پیام سپاهان
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان: اثرات تحریمها با درایت و اتکا بیشتر به داخل کمرنگ می‌شود
شنبه 4 آبان 1398 - 6:36:37 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با شروع تحریم‌ها از دانشگاهیان و استادان اقتصاد برای برون‌رفت از مشکلات نظرخواهی شد که باید این نظرات در عمل بکار گرفته شود چرا که می‌توانیم با درایت و اتکا بیشتر به داخل، اثرات تحریم‌ را کمرنگ کرد.

سعید صمدی روز شنبه در گفت‌ و گویی اظهارداشت: جمهوری اسلامی توانسته از زمان افزایش تحریم‌ها در برخی از موضوعات، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند برای مثال نخبگان موفق شده‌اند در داروسازی، صنعت دفاعی، برخی از زیرمجموعه های صنعت و قطعات خودرو به دستاوردهای مناسبی دست یابند.
وی بیان کرد : قرار بود با تحریم‌ها، کشور را زمین بزنند که این امر محقق نشد، البته نمی‌توان گفت که در شرایط مطلوب اقتصادی بسر می‌بریم و پنج ماه باقی‌مانده تا آخر سال شرایط ایده آل است، بلکه باید با درایت و اتکا بیشتر به داخل کشور، اثرات تحریم‌ها را کمرنگ کنیم.
وی ادامه داد: البته موفقیت در عرصه اقتصادی نیازمند استمرار در خودکفایی و روی پای خود ایستادن است و باید بیش از گذشته به توان خود ایمان بیاوریم و به جوانان کشور اعتماد کنیم.
صمدی به ضرورت تداوم استفاده از دانش بومی تاکید و تصریح کرد: نباید تحول در فروش نفت و افزایش آن سبب شود که چشم بر ظرفیت‌های داخلی و دانش پژوهشگران جوانی که در صنعت و دیگر بخش‌ها تلاش کرده‌اند، ببندیم.
این پژوهشگر اقتصادی اظهارداشت: صدور مجوز و تعداد آن برای تولیدکنندگان و کارآفرینان باید بسیار راحت‌تر و کمتر از صدور مجوز برای واردکنندگان باشد، برای مثال برای تاسیس یک واحد دامداری به ده‌ها مجوز نیاز است و واردات آن تنها به سه مجوز نیاز دارد، پس نیاز است که چنین مسایل ضد و نقیضی شناسایی شده و برای آن راهکاری تدبیر شود.
وی یادآور شد: از زمان شروع تحریم‌ها به دفعات از دانشگاهیان و استادان اقتصاد برای برون‌رفت از مشکلات نظرخواهی شد، اما این پیشنهادات و نظرات در عمل بکار نگرفته شده است که باید این فرایند را تغییر داد.
صمدی گفت: مسوولان باید بیشتر سراغ خروجی‌ها و نتایج جلسات اندیشمندان اقتصادی بروند و از تحلیل‌ها و راهکارهای اقتصاددانان در عمل و در تصمیمات خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: مسوولان و مدیران کشور از دانشگاهیان به دفعات نظر خواسته‌اند و خوشه‌های علمی مانند خوشه اقتصاد کلان و خوشه اقتصاد پولی بانکی با حضور استادان و تحلیلگران اقتصادی از راسر ایران بر همین مبنا تشکیل شد و چرخه تبادل اطلاعات به خوبی شکل گرفت و باید در عمل از پیشنهادات آنها استفاده کرد.
رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به از خودگذشتگی فعالان اقتصادی و کارآفرینان در شرایط فعلی برای دستیابی به توسعه اقتصادی، اضافه کرد: در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم، و تحریم‌ها مشکلات عدیده ای را برای کشور رقم زده است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/112912/استاد-اقتصاد-دانشگاه-اصفهان--اثرات-تحریمها-با-درایت-و-اتکا-بیشتر-به-داخل-کمرنگ-می‌شود
بستن   چاپ