پیام سپاهان
علما و روحانیون مانع از تحریف تعزیه‌خوانی شوند
چهارشنبه 24 مهر 1398 - 8:49:06 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: علما و روحانیون مانع از تحریف هنر تعزیه‌خوانی شوند چراکه برخی گروه‌های تعزیه‌خوانی به جای انتقال مفاهیم اسلامی به دنبال کسب منفعت اقتصادی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری  در دیدار با جمعی از فعالان تعزیه‌خوانی تیران و کرون و مسئولان شهری رضوانشهر افزود: تعزیه آیین و هنری برای انتقال مفاهیم عاشورا به جامعه بشری بوده اما کمبود آگاهی و یا سوء استفاده‌های برخی افراد در این عرصه انحراف ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجه به جایگاه مردمی این حوزه از هنر دینی و آیینی باید مردم و به ویژه روحانیون به عرصه حمایت و جلوگیری از انحراف در این عرصه وارد شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه تنها در این استان برای گروه‌های تعزیه خوانی از سوی اداره کل مجوز صادر می شود، خاطرنشان کرد: در هیچ جای کشور برای اینکه گروهی تعزیه خوانی انجام بدهند مجوز صادر نمی شود و این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بحث قرار گرفته که این کار از دستور کار این وزارتخانه خارج و تنها امور آموزشی توسط این نهاد انجام شود.
به گفته انصاری صدور مجوز برای گروه های تعزیه خوانی به منزله تایید فعالیت و محتواهای اجرایی این گروه هاست و به دلیل وجود تحریف در محتواها آنگاه مردم نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بدبین می شوند.
وی یادآورشد: اصلاح محتواها باید توسط روحانیون و علمای هر منطقه انجام شود و گروه های تعزیه فعالیت خود را زیر نظر آن ها انجام دهند.
وی گفت: نذر فرهنگی در جامعه باید نهادینه شود و به جای هزینه های زیاد در بخش های دیگر این بودجه ها به عرصه مورد نیاز اختصاص یابد.
تیران وکرون دارای 15 موسسه فرهنگی هنری، قرآنی و آموزشگاه آزاد و 54 کانون فرهنگی هنری مساجد است. در این شهرستان یک مجتمع دیجیتال، یک فرهنگسرا و یک مجتمع فرهنگی و هنری است که زیرساخت های این حوزه نسبت به گستردگی و نیازشهرستان محدود است.استان اصفهان دارای بیش از 200 موسسه فرهنگی و هنری است. 400 گروه تعزیه در استان اصفهان ثبت شده است.
مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: فعالیت‌های فرهنگی‌ و دینی متناسب با نیاز و ظرفیت‌های روز جامعه نیست.
انصاری در این روز همچنین در بازدید از موسسه قرآنی روستایی تیران‌ و کرون افزود: نیازهای جامعه امروز متفاوت با گذشته کشور است و باید متناسب با نیازهای جامعه برنامه ریزی و اقداماتی در این حوزه انجام شود.
وی بیان کرد: قرآن تنها یک کتاب قرایت نیست بلکه کتابی برای راهنمایی بشر است و باید از مفاهیم آن برای بهبود شرایط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کنیم که این موضوع روزآمدی این حوزه را تاکید می‌کند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و هنری متمرکز در مرکز کشور و مرکز استان‌ها متمرکز شد گفت: این تمرکز آسیب جدی برای کشور است که به غفلت از روستاها و شهرها منجر شده است.
انصاری نگاه نادرست به اقتصاد فرهنگ را از دیگر چالش‌های این حوزه بیان‌کرد و گفت: مراکز فرهنگی وابستگی زیادی به بودجه دولت دارند و خودکفایی و کسب درآمد در این حوزه مغفول مانده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون قرآن و عترت روز بعدازظهر سه شنبه برای بازدید از موسسه قرآنی روستای قهریزجان و دیدار با مسوولان تیران و کرون به این شهرستان سفر کرد.
تیران‌ وکرون دارای 15 موسسه فرهنگی هنری، قرآنی و آموزشگاه آزاد و 54 کانون فرهنگی هنری مساجد است که این نهادهای فرهنگی و هنری در رفع نیازهای این حوزه نقش داشته اند.
در این شهرستان یک مجتمع دیجیتال، یک فرهنگسرا و یک مجتمع فرهنگی و هنری است که زیرساخت های این حوزه نسبت به گستردگی و نیازشهرستان محدود است.
استان اصفهان دارای بیش از 200 موسسه فرهنگی و هنری است.
/6026/7131

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112470/علما-و-روحانیون-مانع-از-تحریف-تعزیه‌خوانی-شوند
بستن   چاپ