پیام سپاهان
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:
منطقه ویژه علم‌ و فناوری اصفهان وارد فاز اجرایی شد
سه شنبه 23 مهر 1398 - 15:11:21
پیام سپاهان - رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: امروزه ایران در تولید مقاله‌های برجسته در دنیا در رتبه های برتر قرار دارد و نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته پیشتاز هستیم.

به گزارش ایسنا، جعفر قیصری صبح امروز(سه شنبه) در نشست خبری در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: اقتصاد دانایی محور بیش از دو دهه است که در دنیا وجود دارد. این اقتصاد چند مولفه اساسی دارد که این مولفه‌ها شامل آموزش، فناوری و پژوهش است.یکی از اهدافی که در مسیر کار شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اهمیت دارد، توسعه بازرگانی شرکت ها است.
وی ادامه داد: از ابتدای دهه 70، دانشگاه ها بر توسعه علمی تمرکز داشتند که آموزش عالی این دوره را با موفقیت طی کرده است. در دهه 70، ماموریت دیگری نیز به دانشگاه ها محول شد که بر اساس آن دانشگاه ها به سمت پژوهش و تحصیلات تکمیلی گام برداشتند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: امروزه ایران در تولید مقاله‌های برجسته در دنیا در رتبه های برتر قرار دارد و نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته پیشتاز هستیم.
وی با بیان اینکه لازمه رشد آموزش عالی و تولید مقالات، توسعه فناوری است، خاطرنشان کرد: بیکاری در میان کسانی که مدارک تحصیلی دارند، وجود دارد و امروزه بسیاری از شرکت ها برای جذب نیروی ماهر دچار مشکل هستند.
قیصری در پاسخ به ایسنا در خصوص نمایشگاه شهرک علمی تحقیقاتی که در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه محصولات و تولیدات این شهرک به نمایش گذاشته شد که بعضی از آنها محصولات ساده ای بودند. املای نانوشته غلط ندارد و پیشرو توسعه فعالیت فناوری در ایران هستیم. اکثر آیین نامه هایی که در حوزه فناوری مطرح است را نوشته ایم.
وی افزود: یکی از اهدافی که در مسیر کار شهرک اهمیت دارد، توسعه بازگانی شرکت ها است. برای این موضوع تجربه ای نداشتیم و اکنون در حال کسب تجربه‌ هستیم. برگزاری این نمایشگاه در سیتی سنتر نیز به همین دلیل برگزار شد، اما تجربه موفقی نبود و پس از پایان قرارداد آن در پایان آبان دیگر تمدید نخواهیم کرد، به دلیل اینکه اصلاح تجربه اشتباه جلوگیری از ادامه آن است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد و رهبر معظم انقلاب بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.
قیصری با تاکید بر اینکه مرکز رشد به توسعه و پیشرفت شرکت‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: استان اصفهان به دنبال راهکاری برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری است و از یک ماه گذشته این موضوع وارد بحث اجرایی شده است.
وی اظهار کرد: ماموریت پارک علم و فناوری تبدیل علم به ثروت است و در این راستا از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت ها گام جدی برداشته شده است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: بر اساس تحقیقات از هر هزار ایده باید یکی از آن‌ها به درآمد و کسب ثروت منجر شود، اما این آمار در ایران بالاتر است و به چند درصد می‌رسد.
وی تصریح کرد: درصد موفقیت در مراحل رسیدن علم به فناوری تفاوت دارد و در هر مرحله شانس موفقیت کم است، اما این موضوع نیز در کشور بالاتر از میانگین دنیا است.
قیصری با اشاره به تعداد شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان، تاکید کرد: پارک علم و فناوری ارتباط میان دولت، دانشگاه و صنعت است. تعداد شرکت های استان اصفهان 4577 است که رتبه دوم در کشور را از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در اختیار داریم.
ارتقاء شاخص نوآوری ایران
وی به شاخص جهانی نوآوری اشاره کرد و گفت: ایران در سال 2015 رتبه 106 را در این شاخص داشته است که اکنون در سال 2019 به رتبه 61 رسیده‌ایم.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، تامین خدمات و حمایت برای شکل گیری اقدامات دانش بنیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه را از اهداف اساسی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اعلام کرد.
وی به شرایط ورود متقاضیان برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و گفت: متقاضیان ابتدا به مدت شش ماه وارد مرحله رشد مقدماتی وارد می شوند و پس از سه سال به مرحله رشد می رسند و در صورت داشتن شرایط لازم به مدت نامحدود به پارک علم و فناوری وارد می‌شوند. پس از این مراحل می‌توانند وارد فناوری صنعت سازی شوند.
45 درصد کارکنان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بانوان هستند
قیصری درباره تعداد افراد مشغول به کار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: تعداد 7100 نفر نیرو در این شهرک مشغول به کار هستند که حدود 45 درصد از آن را بانوان تشکیل می‌دهند که البته جزء نیروهای کلیدی نیز هستند.
وی به تعداد فناوری‌هایی که به صنعت تبدیل شده‌اند اشاره کرد و گفت: تاکنون تعداد 1200 محصول تجاری به 18 کشور دنیا صادر شده و 76 فناوری نیز به مرحله تولید صنعتی رسیده‌ است.
قیصری در مورد گردش مالی شرکت های حاضر در شهرک علمی تحقیقاتی در سال گذشته، تصریح کرد: گردش مالی بیش از هزار و 400 میلیارد تومان بود که اگر صنایع اعتماد کنند و حضور بیشتری در شهرک داشته باشند، امکان رشد آن تا 5 برابر وجود دارد.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، افزود: در سال 96 که گشایش ارزی پیش آمد صادرات افزایش پیدا کرد، اما در سال 97 راه های ارتباطی بسته شد و ارتباط با مشتریان خارجی سخت شد.
وی با تاکید بر اینکه فناوری راه خود را پیدا می‌کند، اظهار کرد: این رقم در سال 98 بهتر شده و روند به خوبی در حال گردش است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص ارتباط این شهرک با دانشگاه های سطح استان، گفت: شورایی با حضور دانشگاه های استان اصفهان و برخی افراد از بخش خصوصی تشکیل شده که رئیس آن شخص استاندار است و این شورا در خصوص توسعه فناوری سیاست گذاری می‌کند.
قیصری افزود: موفقیت شهرک به دلیل قرارداد بلند مدت با دانشگاه صنعتی است. در دانشگاه ها ایده هایی شکل می‌گیرند که پس از سپری کردن موفقیت به شهرک معرفی می‌شوند. در حال حاضر با دانشگاه های صنعتی، اصفهان، هنر، کاشان، دانشگاه های آزاد اسلامی واحد نجف آباد و شهرضا در این خصوص در ارتباط هستیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112446/منطقه-ویژه-علم‌-و-فناوری-اصفهان-وارد-فاز-اجرایی-شد
بستن   چاپ