پیام سپاهان
کاهش موالید رشد جمعیت در اصفهان را به کمتر از یک درصد رساند
یکشنبه 21 مهر 1398 - 8:39:54 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: با توجه به کاهش موالید در سه سال گذشته، رشد جمعیت در این استان کاهش یافته و به کمتر از یک درصد رسیده است.

حسین غفرانی روز یکشنبه در گفت و گو یی افزود: از سال 95 تاکنون میزان موالید در استان اصفهان از 85 هزار نفر به 73 هزار نفر در سال 97 رسیده است.
وی بیان کرد: تعداد تولد نوزادان امسال بیش از 26 هزار نفر بود که برای افزایش نرخ رشد جمعیت باید این آمار به 32 هزار رسیده باشد اما 6 هزار تولد کمتر از برنامه جمعیتی استان است.
مدیرکل ثبت احوال اصفهان کاهش آمار تولد را تهدید علیه رشد جمعیت برشمرد و گفت: باید برنامه‌ریزی جدی برای افزایش آمار ازدواج و تولد انجام و موانع پیش روی آن برداشته شود.
وی به جایگاه امید به زندگی مردم استان اصفهان اشاره و اضافه کرد : سن امید به زندگی در مردان این استان 73 سال است که در رتبه هفتم کشوری و این شاخص در زنان این منطقه با 77 سال در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته که روند رو به رشد داشته است.
غفرانی اضافه کرد: امید به زندگی در شهرستان‌های نجف آباد و فریدونشهر بیشتر از سایر شهرستان های استان اصفهان است.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در 24 شهرستان و 105 شهر ساکن هستند.
بر اساس آمار موجود در سه سال گذشته میزان تولد در کشور رو به کاهش بوده که ضرورت توجه به سیاست‌های جمعیتی را مورد تاکید قرار می دهد.
نمودار هرم سنی نشان می‌دهد در دهه 1360 موج بزرگی از جمعیت در ایران متولد شد که این جمعیت هم اکنون در رده سنی بین 27 تا 37 سال قرار دارند و تا 30 سال آینده همگی آنها سالمندی و سالخوردگی را تجربه می‌کنند، براساس سرشماری رسمی در فاصله سال‌های 1360 تا 1370 بیش از 17 میلیون نفر در ایران متولد شدند که این حجم از زاد و ولد در طول تاریخ ایران بی سابقه است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/112312/کاهش-موالید-رشد-جمعیت-در-اصفهان-را-به-کمتر-از-یک-درصد-رساند
بستن   چاپ