پیام سپاهان
مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان مطرح کرد:
عدم مناسب‌سازی محیط‌های شهری برای نابینایان خطرآفرین است
يکشنبه 28 مهر 1398 - 18:17:06
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان حیدری با اشاره به اهمیت حمایت های قانونی از معلولان به ویژه نابینایان گفت: عدم توجه استانداردهای مناسب سازی محیط برای نابینایان خطرآفرین است.

به گزارش خبرنگار مهر ، علیرضا حیدری بعداز ظهر یک شنبه در نشست خبری انجمن روشن بین اصفهان، اظهار داشت: روزهای نمادینی در تقویم وجود دارد که به آنها توجه ویژه ای شده است اما این به معنای این نیست که آن موضوع تنها در آن روز خلاصه شود.
وی در ادامه افزود: معلولان 10 درصد آمارهای بین المللی را به خود اختصاص داده‌اند که در میان آنها پایین ترین میزان به نابینایان اختصاص دارد، اما افراد نابینا نسبت به دیگر معلولان نیازهای ویژه و مهمتری دارند که لازم است به آنها بیش از دیگران توجه شود.
مناسب‌ سازی محیط از مهمترین نیازهای نابینایان است
مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان، مناسب‌ سازی محیط را از مهمترین نیازهای نابینایان عنوان کرد و گفت: اگر مناسب نبودن محیط برای دیگر معلولان تنها سدی برای عبور و مرور است اما برای نابینایان می‌تواند خطرناک باشد.
حیدری با اشاره به استانداردهای جهانی زیرساخت‌های شهری ویژه معلولان بیان داشت: این استانداردها می‌تواند مهمترین عامل در حمایت از تردد و عبور و مرور افراد نابینا باشد و باعث جلوگیری از آسیب دیدگی‌ آنها شود.
25 ماده قانونی حمایت از حقوق معلولان وجود دارد
وی با بیان اینکه استانداردهای مناسب سازی در قوانین کشور ما وجود دارد و 25 ماده قانونی حمایت از حقوق معلولان وجود دارد، تصریح کرد: از این بین 5 ماده مستقیما به مسأله مناسب سازی فضاهای شهری، خدمات عمومی و فضاهای سازمانهای دولتی و خصوصی پرداخته است، اما متأسفانه قوانین حمایت از معلولان به درستی در کشور ما اجرا نمی‌شود.
مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان بیان داشت: آیین نامه های اجرایی نابینایان در دستگاه‌های اجرایی با چالش مواجه شده است، قانون عصای سفید در 15 مهرماه سال 96 به تصویب رسیده که متأسفانه با وجود تصویب مجلس هنوز به صورت آیین نامه در راهنمایی و رانندگی ذکر نشده است.
ضرورت مناسب سازی فرهنگی در زمینه مشکلات افراد نابینا
حیدری با ابراز تأسف از تصادف و درگذشت یک نابینا در ماه گذشته در اصفهان، اضافه کرد: نیازمند فرهنگسازی و مناسب سازی فرهنگی در زمینه مسائل و مشکلات افراد نابینا در جامعه هستیم، مانند آنچه که اکنون در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی در جامعه شاهد آن هستیم، رسانه ها و دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما و سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش باید در این زمینه حضور جدی داشته باشند و حضور جدی در فرهنگسازی داشته باشند.
وی اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان را عامل برطرف شدن بسیاری از مشکلات نابینایان ذکر کرد و افزود: بهزیستی وظایف گسترده و بسیار مهمی دارد و حوزه‌های بسیار زیادی را مدیریت می‌کند اما یک معاونت ضعیف در وزارت رفاه است و با این حجم از کار و وظیفه نمی‌تواند به درستی به وظایف خود عمل کند.
مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان، از فعالیت شبکه‌ای انجمن‌های نابینایان استان اصفهان خبرداد و اظهار کرد: این شبکه با فعالیت انجمن‌های مختلف در حال ارائه خدمات به نابینایان است و در عرصه‌های آموزشی و ارتقاء علمی و برگزاری کلاس‌های صنایع دستی و اشتغالزایی و ارائه تجهیزات توانبخشی به نابینایان خدمت رسانی می‌کند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112647/عدم-مناسب‌سازی-محیط‌های-شهری-برای-نابینایان-خطرآفرین-است
بستن   چاپ