پیام سپاهان
معاون سیاسی استاندار اصفهان:
نگاه‌های تفریطی و واپس گرایانه، حضور زنان در جامعه را کُند کرده است
سه شنبه 30 مهر 1398 - 12:22:23 PM
ایسنا
پیام سپاهان - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: در قانون اساسی، جایگاه زن و نظام حقوقی زن به خوبی تبیین شده، اما تعصبات و تنگ‌نظری‌هایی در جامعه وجود دارد که لازم است با حضور، مشارکت، مطالبه گری منصفانه و دقیق اصلاح و برطرف شود.

 حیدر قاسمی امروز (سه‌شنبه) در دوازدهمین نشست تخصصی بانوان عضو شورای اسلامی شهرهای استان اصفهان، با موضوع بررسی راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات، اظهار کرد: دو اصل اساسی در رخداد مشارکت‌ها ضروری به نظر می‌رسد، اول وجود بسترهای مناسب برای حضور افراد و دوم اینکه افراد انگیزه و تمایل، همت و جدیت حضور را داشته باشند.
وی افزود: حضور زنان و نوع نگاهی که به حوزه زنان وجود داشته از نظر تاریخی بسیار گسترده است، اما هم در دنیا و هم در کشور ما، سابقه قوی توجه به این جمع بزرگ اثرگذار مراحل مختلفی را طی کرده است. این مراحل در ایران، قبل و بعد از اسلام، دوران مشروطه، دوران پهلوی و دوران دیگر تحت تأثیر و تحولات زیادی قرار گرفته، اما حوزه زنان به واسطه ویژگی‌های بسیار ارزنده که با دیدگاه اسلامی و دینی در جامعه ما وجود داشته، متفاوت است.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، گفت: امروز در دوره‌ای قرار داریم که حاکمیت دینی مبتنی بر اراده مردم، مشارکت، شناخت و رعایت عدالت اجتماعی است و در 40سال گذشته، تغییر و تحولات ارزشمندی در این حوزه رخ داده و البته معتقدیم که می‌تواند بهتر و متفاوت‌تر از این هم باشد.
قاسمی ادامه داد: با وجود شرایط ممکن، اتفاقات خوبی رخ داد و نباید انتظار داشته باشیم که سنت‌های دیرینه و چیزی که مطلوب باورها و ایمان دینی ما باشد رخ دهد، اما روند حرکت ما انصافاً خوب بوده و از بخش‌های نامتعارف سنت عبور کردیم و در حوزه نوگرایی هم یا مبنای دینی و مذهبی و اعتقادات موجود، پیشروی کرده‌ایم و مسائل متجدد را با آموزه‌ها و آرمان‌های دینی کشور، تطبیق داده‌ایم.
وی ادامه داد: در قانون اساسی، جایگاه زن و نظام حقوق زن به خوبی تبیین شده و حتی شاید از ظرفیت موجود در قانون اساسی به خوبی استفاده نکرده باشیم، تعصبات و تنگ‌نظری‌هایی در جامعه وجود دارد که لازم است تا با حضور و مشارکت و مطالبه گری منصفانه و دقیق اصلاح و برطرف شود.
قاسمی گفت: حضور خود خانم‌ها و مشارکت آن‌ها، بیشتر جواب خواهد داد و نباید منتظر ماند تا افراد دیگری بیایند و عرصه حضور را برای آن‌ها فراهم بکنند. نگاه‌های افراطی و بیش از حد نوگرایی و تفریطی و واپس‌گرایی، حرکت را با کندی روبرو کرده و یکی از نکاتی که باید به آن نظر داشت همین پرهیز از افراط و تفریط است.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: مشارکت باید مشارکت فعالانه باشد، ویژگی نظام اقتدارگرا این است که در حوزه‌هایی که به قدرت برمی‌گردد محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند و به سمت رفتارها و اقدامات منفعلانه می‌رود، بنابراین اگر می‌خواهیم از ظرفیت قانونی موجود در نظام جمهوری اسلامی بیشترین استفاده را ببریم، باید حضور و مشارکت فعالانه داشته باشیم.
وی ادامه داد: تقویت نهادهای انتخاباتی یکی از کارهایی است که باید انجام داد تا حضور و مشارکت آحاد جامعه را داشته باشیم، حتماً نگاهمان به نهادهای انتخاباتی باید قوی‌تر باشد، چراکه اصولاً تصمیم‌گیری‌های رسمی در این نهادها اتفاق می‌افتد و امکان حضور در چهارچوب‌های این نهاد اتفاق می‌افتد.
قاسمی افزود: استان ما استانی نسبتاً پیشرو و حتی پا به پای پایتخت است، اما هنوز راه بلندی در پیش داریم، ولی شروع خوبی داشته‌ایم. هیچ‌کس در این مسیر، مثل خود خانم‌ها نمی‌تواند کارساز و اثربخش باشد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، گفت: باید همه با هم و به خصوص خود زنان مشارکت داشته باشند تا دیدگاه‌ها به حضور زنان فراگیر و نهادینه شود و چارچوب‌های اصولی، قانونی و آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار دهیم تا این چارچوب‌ها چراغ راه باشد.
وی ادامه داد: زنان با مشارکت و حضور آگاهانه و منطبق بر موازین گفته شده، در پیشبرد این هدف، موفق‌تر خواهند بود. امسال فضای متفاوتی خواهیم داشت و حضور خانم‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، هنوز فضای انتخاباتی، فضای گرمی نیست، شاید بخشی از آن طبیعی است و بخشی دیگر به واسطه فشار اقتصادی در طول یک سال و نیم گذشته باشد و البته باید توجه داشت که تنوع مطالبات امروز جامعه با 30سال گذشته بسیار متفاوت شده است.
قاسمی افزود: مشارکت در انتخابات کشور، به طور میانگین از بعد از انقلاب 51 تا 71.5 درصد بوده و میانگین مشارکت مردم در اصفهان، 58 درصد بوده، که به طور نسبی در کل کشور، وضعیت مناسبی برآورد می‌شود.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در انتخابات و صحنه‌های سیاسی، به مباحث مختلف مقبولیت و مشروعیت گره خورده و به واسطه اینکه جمهوری اسلامی همواره در برخورد با دشمنان خود برخاسته، همواره در حال رصد این هستند که کاهش مشارکت و حضور وجود داشته باشد و بخواهند به عنوان یک شاخص این مسئله را عنوان کنند که امیدواریم با نظارت حوزه‌های مربوط، هم در حوزه انتخاب شوندگان و هم در حوزه انتخاب کنندگان، رشد داشته باشیم و این موضوع را به خوبی به پیش بریم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112743/نگاه‌های-تفریطی-و-واپس-گرایانه،-حضور-زنان-در-جامعه-را-کُند-کرده-است
بستن   چاپ