پیام سپاهان
مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان:
ایستگاه‌های دوچرخه مخصوص ورزش و تفریح دانشجویان است
دوشنبه 29 مهر 1398 - 9:52:14 AM
ایسنا
پیام سپاهان - تضمین سلامت با دوچرخه سواری امری اثبات شده است و از سوی دیگر کاهش آلاینده ها در پی استفاده از دوچرخه را نمی‌توان کتمان کرد. دوچرخه سواری دارای فواید متعددی برای سلامت است، از این رو محققان توصیه می کنند به جای استفاده از خودرو، از دوچرخه استفاده کنید.

 دوچرخه سواری از طرح‌هایی است که در جهت کاهش ترافیک به عنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری مناسب است. این طرح در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود. در ایران نیز شهرداری تهران و اصفهان در این زمینه گام‌هایی برداشتند. استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل در محیط های شهری نیازمند زیرساخت هایی است که رعایت آن تضمین سلامت شهروندان و کاهش ترافیک را به همراه خواهد داشت.
دانشگاه اصفهان با وسعتی گسترده در داخل شهر اصفهان واقع شده و روزانه تردد خودرو در این دانشگاه کمتر از دیگر نقاط شهر نیست. در حال حاضر 15 هزار و 603 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که یا با وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و یا خودروهای شخصی خود در این دانشگاه عبور و مرور می کنند. چندی پیش ایستگاه های دوچرخه در خوابگاه های دانشجویان این دانشگاه نصب شد. در همین راستا، در پیگیری های ایسنا مشخص شد که دوچرخه سواری در تمام دانشگاه مجاز نیست و در حال حاضر تنها در محوطه خوابگاه این دانشگاه امکان استفاده از دوچرخه وجود دارد. دلیل آن هم موقعیت جغرافیایی دانشگاه اصفهان و داشتن خیابان های شیب دار آن است که مسئولان را بر آن داشته برای حفظ سلامت دانشجویان امکان دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش و یا تفریح را برای دانشجویان فراهم کنند.
ایستگاه‌های دوچرخه‌ در خوابگاه های دانشجویی نصب شد
امیر احمدنژاد، مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان در تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری اصفهان امضا کرده، تعدادی دوچرخه تهیه و ایستگاه‌هایی تعبیه کرده‌است، اما به دلیل سراشیبی‌های تند این دانشگاه امکان استفاده از آنها در تمام مسیرهای دانشگاه وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر در چنین محیطی از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده شود، امکان تصادف و آسیب دیدگی زیاد است، علاوه بر آن از نظر پزشکی نیز رکاب زدن با دوچرخه‌های بدون دنده بسیار مضر دارد.
مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان در رابطه با هدف از تهیه دوچرخه‌ها گفت: برای خوابگاه ایستگاه‌های دوچرخه‌ مستقر شده‌اند، اما نیاز به آمادگی بیشتری برای کاهش خطرات ناشی از دوچرخه سواری دانشجویان است. در حال حاضر این دوچرخه‌ها تنها برای ورزش و تفریح دانشجویان تهیه شده و برای حمل و نقل نمی‌توان از آنها استفاده کرد.
احمد نژاد افزود: دانشگاه اصفهان به دلیل اینکه در دامنه کوه قرار گرفته است ظرفیت استفاده از دوچرخه را ندارد. همچنین هنوز موفق به کسب گواهی‌نامه‌های لازم امنیتی نشده‌ایم، اما پیگیر آن هستیم. هدف ما ایجاد محیط مفرح و بی خطر برای دانشجویان است تا بتوانند از دوچرخه‌ها با خیال آسوده استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در محور شمالی-جنوبی به هیچ عنوان امکان استفاده از دوچرخه نیست، اما در محور شرقی- غربی این امکان وجود دارد. هنوز به راهکار مناسبی برای الزام دانشجویان در استفاده از دوچرخه برای محورهای پرخطر نرسیده‌ایم و احتمال تردد دانشجویان در محورهای شمالی و جنوبی وجود دارد، در نتیجه نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم.
دوچرخه سواری در سطوح شیب دار مناسب نیست
همچنین رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان در خصوص مزایای دوچرخه سواری برای سلامت انسان گفت: دوچرخه یکی از بهترین ورزش‌هایی است که برای تمرینات هوازی و افزایش استقامت، کاهش وزن و همچنین تقویت عضلات ران مناسب است.
احمد باقری مقدم با بیان اینکه دوچرخه سواری به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم و مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: دوچرخه‌های ثابت معمولاً در باشگاه‌ها و منازل و دوچرخه‌های متحرک هم در فضای باز استفاده می‌شود.
این متخصص پزشکی ورزشی در خصوص فواید دوچرخه‌های ثابت گفت: این نوع به بیمارانی که پوکی استخوان و خطر شکستگی دارند توصیه می‌شود. برای افراد چاق، خانم باردار، افراد دارای بیماری پوکی استخوان و آرتروز زانو نیز توصیه می‌شود از دوچرخه‌های ثابت استفاده کنند، چرا که احتمال سقوط دارند.
باقری مقدم در خصوص استفاده افراد از دوچرخه در فضای باز، گفت:دوچرخه سواری در سطوح شبیدار و سربالایی برای همه افراد توصیه نمی‌شود و برای ورزشکاران مناسب است تا افراد سالمند، باردار و افرادی که مشکل آرتروز دارند و ممکن است شرایط ایجاد خطر، ناراحتی و درد کند. برای افرادی که مشکل خاصی ندارند نیز توصیه می‌شود از سطوح شیبدار تند و سربالایی خودداری کنند چرا که ممکن است دچار عارضه شوند و شیب های ملایم مناسب این افراد است.
وی افزود : افرادی که از دوچرخه استفاده باید به گونه‌ای ورزش را انجام دهند که کمترین عارضه را داشته باشد و بدن در راحترین وضعیت قرار گیرند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112663/ایستگاه‌های-دوچرخه-مخصوص-ورزش-و-تفریح-دانشجویان-است
بستن   چاپ