پیام سپاهان
جریان بیش از 2 میلیون مترمکعب آب از بند شاخ کنار به گاوخونی
يکشنبه 21 مهر 1398 - 10:54:38
پیام سپاهان - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حقابه تالاب گاوخونی 176 میلیون مترمکعب در سال است، گفت: از دوم تا 20 مهرماه جاری دو میلیون و 241 هزار مترمکعب آب از بند شاخ کنار به سمت گاوخونی روانه شد که این حجم از آب نیز به همراه اندکی پساب و زهکش‌های کشاورزی بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل اداره کل محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری با اشاره به پایش‌های حضوری، میدانی و آنلاین وضعیت تالاب گاوخونی، اظهار کرد: براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این مدت، از یکم تا 16 مهرماه جاری به طور میانگین نیم مترمکعب برثانیه آب همراه با پساب و زهاب کشاورزی در طول شبانه روز از ایستگاه شاخ کنار به سمت تالاب جریان داشته است.
وی افزود: آب رهاسازی شده از سد رودشتین روز چهارشنبه هفدهم مهرماه با دبی 3.4 مترمکعب از ایستگاه شاخ کنار به سمت تالاب عبور کرد و این حجم از آب 18 مهرماه در بالاترین میزان خود به 5.25 مترمکعب رسید.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حجم آب ورودی به بند شاخ کنار در روزهای 19 و 20 مهرماه روند کاهشی داشت و به 4.37 مترمکعب برثانیه رسید، گفت: از دوم تا 20 مهرماه جاری دو میلیون و 241 هزار مترمکعب آب از بند شاخ کنار به سمت گاوخونی روانه شد که این حجم از آب نیز به همراه اندکی پساب و زهکش‌های کشاورزی بوده است.
به گفته وی، آبی که از 11 مهرماه با حجم تقریبی 14 مترمکعب بر ثانیه از سد رودشتین به سمت گاوخونی رهاسازی شد تا 16 مهرماه به بند شاخ کنار در ورودی تالاب گاوخونی نرسیده بود.
اکبری با اشاره به فاصله 85 کیلومتری سد رودشتین تا تالاب گاوخونی، گفت: حجم آب رهاسازی شده به دلیل ناهمواری‌های مسیر و خشکی بستر زاینده رود در سال های گذشته، پس از حدود یک هفته، به تالاب گاوخونی رسید.
وی با تاکید بر اینکه معیار سنجش میزان آب ورودی به تالاب، ایستگاه پایش هیدرومتری واقع در بند شاخ کنار است، اظهار کرد: میزان آب رهاسازی شده از سد رودشتین به معنای رسیدن همان میزان آب در ایستگاه شاخ کنار نیست زیرا بستر رودخانه در پایین دست سد رودشتین سال‌ها خشک بود.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: به این دلیل مقداری از آب رهاسازی شده قبل از رسیدن به بند شاخ کنار در طول مسیر بر اثر نفوذ، صرف مرطوب و مشروب کردن بستر زاینده رود شد و همین موضوع موجب اختلاف اعداد اعلام شده از سوی مسئولان مرتبط و برخی رسانه ها در خصوص میزان حجم آب رهاسازی شده از سد و آب تحویلی به تالاب است.
وی در خصوص اینکه چه زمان جریان آن به سمت تالاب گاوخونی ادامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر از سد رودشتین حدود چهارمترمکعب بر ثانیه آب به سمت پایین دست و تالاب در جریان است، امیدواریم که در چند روز آینده شاهد استمرار جریان آب به ایستگاه شاخ کنار باشیم.
اکبری با اشاره به کاهش حجم ورودی سد رودشتین، افزود: در روزهای آینده حجم ورودی به بند شاخ کنار، کمتر از 18 مهرماه خواهد بود، اما چند روز آینده نیز آب به تالاب خواهد رسید که ما نتایج را پس از جمع بندی در پایان مهرماه اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه حقابه تالاب گاوخونی 176 میلیون مترمکعب در سال است و حجم آب رهاسازی شده با نیاز آبی تالاب فاصله بسیاری دارد، گفت: رهاسازی آب در مهرماه برای تالاب گاوخونی اقدامی ارزشمند است زیرا گامی رو به جلو برای احیا و نجات تالاب بین المللی گاوخونی است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین در خصوص علت کف آلود بودن آب در بند شاخ کنار، گفت: قبل از رهاسازی آب، حدود 500 لیتر برثانیه در اوایل مهرماه پساب زهکش های کشاورزی و فاضلاب به سمت تالاب می رفت، کف‌های پایین دست و کدورت آب به دلیل مخلوط شدن آب رهاسازی شده با میزان حداقل پساب زهکش های کشاروزی و شستشوی مسیر با آب بالادست است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112320/جریان-بیش-از-2-میلیون-مترمکعب-آب-از-بند-شاخ-کنار-به-گاوخونی
بستن   چاپ