پیام سپاهان
سرمایه‌گذاری خصوصی در شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان 3 برابر دولت است
سه شنبه 23 مهر 1398 - 18:24:30
پیام سپاهان - اصفهان - رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرک و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان، سه برابر دولت است و در این زمینه رتبه نخست را در کشور داریم.

جعفر قیصری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گردش مالی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور اصفهان را یکهزار و 470 میلیارد تومان در سال گذشته خواند و افزود: اگر کشور به سمت توسعه این شرکت ها و واحدها حرکت کند و صنایع، مردم و مسئولان از فناوری ها و محصولات آنها استفاده کنند، این گردش مالی و اشتغال ناشی از آن چند برابر و مشکل بیکاری حل می شود.
وی با بیان اینکه اصفهان رتبه دوم کشوری پس از تهران را در زمینه شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دارد، اظهار داشت: در زمان حاضر 519 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.
قیصری با اشاره به سه پارک علم و فناوری شیخ بهایی، ابوریحان و غیاث الدین کاشانی در استان اصفهان، اضافه کرد: هشت مرکز رشد واحدهای فناور از جمله مراکز رشد تخصصی هنر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و منابع طبیعی و فولاد و هفت مرکز نوآوری و شکوفایی نیز در استان فعال است که انواع خدمات و حمایت ها مانند مشاوره و مالی در آنها توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ارائه می شود.
وی ادامه داد: چشم انداز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، راه اندازی 10 پارک علم و فناوری در این مجموعه است هرچند در زمان حاضر توجه ما بیشتر به توسعه کیفی شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه از بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور، 200 واحد در پارک علم و فناوری، 200 واحد در مراکز رشد و یکصد واحد در مراکز رشد مقدماتی مستقر هستند، گفت: این شرکت ها، زمینه اشتغال هفت هزار و 134 دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند که 500 تَن از آنها تحصیلات دکترا دارند.
قیصری با بیان اینکه 45 درصد از شاغلان در این واحدها، بانوان تحصیلکرده هستند، خاطرنشان کرد: هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور و نرخ موفقیت این شرکت ها 70 درصد است درحالیکه این میانگین در خارج شهرک 10 درصد می باشد.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اجرای یکهزار و 500 طرح پژوهشی و فناوری در این شهرک و تجاری سازی یکهزار و 200 خدمت فناورانه، گفت: تا کنون 76 فناوری منجر به ساخت خط تولید در صنایع مختلف شده است.
امسال صادرات شرکت های دانش بنیان اصفهان افزایش یافت
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درباره صادرات شرکت های دانش بنیان توضیح داد: صادرات آنها در سال 96 با گشایش های ارزی صورت گرفته رشد خوبی داشت اما در سال 97 به دلیل شرایط خاص اقتصادی و اعمال تحریم ها، بسیاری از روش های ارتباطی مالی قطع و صادرات این شرکت ها، کاهش یافت.
وی با بیان اینکه پس از آن شرکت های دانش بنیان به دنبال راه هایی برای صادرات و برقراری ارتباط با شرکت های خارجی بودند، افزود: در 6 ماه نخست امسال وضعیت خوبی در این زمینه داشتیم و صادرات آنها به طور تقریبی معادل کل سال 96 بود.
صادرات شرکت های دانش بنیان اصفهان در سال 96 حدود 13 میلیون دلار اعلام شده بود.
قیصری خاطرنشان کرد: صادرات شرکت های دانش بنیان اصفهان به 18 کشور در زمینه های مختلف از جمله آب، محیط زیست، کشاورزی، مواد غذایی و فولاد است.
وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات دانش بنیان و رقابت در بازار بین المللی نیاز به ثبت پتنت (سند ثبت اختراع) دارد، تصریح کرد: این کار برای شرکت های ایرانی هزینه های بالایی دارد و باعث می شود که ورود محصولات به بازار جهانی با مشکل مواجه شود.
قیصری با اشاره به اینکه اصفهان در مصوبه های قانونی در بخش علم و فناوری در کشور پیشتاز است، گفت: نخستین مجوز منطقه ویژه علم و فناوری کشور در سال 84 برای این استان صادر شد اما به دلیل برخی منع های قانونی برای تشکیل سازمان دولتی، این طرح عقب ماند.
وی اضافه کرد: از چهار ماه گذشته موضوع منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان در دستور کار مدیریت استان قرار گرفت و مسئولان این خطه تصمیم گرفتند تا خودشان راهکار اجرایی برای آن پیدا کنند و در یک ماه اخیر وارد مرحله اجرایی شد و امید است در یک تا 2 سال آینده نمود خوبی از آن داشته باشیم.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین با بیان اینکه در دنیا از هر یکهزار ایده، یک مورد به ثروت تبدیل می شود، تصریح کرد: این نرخ موفقیت در کشورمان بالاتر و چهار تا پنج ایده به ازای هر یکهزار است زیرا جامعه هنوز نیازهایی دارد و رقابت در برخی بخش ها چندان زیاد نیست.
قیصری با اشاره به مسیر تبدیل علم به ثروت و نقش بخش های مختلف در آن از جمله دولت، صنایع دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها، تاکید کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان فقط به عهده یک سازمان نیست بلکه بخش های مختلف از جمله بانک ها، جامعه و سیاستگزاران استانی و کشوری نیز باید همکاری داشته باشند.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: در مسیر تبدیل علم به ثروت، بخشی از حرکت ها به خوبی شکل گرفته و در برخی دیگر مانند صندوف شکوفایی و نوآوری در ابتدای راه هستیم و در مواردی مانند سرمایه گذاران ریسک پذیر کار چندانی نشده است.
وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان در قانون برنامه ششم توسعه نیز آمده است، گفت: مقرر است تفاهم نامه ای با اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان برای استفاده از همه ظرفیت های قانونی و حتی بالاتر از آن برای حمایت از این شرکت ها، منعقد کنیم و دفتری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طرف اداره مالیات برای پیگیری این امور راه اندازی شود.
قیصری با تاکید بر اینکه شرکت های ما از سوبسیدها و رانت های ویژه برخوردار نیستند، افزود: سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان به توسعه اقتصاد شفاف و سالم کمک می کند.
وی درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان در خرید محصولات آنها توسط دستگاه های اجرایی و دولتی، اظهار داشت: دولت امسال سامانه ای را پیاده سازی کرد تا اداره های دولتی کالاها و اقلام مورد نیاز خود و تولیدکنندگان از جمله شرکت های دانش بنیان نیز محصولاتشان را در آن معرفی و ثبت کنند تا نیازهای دولتی در داخل کشور تامین شود.
کره ای ها فناوری متوقف شده در شمال کشور را خریدند
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همچنین درباره دلایل توقف طرح فناوری کاهش لجن تالاب بین المللی انزلی توضیح داد: این طرح در مرحله توسعه فناوری مورد هجمه قرار گرفت و اکنون متوقف است.
مقرر بود طرح زیست پالایی کاهش عمق لجن تالاب بین‌المللی انزلی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اجرا شود اما در زمان حاضر متوقف مانده است. این تالاب حدود 24 هزار هکتار وسعت دارد.
قیصری با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی در سال های گذشته با معضل تجمیع لجن و خشک شدن حدود 10 هزار هکتار از آن مواجه شد، افزود: یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای آن انتقال 200 میلیون تریلی بار لجن با هزینه 10 تا 20 هزار میلیارد تومان بود که چنین چیزی به طور عملی امکان پذیر نیست لذا یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان با اجرای طرح پژوهشی، یک فناوری جهت این معضل ارائه کرد.
وی با بیان اینکه این فناوری ابتدا در یک استخر به وسعت 12 هکتار کنار تالاب انزلی پیاده سازی و با موفقیت همراه شد، خاطرنشان کرد: ابتدا مقرر بود این طرح با عاملیت سازمان محیط زیست کشور در یکهزار و 200 هکتار از تالاب اجرا شود اما در نهایت به 50 هکتار تقلیل یافت و پس از سه هفته از اجرای آزمایشی به دلیل فضاسازی صورت گرفته توسط برخی افراد که شاید دوست دارند طرح خروج مکانیکی را اجرا کنند، متوقف شد.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه برخی افراد غیر متخصص و غیر دانشگاهی درباره این طرح اظهار نظر کردند و رسانه ای شد، تاکید کرد: اگر اجرای آزمایشی این طرح در تالاب با موفقیت انجام شد، تنها گزینه نجات تالاب انزلی است.
وی خاطرنشان کرد: در حالیکه اجرای این طرح فناوری در تالاب انزلی متوقف مانده است، کره ای برای خرید این فناوری وارد مذاکره شدند و تفاهم نامه آن از طریق پارک علم و فناوری سئول منعقد شد.
قیصری با اشاره به اینکه برخی بودجه اجرای این طرح را یکهزار میلیارد تومان اعلام کردند، گفت: این موضوع صحت ندارد و مبلغ قرارداد برای اجرای فناوری مذکور در 50 هکتار از تالاب انزلی 25 میلیارد تومان می باشد که مدارک آن در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موجود است.
به گفته وی، یکهزار میلیارد تومان مربوط به کل بودجه ای است که دولت برای احیای همه تالاب انزلی در نظر گرفته است.
43 پارک علم و فناوری و 194 مرکز رشد فناوری با حدود هفت هزار و 764 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در کشور فعال است که از بین آنها چهار هزار و 577 واحد، مجوز دانش بنیان دارند.
جایگاه ایران در شاخص نوآوری از رتبه 106 در سال 2015 به رتبه 61 در سال 2019 ارتقا یافته است.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد و اکنون بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در آن مستقر است.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112460/سرمایه‌گذاری-خصوصی-در-شرکت‌های-دانش‌بنیان-اصفهان-3-برابر-دولت-است
بستن   چاپ