پیام سپاهان
صادراتی که صادرکننده واقعی ندارد
دوشنبه 29 مهر 1398 - 14:26:29
پیام سپاهان - اگرچه اصفهان با داشتن بیش از 9 هزار واحد صنعتی و یدک کشیدن الفاظی همچون قطب طلا، سنگ، فرش و ... توان و پتانسیل بالایی در صادرات دارد و آمارهای گمرک استان نیز حاکی از افزایش صادرات به لحاظ ارزی است، اما به گفته فعالان این حوزه در عمل هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت ها در راستای صادرات پایدار استان بهره ببریم.

به گزارش ایسنا، با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات به خصوص در دوران تحریم ها، اما امروز صادرکنندگان هنوز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از صادرکنندگان اصفهان نیز در خصوص شرایط صادرات در استان و کشور، به ایسنا می‌گوید: صادرات تا سال گذشته وضعیت خوبی داشت اما دو اقدام سبب شد تا این روند با کاهش مواجه شود. یکی از این اقدامات بحث تعهد ارزی است که دولت برای صادرکنندگان مطرح کرد و دیگری کاهش نرخ ارز بود. این دو اقدام باعث شده که روند صادرات امروز به خوبی انجام نشود و یا دچار ضرر شود.
محمدرضا واعظ شوشتری با تاکید بر اهمیت سیاست گذاری های دولت و تاثیر نرخ ارز بر صادرات، معتقد است: اگر دولت بتواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد، به طور قطع شاهد جریان صعودی خواهیم بود، اما متاسفانه با سرعت گرفتن صادرات، دولت موانعی بر سر راه آن ایجاد می کند که موجب کاهش صادرات می شود.
او با اعتقاد بر تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز بر توسعه صادرات، توضیح می دهد: زمانی که قیمت کالا نسبت به نرخ جهانی آن جهانی ارزان تر شود، تقاضا برای آن افزایش می یابد. به عنوان مثال اگر در گذشته کالایی در ایران با قیمت 10 هزارتومان و معادل دو دلار به فروش می‌رفت، اکنون برابر با یک دلار است که این اتفاق موجب افزایش تقاضا و توسعه صادرات می شود.
او ادامه می دهد: متاسفانه با کاهش نرخ دلار از 15 به 11 هزار تومان طی شش ماه گذشته معادلات صادرات را برهم زده است، چراکه مبنای محاسبات مشتری و تولیدکننده بر پایه همان نرخ قبلی دلار بوده که به طور قطع موجب افت صادرات خواهد شد.
به اعتقاد شوشتری، صادرات اصفهان باتوجه به امکانات و پتانسیل های بسیار آن در مقایسه با دیگر استان‌ها، رشد بالایی نداشته، اما در مقایسه با سایر استان ها خوب عمل کرده است.
او به مشکلات پیش روی صادرکنندگان اشاره می کند و می گوید: با وجودی که در گذشته صادرکنندگان از پرداخت مالیات بردرآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف بودند، اما در یک سال گذشته صادرکنندگان ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و انجام تعهد ارزی شده اند تا سازمان امور مالیاتی برای آنها مالیاتی در نظر نگیرد.
این صادرکننده با گلایه از عملکرد محتاط برخی از صادرکنندگان اصفهانی می گوید: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان اصفهانی به سبب احتیاط در مقوله تعهد ارزی و پرداخت مالیات، صادرات خود را متوقف می‌کنند. از سوی دیگر اداره مالیات استان اصفهان به نسبت دیگر استان‌ها بخشنامه های تصویب شده را به سرعت وارد مرحله اجرا می‌کند و به این دلیل صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
او معتقد است: یکی از مؤثرترین راهکارها برای اوج گیری مجدد صادرات، ثابت نگه داشتن نرخ ارز و همچنین بررسی کامل تاثیر اجرای بخشنامه های جدید صادراتی پیش از ابلاغ به استان ها است.
از سوی دیگر برخی فعالان حوزه صادرات، متاسفانه با وجود پتانسیل های بسیار تنها برخی شعارها را یدک می کشیم. به گفته فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان یکی از صادرکنندگان اصفهان، مثلا برای فرش تنها گلایه می کنیم که چرا فروش این کالا کاهش یافته، در حالیکه با وجود فعالیت اتحادیه بین المللی صادرکنندگان فرش در اصفهان هنوز به نگاه و سلیقه بازارهای بین المللی برای صادرات توجه نکرده ایم، اما باید دید این اتحادیه تحقیقات بازار خود را انجام داده است یا خیر تا اطلاع رسانی درست و به روزی به بافندگان و تجار داشته باشد. متاسفانه این اتفاق در بسیاری از کالاها و محصولات تولیدی استان که افتخار ملی ماست، در حال رخ دادن است.
اگرچه برخی مشکلات موجود پیش صادرات را شرایط ویژه حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین تحریم ها می دانند، اما امینی معتقد است: چالش اصلی این است که بسیاری مفهوم واقعی صادرات را نمی دانند، متاسفانه نگاه ما به صادرات این است که تنها با واسطه ها کار کنیم نه اینکه خود در بازارهای هدف بازاریابی و تحقیقات بازار انجام دهیم.
او البته به نقش شرکت های مدیریت صادرات در توسعه آن تاکید می کند و می گوید: متاسفانه هنوز شناخت درستی از شرکت های مدیریت صادرات نداریم، در حالیکه اکنون هفت شرکت مدیریت صادرات در اصفهان فعال است و یکی از اهداف اتاق بازرگانی، افزایش این شرکت هاست، اما به جای فرهنگ سازی در توسعه صادرات و بهره گیری از متخصصان این حوزه هنوز بر حضور دلالان در توسعه صادرات تاکید داریم.
به اعتقاد این صادرکننده، فرهنگ سازی حوزه صادرات امری یک روزه نیست و کاری طولانی مدت است، البته به دلیل افزایش نرخ ارز و صرفه اقتصادی برخی کالاها برای صادرات، آمار صادرات استان در سال 98 افزایش داشته است، اما اگر بخواهیم با همین دست فرمان پیش رویم، اتفاق خاصی در صادرات اصفهان رخ نمی دهد.
او می گوید: متاسفانه تغییرات حوزه صادرات تنها بر اثر عوامل محیطی همچون نوسانات نرخ ارز و ... است که در این فضا برخی بازارهای صادراتی خود را از دست می دهیم، به عنوان مثال اگر عراق نوشیدنی تولید می کند، به محض واردات نوشیدنی ایرانی را ممنوع می کند.
به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، امروز بسیاری از صادرکنندگان متفق القول بر این باورند که سیاست های لحظه‌ای سدی بزرگ پیش پای صادرات است، چراکه یک صادرکننده نمی تواند برنامه ریزی درازمدتی برای خود داشته باشد و این مشکل فراتر از مشکلات کلیشه ای و مهم ارزی، مبادلات با بانک های جهانی و ... است.
او توضیح می دهد: به دلیل سیاست ها و قوانین لحظه ای که بر روی صادرات در کشور پیاده می شود، صادرکنندگان نمی توانند برنامه ریزی مدونی داشته باشند، چراکه زمانی صادرات یک کالا ممنوع و زمانی واردات آن آزاد می شود.
امینی با تاکید بر اینکه تغییر لحظه ای قوانین شرایط را برای صادرات سخت می کند، اظهار می کند: به عنوان مثال در برخی ایام سال مرزهای عراق بسته می شود که این بر برنامه ریزی های طولانی مدت یک صادرکننده تاثیرگذار است، چرا که بارهایش پشت مرز می ماند، اما اگر صادرکنندگان برنامه مدونی داشته باشند به راحتی می توانند صادرات داشته باشد.
او با اعتقاد بر اینکه امروز تعداد صادرکنندگان حرفه ای استان و کشور بسیار اندک است، می گوید: صادرکننده به این معنا نیست که دلال و واسطه گری کالای وی را خریداری و به کشور دیگر ارسال کند و در این فضا نمی توان ادعای صادرکننده داشت و به طور قطع صادرات تنها در سایه بازاریابی و تحقیقات بازار محقق می شود و این نیاز به زمانی طولانی دارد.
به گفته این صادرکننده، متاسفانه امروز حتی بسیاری از شرکت های خیلی خوشنام کشور و حتی اصفهان به جای بازاریابی و تحقیقات بازار، تنها با کمک دلالان و واسطه ها صادرات دارند و تنها به این شرایط بسنده می کنند و برنامه ریزی طولانی مدت و هدفگذاری مدونی ندارند.
به گفته امینی، البته در بحث توسعه صادرات استان تصمیم گیری های کلانی همچون راه اندازی انجمن صادرکنندگان استان اصفهان در حال رخ دادن است تا تمام برنامه ریزی ها منجر به صادرات پایدار شود، از سوی دیگر زیرساخت های صادراتی استان همچون کارگوترمینال اصفهان رو به توسعه است، البته برخی زیرساخت ها همچون بندرخشک به نتیجه نرسیده است، اما اگر یک هاب ترانزینتی زمینی کالاهای در اصفهان ایجاد شود، به طور قطع در بحث صادرات موفق خواهیم بود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112683/صادراتی-که-صادرکننده-واقعی-ندارد
بستن   چاپ