پیام سپاهان
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد:
بازه زمانی 40 روزه برای پیاده‌روی اربعین منظور شود
سه شنبه 23 مهر 1398 - 11:29:22 AM
مهر
پیام سپاهان - اصفهان-رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با افزایش بازه زمانی زیارت در سامانه سماح از عاشورا تا اربعین حسینی می توان ازدحام زوار عتبات عالیات در این ایام را مدیریت کرد.

حجت الاسلام محمد قطبی با اشاره به آداب زیارت امام حسین (ع) به ویژه در روز اربعین اظهار داشت: چنانچه زائری مشرف به کربلا شود و حرم را از نزدیک ببیند، حتی اگر وارد حرم آقا اباعبدالله الحسین(ع) هم نشود از نظر فقهی زیارتش مقبول درگاه حق است؛ افرادی که نذر زیارت در روز اربعین را دارند هم مشمول ثواب خواهند شد.
وی افزود: در شرایط عادی که ازدحام جمعیت نیست، توصیه می شود زائر سه شب را در عتبات عالیات اقامت کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه زائری که مشرف به عتبات عالیات شده و بخشی از مسافت را پیاده طی کرده و در محدوده حرم آقا اباعبدالله الحسین(ع) قرار دارد از نظر فقهی و شرعی زیارت خود را انجام داده است، ادامه داد: حضور طولانی مدت در کربلا و ایجاد تراکم جمعیت به منظور ادای فریضه زیارت در روز اربعین جایز نیست، چراکه دیگران هم می خواهند از ثواب زیارت بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت که کمبود امکانات کافی و رسیدگی به زوار اربعین حسینی را به همراه دارد، تصریح کرد: امسال با توجه به با افزایش دو برابری زوار اربعین، امکانات موکب داران کفاف جمعیت را نمی دهد؛ بنابراین انتظار می رود تا زوار رعایت این موضوع را کرده و به سفر کوتاه بسنده کنند.
افزایش بازه راهپیمایی اربعین توسط سامانه سماح
حجت الاسلام قطبی با پیشنهاد افزایش بازه زیارت عتبات عالیات از روز عاشورا تا اربعین گفت: اگر زمان زیارت کربلای معلی به روزهای مختوم به اربعین حسینی محدود نشود و با برنامه ریزی و فرهنگسازی از روز عاشورا تا اربعین و براساس ثبت نام در سامانه سماح سفر زوار مدیریت شود می توان بدون محدودیت در امکانات این همایش بزرگ جهانی را در 40 روز توسعه داد.
وی اضافه کرد: با افزایش بازه زیارت در اربعین حسینی می توان بدون ازدحام جمعیت، کمبود وسایل نقلیه و مکان های استراحت بزرگترین اجتماع بشری را برگزار کرد.
بسیج جهان اسلام و تشیع در برگزاری مراسم اربعین حسینی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با پیشنهاد بسیج تمام کشورهای شیعه و جهان اسلام در برگزاری راه پیمایی اربعین حسینی ابراز داشت: برای مدیریت این رویداد بزرگ لازم است «ستاد بزرگ اربعین» تشکیل شود تا مانند سازمان کنفرانس اسلامی بتوان از ظرفیت تمام کشورها در راه این هدف بزرگ بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه با تعریف «سامانه اربعین» می توان بر اساس تاریخ های تعیین شده و در مدت چهل روز از عاشورا تا روز اربعین زوار را به زیارت عتبات عالیات هدایت کرد اظهار داشت: رویداد پیاده روی اربعین بزرگترین همایش جهانی و اسلامی است. بزرگترین و طولانی ترین سفره اطعام دنیا در زیارت اربعین حسینی شکل می گیرد که می توان با مدیریت زوار این رویداد جهانی را با تسهیلات بیشتر برگزار کرد.
حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه رویداد راهپیمایی اربعین حسینی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، عرفانی و معرفتی دارد، تصریح کرد: باید با پژوهش های علمی و دانشگاهی به جنبه های گوناگون این رویداد عظیم بشری بیشتر پرداخت و با واکاوی و شناخت بیشتر از آن حفظ و صیانت کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112427/بازه-زمانی-40-روزه-برای-پیاده‌روی-اربعین-منظور-شود
بستن   چاپ