پیام سپاهان
یادی از یک خوشنویسِ زنده‌یاد
چهارشنبه 24 مهر 1398 - 14:31:23
پیام سپاهان - هم‌زمان با هفته ملی خوشنویسی، نمایشگاهی از آثار زنده‌یاد علی باطنی در گالری نقش‌خانه برپاشده است.

امیرمسعود پهلوان‌زاده که به همراه احسان قلمزن و مسیح احمدی، نمایشگاه آثار «علی باطنی» را در گالری نقش‌خانه برگزار کرده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرحوم علی باطنی در خوشنویسی، خطاطی، طراحی، نقاشی، نگارگری، گرافیک، معماری، طراحی خطوط و... به حد کمال رسیده بود و تواضعش موجب گمنامی او در سطح جهان شد.
وی تصریح کرد: در نمایشگاهی که به نام اوست، 60 اثر، مربوط به سال 1392 تا 1397 به نمایش گذاشته‌شده و این، اولین نمایشگاه نقاشی‌خط با تکنیک فیکسه در اصفهان است.
پهلوان‌زاده ادامه داد: برای خلق تابلوی فیکسه، ابتدا طرح یا خط روی ورق پوستی نوشته یا طراحی و در مرحله دوم، این طرح از پشت پررنگ می‌شود. سپس با استفاده از کاربن، طرح و یا خط، با چسب شیشه‌ای روی بلوک پلاستیک شفاف چسبانده و بعد پشت پلاستیک با مواد رقیقی به نام فویل با قلم‌مو کشیده می‌شود. وقتی این ماده خشک شد، با تیغ فویل‌بری، خط و طرح برش داده‌شده و سپس با کمپرسور، رنگ‌روغنی روی آن پاشیده می‌شود.
وی با اشاره به سختی‌های خلق یک اثر فیکسه گفت: تمام مراحل کار در فیکسه با دست انجام می‌شود و کاری طاقت فرساست به همین دلیل، افرادی که مبادرت به خلق اثر فیکسه می‌کردند بسیار کم و انگشت‌شمار بودند و یکی از آن‌ها نیز همین زنده‌یاد باطنی بود.
پهلوان‌زاده، خاطرنشان کرد: لبه‌کاری حروف برجسته پلاستیک در ابعاد مختلف، از دیگر هنرهای استاد باطنی بود و در ایران نظیر نداشت.
عباس محمدی ، یکی از دوستان زنده‌یاد باطنی نیز درباره شخصیت این هنرمند به ایسنا گفت: او عاشق کارش بود و همین عشق، دقت و تلاش موجب موفقیت او شد. در مواقع بیکاری نیز سری در کتاب داشت و شعر و نکات عرفانی و تاریخی را می‌خواند. او همیشه از زندگی راضی بود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112484/یادی-از-یک-خوشنویسِ-زنده‌یاد
بستن   چاپ