پیام سپاهان
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مطرحکرد:
1500 طرح علمی تحت حمایت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرار گرفته‌است
سه شنبه 23 مهر 1398 - 17:42:24
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: تاکنون اجرای یک هزار و 500 طرح علمی تحت حمایت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرار گرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار مهر ، جعفر قیصری، بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان، با بیان اینکه امروز در دنیا با اقتصاد دانایی محور و یا اقتصاد دانش بنیان مواجه هستیم و دو دهه از عمر این دیدگاه می‌گذرد،اظهار داشت: آموزش، نهادهای علمی، پژوهشی و توسعه فناوری از جمله ارکان این توسعه مبتنی بر دانایی است.
وی افزود: تا سال 75 وظیفه دانشگاه‌ها توسعه آموزش عالی بود، وظیف نهادهای علمی توسعه عرصه علم بود تا اینکه در اواخر دهه هفتاد مأموریت دیگری برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد که آن مسئله پژوهش و تولید محتوای پژوهشی و تحقیقاتی است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به ارتباط رشد فناوری و فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی، بیان داشت: امروز کارآفرینی و توسعه فناوری دانش بنیان به عنوان رسالت و وظیفه دانشگاه‌ها محسوب می شود که در اوایل دهه 90 برای دانشگاه مطرح شد؛ برای تحقق این دیدگاه باید به یک سطحی از پژوهش و تحقیق در عرصه علم و فناوری برسیم تا بتوانیم در عرصه تأسیس شرکت‌ها و تولید ورود کنیم.
ویژگی های اقتصاد دانش بنیان
قیصری ادامه داد: بودجه‌های مراکز آموزشی به منظور افزایش تولیدات پژوهشی و علمی باید افزایش داشته باشد و این از ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان است، رشد خرید و فروش تحقیقات و اختراعات، رشد تولید نرم افزارهای رایانه‌ای و رشد خدمات دانش بنیان از جمله ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان است.
وی با بیان اینکه مراکز فنی حرفه‌ای و دانشگاه‌ها باید بتوانند مهندس و تکنسین تربیت کنند تا در شهرک‌های صنعتی و اقتصاد دانش بنیان نقش آفرینی کنند، تصریح کرد: امروز مغز افزارها و نیروهای انسانی هستند که کار مهم را انجام می‌دهند، دانشگاهی که نیروی لازم را تربیت کند به عنوان دانشگاه کارآفرین شناخته می‌شود، دانشگاه‌ها باید حرکت رو به بلوغ خودشان را حفظ کنند.
رییس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان وارد فاز اجرایی کریدور علم و فناوری کشور شده است و طی یکی دو سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
یک درصد ایده های کشور به نتیجه اقتصادی می رسد
قیصری با اشاره به نقش دولت در ایجاد زیربنای حرکت شرکت‌ها در عرصه تولیدات دانش بنیان، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است در جهان یک هزارم ایده‌ها می‌تواند به نتیجه برسد و در شرکت‌ها کسب ثروت کند اما این آمار در کشور ما بیشتر و نزدیک به یک درصد است. در مرحله تجاری سازی ایده‌های موفق نیز نرخ یک دهم یا در برخی موارد یک پنجم را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه، صنعت و دولت سه بازوی مهم پارکهای فناوری است، تصریح کرد: در این عرصه نقش نیروی انسانی و سرمایه بسیار مهم است، در کشور در برخی عرصه‌ها کار آغاز شده است، سرمایه گذاری در این عرصه با ریسک همراه است اگرچه می‌تواند نتایج بسیار خوبی هم برای سرمایه‌گذاران داشته باشد؛ پارک علم و فناوری شیخ بهایی در اصفهان در اوایل دهه هشتاد راه اندازی شده است و امیدوار هستیم که شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این عرصه باشیم.
وجود بیش از هفت هزار شرکت فناور و وجود بیش از 4500 شرکت دانش بنیان در کشور
قیصری از وجود بیش از هفت هزار شرکت فناور و وجود بیش از 4500 شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: اصفهان در این عرصه رتبه دوم را با 405 شرکت دانش بنیان به خود اختصاص داده است، از سال 2015 تا 2019 رتبه کشور از جایگاه 106 در شاخص جهانی نوآوری به جایگاه 61 رسیده است و هرچه در این زمینه پیشرفت کنیم به معنای رشد ما در عرصه افزایش سطح زندگی مردم و مسائلی نظیر اقتصاد مقاومتی است که آثار آن در زندگی مردم و کشور به چشم خواهد خورد.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ابراز داشت: اصفهان بزرگترین شهرک علمی تحقیقاتی کشور را دارد، شکل گیری و رشد شرکتهای دانش بنیان، رسیدن به اقتصاد دانش بنیان، افزایش مشارکت دانشجویان و فارغ التحصیلان و جلوگیری از فرار مغزها از جمله اهداف شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است.
وی به اهمیت جذب ایده‌ها در شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: ارائه مشاوره، حمایت‌های لازم و جذب ایده‌ها در شهرهای کوچک از طریق مرکز نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود که در برخی شهرهای استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند. بیش از 7هزار و 100 نفر در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند و بیش از 500 نفر با دکترای تخصصی مشغول به فعالیت تخصصی خود هستند و تمام این نیروها به دو صورت پاره وقت و تمام وقت فعالیت دارند؛ در این بین 45 درصد نیروها که نقشهای کلیدی هم دارند خانمها هستند.
بیش از 1500 طرح تحت حمایت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرار گرفته‌ است
قیصری با بیان اینکه بیش از یک هزار و 500 طرح تحت حمایت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: حدود یک هزار و 200 محصول و فناوری در این مجموعه تجاری‌سازی شده است، بعضی فناوری‌ها منجر به ایجاد خط تولید می‌شود که تا کنون 76 فناوری از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عرصه صنعت و تولید وارد شده است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از 1470 میلیارد تومان گردش مالی در میان شرکت‌های این مجموعه خبر داد و اظهار داشت: اگر مردم و مسئولان به تولیدات داخلی اعتماد کنند شاهد رشد گردش مالی در این شرکت‌ها و رشد تولیدات و محصولات دانش بنیان خواهیم بود، در عرصه سرمایه گذاری بخش خصوصی سه برابر بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده است و در این عرصه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112456/1500-طرح-علمی-تحت-حمایت-شهرک-علمی-تحقیقاتی-اصفهان-قرار-گرفته‌است
بستن   چاپ