پیام سپاهان
وضعیت محیطی و بهداشتی کشتارگاه سمیرم بهتر شده است
دوشنبه 29 مهر 1398 - 15:48:25
پیام سپاهان - سمیرم، اصفهان- رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم گفت: وضعیت بهداشتی و محیطی کشتارگاه این شهر به نسبت سال گذشته بهتر و فضای فیزیکی آن بهسازی شده است.

اردشیر ترزبان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: وظیفه شبکه دامپزشکی نظارتی است اما متولی اداره و تامین نیازها و امکانات کشتارگاه شهرداری سمیرم است.
وی تصریح کرد: در یکی دو سال گذشته با تخصیص اعتبارهایی که شهرداری اختصاص داد، شاهد بهتر شدن وضعیت فیزیکی داخل، فضای بیرونی و فاضلاب کشتارگاه هستیم.
رییس شبکه دامپزشکی سمیرم خاطرنشان کرد مشکل اصلی کشتارگاه واقع شدن ساختمان در داخل محیط شهری و همجوار جایگاه سوخت سی ان جی است که امیدواریم شهرداری و مسوولان ارشد شهرستان برای جابجا کردن کشتارگاه چاره‌جویی کنند.
وی در پاسخ به این سووال که مدیرکل دامپزشکی اصفهان در خردادماه امسال گفت کشتارگاه های فاقد واحد پیش سرد تعطیل می شوند گفت: شهرداری سمیرم این تاسیسات را خریداری کرده است.
ترزبان ادامه داد: هزینه‌های جانبی نصب و راه‌اندازی اتاق پیش سرد توسط پیمانکار سنگین است و طبق گفته شهردار سمیرم نیاز به مصوبه شورای شهر و کمک های مالی بیشتر دولتی دارد.
رییس شبکه دامپزشکی سمیرم با بیان اینکه روزانه به طور متوسط 15 دام در کشتارگاه کشتار می شود از مردم خواست حتی برای نذز و قربانی کردن دام‌ها و مصارف خانگی به کشتارگاه مراجعه کرده و دام را در آن محل تحت نظر ناظران دامپزشکی ذبح کنند.
به گفته ترزبان احتمال وجود بیماری بویژه از طریق انتقال خونی همواره وجود دارد بنابراین کشتار دام در خارج از کشتارگاه از نظر بهداشت و سلامتی درست نیست.
رئیس شبکه دامپزشکی سمیرم همچنین خاطر نشان کرد: واکسیناسیون علیه بیماری هایی مانند شاربُن، آبله، تب برفکی و تب مالت هر ساله برای 450 هزار رأس دام عشایر و دامداری ها منطقه انجام می شود.
وی مجموع سرواکسیناسیون های امسال تا به امروز را یک میلیون و 120 هزار و 828 نوبت اعلام کرد و گفت: عمده این واکسیناسیون ها مربوط به بیماری های شاربون (مشترک بین دام و انسان)، آبله بز و گوسفند، هاری و تب مالت بود.
ترزبان همچنین به بازدیدهای فروردین ماه امسال در زمان بارش های شدید بهاره و خسارت های وارده به مزارع پرورش ماهی، سایر واحدهای دام و طیور اشاره کرد و افزود: عمده خسارت ها مربوط به واحدهای آبزی پرور و سردآبی منطقه بود.
متوسط تعداد دام در سمیرم و روستاهای آن به طور متوسط 700 هزار راس با احتساب دام های عشایر است که سالانه شش ماهه اول سال وارد مراتع سمیرم می شوند.
6 درمانگاه و داروخانه و یک آزمایشگاه دامپزشکی خدمات درمانی و واکسیسناسیون دام و طیور را در سمیرم ارائه می‌دهند.
به گزارش ایرنا، کشتارگاه سمیرم در اواسط دهه 40 احداث و ساختمان آن در سال 1373 بازسازی شده است.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مرکزی با 120 روستا، چهار شهر و چهار بخش و افزون بر 100هزار جمعیت (چهار هزا ر و 800 خانوار عشایری) در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112693/وضعیت-محیطی-و-بهداشتی-کشتارگاه-سمیرم-بهتر-شده-است
بستن   چاپ