پیام سپاهان
جریان آب زاینده‌رود تا کشت پاییزه ادامه دارد
يکشنبه 28 مهر 1398 - 11:38:31
پیام سپاهان - اصفهان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: جریان کنونی آب در رودخانه زاینده‌رود تا زمان تصمیم‌گیری برای کشت پاییزه کشاورزان ادامه دارد.

حسن ساسانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بر اساس هماهنگی‌ها، جریان آب در بستر زاینده‌رود تا روزهای آینده ادامه دارد و تصمیمات بگونه‌ای خواهد بود که سبب خشکی رودخانه در بالادست، کلانشهر و پایین دست اصفهان نشود.
وی با اشاره به تامین بخشی از حقابه محیط زیست در روزهای اخیر، افزود: تاکنون حدود سه میلیون متر مکعب آب برای بخشی از حقابه زیست محیطی به تالاب بین‌المللی گاوخونی وارد شده است و در روزهای آینده این روند ادامه خواهد یافت.
معاون آب منطقه‌ای تصریح کرد: ورودی فعلی به این سد 12 و خروجی از آن 24 مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن 440 میلیون متر مکعب است و بطور معمول روند افزایش سد از اواخر اسفند ماه و پس از ذوب تدریجی برف آغاز می‌شود.
ساسانی با اشاره به کاهش ذخیره سد در سال های اخیر نسبت به دهه‌های قبل، ادامه داد: میزان ذخیره سد زاینده‌رود در متوسط بلند مدت (44 ساله) 709 و میزان اندوخته پارسال 139 میلیون متر مکعب بود.
وی با بیان اینکه بارش‌های از آغاز سال آبی جاری(مهر 98) تاکنون، بسیار کم و نزدیک به صفر بود، خاطرنشان کرد: بنابر اعلام سازمان هواشناسی، بارش‌های موثر از نیمه دوم آبان شروع خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تاکید کرد: با توجه به اینکه بارش‌های موثر در نیمه دوم آبان آغاز می‌شود و وضعیت اندوخته سد در ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرد، نیاز است که استفاده بهینه در منابع آبی بطور جدی لحاظ شود و این امر باید در تمامی بخش‌ها شامل آشامیدنی و بهداشت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد.
وی بیان کرد: افزایش خروجی سد و جریان بیشتر در زاینده‌رود برای کشت پاییزه به اتخاذ تصمیم در جلسات شورای هماهنگی حوضه‌آبریز زاینده‌رود در آینده بستگی دارد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفت.
در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ‌رین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
زاینده‌رود به طول بیش از 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد، این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112610/جریان-آب-زاینده‌رود-تا-کشت-پاییزه-ادامه-دارد
بستن   چاپ