پیام سپاهان
تکمیل طرح‌های آبخیزداری اصفهان مستلزم تامین اعتبارات است
چهارشنبه 24 مهر 1398 - 6:07:29 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تکمیل طرح‌های مصوب و در حال اجرای آبخیزداری استان در سال 98 در12 شهرستان مستلزم تامین اعتبارات است.

ابوطالب امینی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این طرح‌ها در 12 شهرستان استان شامل اصفهان، آران و بیدگل، تیران و کرون، خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدونشهر، کاشان، گلپایگان، لنجان و برخوار بطور میانگین تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: سه میلیارد و 300 میلیون ریال سهم اعتبار استانی و 187 میلیارد ریال سهم صندوق توسعه ملی این طرح‌هاست که در صورت تخصیص به‌0موقع می‌توان شاهد اتمام آنها تا پایان سال بود.
وی با اشاره به طرح‌های واقع در غرب استان ادامه داد: مرحله دوم طرح آبخیزداری "تخت عباس" شهرستان گلپایگان 35 درصد پیشرفت داشته و مرحله نخست آن به پایان رسیده است.
به گفته وی، پروژه آبخیزداری حوزه خشکرود این منطقه نیز تا حدود 50 درصد عملیاتی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: بند سنگی ملاتی حوزه سرداب، قلعه سرخ و مصیر واقع در شهرستان فریدونشهر به ترتیب 45، 35 و 55 درصد اجرا و بند سنگی ملاتی "چم آسمان" شهرستان لنجان نیز 45 درصد تکمیل شده است.
امینی ادامه داد: بند سنگی "ملاتی" عسگران شهرستان تیران و کرون 35 درصد و جنگل‌کاری بادام "اسکوپاریا" 30 درصد عملیاتی شد که این طرح مانند سایر طرح‌ها در صورت تامین اعتبارات کافی تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
وی به طرح‌های شمال استان اشاره و بیان کرد: بند سنگی ملاتی حوزه سه شهرستان شاهین شهر و میمه و جنگل‌کاری بادام اسکوپاریا در این شهرستان به ترتیب 15 و 60 درصد پیش رفته و در کاشان نیز بند سنگی ملاتی قمصر تنها10 درصد تا تکمیل فاصله دارد.
امینی اضافه کرد: در شهرستان آران و بیدگل یک طرح پخش سیلاب در منطقه ابوزیدآباد و محمدآباد وجود دارد که حدود 40 درصد پیشرفت داشته است.
معاون آبخیزداری در باره طرح‌های مرکز و شرق استان نیز خاطرنشان کرد: ترمیم بند خاکی روستای "جبل" انجام و جنگل‌کاری بادام اسکوپاریا در شهرستان بُرخوار 25 درصد عملیاتی شد.
امینی در باره جنوب استان اصفهان اظهار داشت: بندهای سنگی ملاتی حوزه کهرویه شهرستان شهرضا 60 درصد پیش رفته و ترمیم سرریز بند خاکی منطقه "دولت قرین" و تکمیل بند خاکی منطقه شورچه شهرستان سمیرم در ماه‌های گذشته به اتمام رسید.
آبخیزداری(Watershed Management)، علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
در استان اصفهان 2.5 هکتار طرح مطالعاتی وجود دارد که تاکنون برای 1.7 میلیون هکتار از این عرصه، طرح‌های آبخیزداری تهیه شده است.
بر اساس آمار موجود، از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112467/تکمیل-طرح‌های-آبخیزداری-اصفهان-مستلزم-تامین-اعتبارات-است
بستن   چاپ