر و تحول مدیریتی در آن صورت گرفته تا اینکه بالاخره به شهرداری کم‌آمد سمیرم واگذار شده است.
در مظلومیت کتاب و کار فرهنگی در سمیرم، همین بس که در کنار این طرح که سال‌هاست جز اسکلتی فلزی و زباله‌های تلنبار شده در میانه‌اش، چیزی از آن به چشم نیامده، مجتمع فرهنگی این شهر هم یکسالی است برای افتتاحش امروز و فردا می‌کنند و شاید در دهه فجر امسال بالاخره بعد از گذشت حدود 2 دهه و کمک یک میلیارد تومانی تملک دارایی‌ها، به سرانجامی برسد.
مسوول کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: طرح احداث کتابخانه کوی نور در محله‌ای به همین نام در شرق شهر سمیرم، سه پرونده دارد.
به گفته فرامرز جهانشاهی، از همان سال 74 تا به امروز، این طرح در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بوده و یک مرحله نیز به اداره آموزش و پرورش واگذار و در نهایت شهرداری سمیرم عهده‌دار احداثش شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 1394 کارشناسان عمران نهاد کتابخانه‌ها از کتابخانه کوی نور بازدید کرده‌اند، ادامه داد: بعد از آن در سال 96 معادل 350 میلیون تومان اعتبار از محل نفت و گاز برای ساخت این کتابخانه اختصاص یافت.
مسوول کتابخانه‌های عمومی سمیرم تصریح کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده بین نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری مقرر شد 50 میلیون تومان اعتبار نیز از سوی نهاد مزبور در مرحله پیشرفت 85 درصدی کار احداث آن مجموعه تخصیص داده شود.
وی با یادآوری اینکه شهرداری سمیرم اعتبار 350 میلیون تومانی را در آن سال و سال 97 هزینه کرده است، افزود: در سال جاری هیچ اعتباری برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته نشده است.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: هرچند کتابخانه کوی نور در سال 97 به نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان واگذار شده اما حق انتفاع آن با حفظ مالکیت در اختیار شهرداری است.
مسوول کتابخانه عمومی شیخ حبیب‌الله فضایلی سمیرمی، اظهار داشت: خرداد سال 92، اهالی کوی نور به همراه جمعی از کتاب دوستان با امضای توماری، رسیدگی و تعیین تکلیف این طرح فرهنگی را خواستار شدند.
وی این را هم گفت که عمده تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری برای تجهیز این کتابخانه تهیه شده تا به محض تکمیل دست‌کم یک طبقه از کتابخانه، کار تجهیز آن انجام شود.
شهردار سمیرم که چند ماهی است با بدهی 10 میلیارد تومانی، سکان اداره این شهر 27 هزار نفری را بر عهده گرفته و دغدغه‌اش کار فرهنگی است، دل پُِری دارد و می‌گوید: دست و بالش خالی است.
کوروش صابری گفت: سال‌های سال بود که این طرح جز یک اسلکت فلزی چیزی نداشت اما سال گذشته و ابتدای امسال با تخصیص اعتبار، دیوارکشی محوطه و برخی قسمت‌های داخلی آن انجام شد.
وی تصریح کرد: توان مالی شهرداری با وجود بدهی‌ها و کارهای بر زمین مانده عمرانی بسیار محدود است و نهاد کتابخانه‌ها نیز زیر بار ساخت کتابخانه کوه نور نمی‌رود.
وی این پیشنهاد را که دست‌کم یک طبقه از سه طبقه این کتابخانه تکمیل شود را طرح مناسبی ارزیابی کرد و گفت: باید این پیشنهاد به شورای شهر ارائه و ادامه کار با همراهی نهاد کتابخانه‌ها دنبال شود.
حالا دیگر فصل سرما فرا رسیده و چندی است بارش‌های پاییزی، زمین و آسمان سمیرم را فرا گرفته، از همین‌رو بعید به نظر می‌رسد که بشود کارهای عمرانی از جمله طرح بر زمین مانده کتابخانه 24 ساله سمیرم را به سرانجامی رساند و اندک نوری از مطالعه و فرهنگ و ادب را به کوی نور سمیرم تاباند، هرچند که اگر وضعیت آب و هوا هم خوب بود شاید بازهم اعتبار چندانی برای فرهنگ مظلوم این دیار در کار نبود.
شهرستان سمیرم با افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/113051/کتابخانه-24-ساله-سمیرم،-همچنان-در-اول-راه
بستن   چاپ